Thursday, March 05, 2020

Hantar Komunikasi Jelik Hina Nabi SAW...

Hasil carian imej untuk hina Nabi di Malaysia
Hina Nabi 'bom jangka' hubungan kaum Malaysia
Penuntut universiti didenda RM4,000 hina nabi
KUALA LUMPUR: Padah menghantar komunikasi jelik dan menghina Nabi Muhammad SAW menerusi akaun Facebook, seorang penuntut universiti didenda RM4,000 atau penjara tiga bulan oleh Mahkamah Sesyen, di sini, hari ini.
Hakim M M Edwin Paramjothy menjatuhkan hukuman itu terhadap Ain Zafira Md Said, 28, selaku Orang Kena Saman (OKS) selepas dia menukar pengakuan kepada bersalah pada hari pertama perbicaraan kes tersebut.
Wanita itu didakwa menggunakan laman profil Facebook ‘Ain Zafira Md Said’ secara sedar membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan komunikasi yang jelik sifatnya dengan niat menyakitkan hati orang lain pada jam 12.05 pagi, 5 September lalu.
Pautan itu dibaca di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Tingkat 27, Menara KPJ, Jalan Tun Razak di sini, pada jam 4.15 petang, 8 September lalu.
Ain Zafira didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan dihukum mengikut Seksyen 233 (3) akta sama, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Terdahulu, peguam Nor Azri Mohd Arif, yang mewakili Ain Zafira, merayu mahkamah mengenakan hukuman berbentuk denda minimum atas alasan anak guamnya kesal dan telah menerima pengajaran daripada tindakannya.
“OKS adalah anak kedua daripada dua adik-beradik, masih belajar dan ditanggung oleh ibunya yang juga ibu tunggal.
“Dalam kes ini, OKS sudah menyesal akan perbuatannya dan memohon maaf pada semua yang terkesan dengan hantaran (posting) beliau keluarkan. Hantaran berkenaan sudah dipadam,” katanya.
Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Annur Atiqah Abd Hadi memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berbentuk pengajaran kepada Ain Zafira kerana tindakan wanita itu telah mencetuskan kemarahan umat Islam di Malaysia.
Beliau juga meminta mahkamah mengenakan hukuman berbentuk pengajaran boleh menjadi contoh kepada semua rakyat Malaysia supaya lebih sensitif dan berhati-hati ketika ingin menyuarakan pendapat di media sosial.
“Ribuan orang dapat melihat dan mengakses hantaran tertuduh tersebut,” tambahnya.
Ain Zafira membayar denda tersebut. - BERNAMA
Lihat sebelum ini..
Hasil carian imej untuk landak raya

1 comment:

Anonymous said...

Mengapa hukuman terlalu ringan untuk kesalahan berat seperti menghina Nabi ??? Rule of law wajar dikaji semula.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails