Friday, February 07, 2020

Landak 4: Landak Mini//Eropah, Bukan Landak?


Catatan Santai Ibnu Hasyim


SELEPAS dipersembahkan 3 tulisan ini..
..ramai pula yang bertanya dan ingin tahu mengenai perbezaan Landak (Porcupine) dan Landak Mini (Hedgehog). 

Rupanya hal ini juga perlu diambil tahu dalam mengenali haiwan peliharaan.

Landak Mini Atau Landak Eropah.
Hasil carian imej untuk landak mini
Nama Tempatan: Landak Mini
Nama Saintifik: Erinaceus europaeus
Diet: Serangga, katak, burung’ telur, cendawan
Jenis: Omnivor
Habitat: Padang terbuka, hutan terbuka dan taman
Jangka Hayat: 2-6 tahun
Gambaran: Landak Eropah mempunyai sehingga 5,000 duri tajam yang kekal selama setahun sebelum ia digugurkan.

Jinakkan Landak Mini -12 Cara.
Mempunyai haiwan kesayangan yang unik menjadi trend sekarang ini. Pilihan haiwan yang unik seperti hamster, glider gula dan juga hedgehogs mini tidak biasa dikekalkan.

Jenis-jenis haiwan bukan sahaja unik, tetapi juga lucu. Kerana mereka adalah sejenis haiwan bersaiz kecil sehingga menjaga mereka adalah sesuatu yang tidak ramai orang lakukan. Landak mini seperti landak yang hidup di alam liar adalah haiwan berduri. Maka untuk dapat memegang memerlukan kesabaran. 

Perkara-perkara berikut boleh dipertimbangkan untuk mengekalkan hedgehogs mini:

1. Sediakan Waktu Setiap Hari

Bagi yang sudah mempunyai haiwan kesayangan di rumah atau terlalu sibuk dengan aktiviti sendiri 
tidak perlu mengekalkan landak mini. Kerana landak mini ini bukan haiwan boleh bebas di rumah untuk mencari makanan dan kegiatan seperti kucing atau anjing. Tidak sama dengan cara menjaga kucing bayi atau anjing di rumah.

2. Memiliki Tempat Khas

Tempat istimewa atau sangkar haiwan lucu ini penting. Kerana haiwan ini juga perlu dilindungi dari barang-barang di rumah. Perkara yang perlu diingat ialah sangkar untuk landak mini ini perlu dibuat dengan selamat dan selesa supaya landak mini tidak mengalami tekanan. Seperti haiwan pada umumnya, hedgehogs mini juga boleh mengalami tekanan tetapi keadaannya tidak sama dengan ciri-ciri kucing yang ditekankan.

3. Memahami Hedgehogs Adakah Haiwan Nokturnal. 

Pada umumnya kita yang memiliki haiwan peliharaan tentu ingin bermain dengan peliharaan kita. Namun, landak mini ini memiliki pola hidup yang terbalik dengan manusia. Kita biasa beraktiviti siang hari dan berehat lama. Namun, hal ini terbalik dengan landak mini. 

Masa kita berehat, landak mini mulai beraktiviti dan begitupun sebaliknya. Maka dari itu, kita tidak dapat memaksa bermain dengan landak mini di waktu rehatnya kerana landak mini peliharaan kita boleh jadi letih. 

4. Bersedia Untuk Thorn Porcupine

Perlu diingat dan memahami bahawa hedgehogs adalah haiwan berduri. Oleh itu, adalah sesuai untuk mengekalkan kucing yang boleh menggaru dan menggigit pada masa rawatannya, maka tidak perlu terkejut jika satu hari ketika merawat hedgehog ini tiba-tiba ditusuk oleh durinya.

5. Menempatkan 1 Ekor Hedgehog Dalam 1 Sangkar

Landak mini merupakan makhluk soliter yang merupakan makhluk menyendiri. Maksudnya keberadaan banyak landak mini ini tidak boleh ditempatkan dalam satu kandang bersama landak mini lainnya mahupun haiwan peliharaan lainnya.

6. Temui Doktor Haiwan Yang Memahami Landak Mini.

Landak mini ini bukan jenis haiwan kesayangan yang sering dipelihara secara umum. Oleh itu, sebelum membuat keputusan untuk mengekalkan landak ini, kita perlu memeriksa doktor haiwan di sekeliling kita. Adakan doktor haiwan yang boleh mengendalikan landak mini ini. Kerana kita tidak boleh guna kaedah ubatan sendiri sebagaimana merawat kucing yang sakit tanpa melihat doktor.

7. Sediakan Belanjawan Khas

Memiliki haiwan kesayangan memang bukan perkara biasa. Sehingga setiap bulan pendapatan kita perlu diketepikan untuk keperluan landak mini comel di rumah.

8. Elakkan Bersentuhan Landak Mini Dengan Kanak-kanak

Kewujudan landak mini perlu terpelihara dari jangkauan kanak-kanak, kerana dikhuatiri akan dapat mencederakan kanak-kanak, yang tidak mampu mengawal diri dari memegangnya.

9. Semak Keadaan Hedgehogs Mini.

Perlu diberi perhatian kepada keadaan landak mini ini. Jika air matanya mengalir keluar, mungkin dia sakit. Satu lagi tanda adalah integrasi kulit pada bahagian tertentu seperti mata, hidung atau telinga. Oleh itu, kita perlu segera memeriksa dan membawa ke doktor haiwan dengan segera.

10. Menyedari Posisi Mini Hedgehog

Landasan mini comel ini boleh mempunyai pelbagai kedudukan yang boleh kita kenali. Seperti kedudukan apa yang menunjukkan bahawa dia berasa selesa atau terancam. Tingkah laku biasa secara umum adalah bulat dan mendesis. Sekiranya landak mini tiba-tiba menggigit, landak ini mungkin merasakan bahawa dia sedang terancam.

11. Meletakkan Kandang Dekat Dengan Kita

Landak mini mempunyai rasa bau yang baik. Oleh itu, kita perlu membuatnya biasa dengan kita yang mengekalkannya. Kita sering boleh memasuknya ke dalam bilik yang sering kita gunakan, meninggalkan tanda bau kita, seperti di bilik rehat dan lain-lain.

12. Membiarkan Hedgehog Di dalam Sangkar

Ada kalanya landak mini ini boleh bermain di luar sangkar. Kita juga perlu meletaknya di dalam sangkarnya sehingga dia merasa selesa pada masa lain. Landak mini kecil akan mempunyai masa sendiri untuk bermain di luar sangkar.

Terdapat beberapa perkara penting lain selain menyediakan makanan dan minuman di dalam sangkar. Iaitu asas kotoran, tempat bermain seperti roda berputar dan permainan lembut lain.


Selain maklumat di atas, di sini adalah video yang dapat membantu anda mengekalkan landak mini di rumah.



Video:
Memandikan landak mini supaya jinak.

Aneka jenis landak mini.


Perbezaan Landak (Porcupine) dan Landak Mini (Hedgehog). 
Perbedaan Landak (Porcupine) dan Landak Mini (Hedgehog) yang Harus Anda Ketahui, Jika Anda Pecinta Hewan Peliharaaan

Kiri landak mini, kanan landak biasa.

Di antara rakyat Malaysia/Indonesia, ada yang pasti mengenali nama landak atau Porcupine. Pemangsa ini mempunyai duri yang tajam dan jika ia terancam, duri di belakang landak akan refleksif berdiri. 

Oleh itu untuk memelihara jenis haiwan ini pastinya ramai orang akan berfikir berkali-kali, kerana takut duri tajam itu.

Satu lagi kes, dengan spesies yang disebut Mini Hedgehog, haiwan insektivor, kebelakangan ini mula disayangi oleh pencinta haiwan kesayangan. Walaupun ianya dipanggil landak, mereka sangat berbeza dari landak yang disebutkan di atas. 

Jenis Mini Hedgehog, mempunyai beberapa jenis. Perbezaannya juga berdasarkan warna. Untuk mengetahui perbezaan antara hedgehog mini dan landak normal, mari kita perhatikan kajian berikut.

Watak Fizikal


  • Landak Hedgehogs mempunyai rambut tebal dan duri tajam, manakala landak mini, mempunyai duri di seluruh punggungnya tetapi tidak tajam, dan jika dipegang ia tidak berbahaya.
  • Landak Mini Porcupine mempunyai mulut muncung yang sempit, yang berfungsi untuk mencari makanan kerana landak ini adalah tikus. Walaupun landak mini, mulutnya tidak terlalu moncong.
  • Landak Hedgehogs boleh menimbang hingga 13-20 kg. Walaupun landak mini beratnya hanya sehingga 900 gram.
  • Usia landak boleh mencapai 20 tahun. Sedangkan heggogog mini hanya berumur 5-6 tahun.
  • Saiz landak mempunyai 37 - 47 cm. Walaupun landak mini 15-20 cm.
Kelakuan
Porcupine
  • Landak Hedgehogs lebih suka menyembunyikan jika pada siang hari, kerana haiwan ini, termasuk Noctural (aktif pada waktu malam) dan pada siang hari lebih suka menyembunyikan di tempat yang gelap. 
  • Jika dalam keadaan terancam atau ditekan oleh pemangsa, ia akan mendirikan duri tajam untuk melindunginya dari serangan pemangsa. Apabila mencari makanan, landak akan menggunakan kaki depannya untuk menggali tanah.
  • Landak mini juga termasuk haiwan Noctural. Landak mini jika mereka tinggal di habitat baru biasanya suka menjilat dan seperti perkara menggigit di sekitar. 
  • Jika merasa terancam, landak mini akan membentuk bola duri untuk melindungi diri dari serangan pemangsa. Jika tinggal di tempat yang sejuk, landak mini akan hibernate.

Makanan
Perbedaan hedgehog dan porcupine
  • Kerana ia termasuk tikus, landak biasanya memakan bahagian tumbuhan seperti akar, umbi, kulit dan buah-buahan dari pelbagai jenis.
  • Landak mini, makan serangga (insektivora). Walau bagaimanapun, jika pembaca ingin mengekalnya, boleh diberikan makanan anjing atau kucing dan juga menambahkan jenis serangga, seperti ulat hongkong, jangkrik dan sebagainya.
  • Oleh itu, semakan semula perbezaan di landak dan landak mini. Setelah mengetahui perbezaan antara hedgehog mini dan landak mini, pembaca tidak perlu teragak-agak lagi untuk mengekalkan landak mini kerana ia dijamin selamat. Mudah-mudahan artikel ini dapat berguna.
Landak mini Eropah.

Sesetengah masyarakat yang keliru terhadap kedua-dua haiwan ini mungkin akan beranggapan bahawa landak ialah landak mini.

Bahagian belakang dan sisi badan landak mini penuh dengan duri; manakala bahagian kepala, ekor dan perut pula penuh dengan bulu keras.

Mulutnya tajam dan panjang, ekor pula pendek. Kesemua kakinya mempunyai lima jari, bergerak menggunakan kaki depan. Terdapat juga sesetengah landak mini yang mana kaki depannya hanya mempunyai empat jari.

Gigi landak mini biasanya merangkumi 36-44 batang gigi. Kesemua giginya tajam untuk melicinkan proses pemakanan serangga. Kesemua duri di seluruh badan landak mini akan berdiri umpama bola berduri apabila terkejut.

Kepala dan keempat-empat kakinya juga tidak dapat dilihat apabila landak mini terkejut. Landak mini merupakan Erinaceidae dalam mamalia. Landak mini biasa yang dijumpa ialah Landak mini Eropah.

Landak mini Eropah ini bertaburan luas di bahagian Eropah, bahagian Utara Asia, di bahagian Utara China dan Sungai Yangtze. Landak mini Eropah mengalami hibernasi semasa musim sejuk dan digelar juga sebagai "badger pencuri tembikai" di kalangan masyarakat Sunan.

Landak mini ialah sejenis tikus yang mempunyai duri. Duri berperanan untuk melindungi dirinya daripada serangan musuh. Landak terdapat dalam warna coklat, kelabu, dan putih. Landak yang berlainan jenis mempunyai duri yang berlainan bentuk.

Kesemua landak mempunyai bulu keras di mana permukaanya mempunyai selapis keratin dan memasuki bahagian otot. Landak di China mempunyai duri dalam sekelompok manakala landak di Amerika pula mempunyai luaran terdiri daripada campuran bulu keras dan duri.

Duri landak sangat tajam dan senang gugur. Duri ini akan menyerang musuh landak. Duri landak boleh tergantung pada kulit dan susah diasingkan. Nama bahasa Inggeris Landak ialah Porcupine.

Ibnu Hasyim
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com        
5/2/2020 KL.


Bersambung..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails