Monday, July 29, 2019

Beli Gadis Jadikan Isteri Di Pasar Ini, Bolehkah Laksana Di M'sia?

Imej yang berkaitan
PASAR adalah tempat jualan dan pembelian. Biasanya item yang dijual berkaitan dengan keperluan harian, seperti makanan dan pakaian.

Walau bagaimanapun, sesetengah pasar mempunyai ciri-ciri khusus unik dan tidak dapat dibandingkan dengan yang umum, seperti 7 pasaran di bawah. Ciri-ciri ini boleh berbeza-beza, dari tempat-tempat, barang-barang yang dijual, hingga sejarah penubuhan pasar.

1. Pasar Labah-labah, Kemboja.
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!
Seperti namanya, pasaran ini menjual labah-labah. Bukan untuk penyelenggaraan, tetapi sebaliknya digunakan sebagai makanan ringan. Mungkin kita berasa geli dan jijik, bayangkan bagaimana rasanya untuk makan labah-labah. 

Tetapi kata orang yang mencubanya secara langsung, ia rasanya sedap dan enak, seperti campuran ayam dan ikan. Di tempat ini, anda boleh mencari beribu-ribu jenis labah-labah, dari kecil hingga tarantula sebesar tapak tangan. Mahu cuba?

2. Pasar Sihir Aneh, Bolivia
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!
Barang-barang yang dijual di sini bukanlah peralatan sihir dalam gaya pelajar Hogwarts dalam filem "Harry Potter". Disebut juga Pasaran Witch, kerana apa yang dijual adalah objek aneh. Di antaranya adalah janin haiwan kering, bangkai katak, haiwan ternakan, bulu burung hantu, dan batu asteroid.

Pasar Witch atau pasar sihir terletak di La Paz, Bolivia. Mereka yang datang ke sini adalah dukun biasa, juruwang, dan penyelidik astrologi.

3. Voodoo Market Fetish Perubatan Tradisional - Togo
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!

Ini adalah pasar Voodoo terbesar di dunia. Beberapa contoh peralatan Voodoo yang dijual termasuk anak patung Voodoo, tengkorak, hati kuda, hingga kaki gajah. Rata-rata objek ini adalah bahan asas ubat-ubatan atau bahan-bahan tradisional.

Doktor di Togo percaya herba itu terbukti dapat menyembuhkan pelbagai penyakit. Pasaran ini juga sering digunakan sebagai "farmasi" bagi orang yang tidak mempunyai harta untuk mendapatkan rawatan perubatan.

4. Mercado de Sonora Ritual Mistik, Mexico
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!

Avenida Fray Servando Teresa, Mexico, juga mempunyai pasaran yang menjual barangan untuk ritual mistik. Anak patung Voodoo, patung syaitan, lilin upacara, hingga ramuan misteri boleh didapati di sini. Ramai ahli sihir atau dukun dari seluruh dunia datang ke kedai ini.

Bukan sahaja menjual keperluan ritual, pengikut supernatural biasanya juga membuka gerai di Mercado de Sonora. Pelanggan boleh meminta perkara yang tidak biasa, seperti fetishes kepada pelet untuk menarik pasangan.

5. Pasaran Bisu Koto Baru, Sumatera Barat
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!

Biasanya, di pasar terdengar bising sesak kerana aktiviti tawar-menawar antara penjual dan pembeli. Tetapi di Sumatera Barat, terdapat pasar yang melakukan transaksi dengan bahasa isyarat. Atas sebab ini ia dipanggil pasaran bisu.

Bukan dengan berbual, penentuan perjanjian itu dilakukan dengan berjabat tangan di bawah sepotong kain. Mereka mempunyai kod menggunakan jari yang dapat menunjukkan jumlah tertentu, mulai dari ratusan ribu hingga jutaan rupiah Indonesia.


6. Maeklong Market Laluan Keretapi, Thailand
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!
Pasaran Maeklong di Thailand boleh dikatakan agak melampau, kerana ia berada di pinggir lintasan keretapi aktif. Bangunan separa kekal didirikan di tengah-tengah laluan keretapi itu. 

Sekiranya terdapat tanda keretapi akan berlalu, mereka akan menghentikan proses belian dan penjualan dan tergesa-gesa untuk membersihkan barang dagangan. 

Pedagang akan mengubahkan khemah di hadapan pasar mereka beri laluan keretapi melewati. Tetapi selepas itu, jualan aktiviti berterusan.

7. Pasar Gypsy Beli Isteri, Bulgaria
7 Pasar Paling Aneh di Dunia, Sampai Bisa Beli Istri Lho!


Pekan Stara Zagora, Bulgaria, akan menjadi tempat untuk membeli dan menjual setiap Hari Todorovden atau Saint Todor. Hari yang jatuh pada pertengahan bulan Mac. Jangan bandingkan dengan amalan pelacuran, kerana ini adalah kebiasaan yang telah dilakukan selama beberapa generasi.

Kanak-kanak cantik menarik akan berkumpul di sana menunggu seorang lelaki yang akan menjadi pasangan hidup. Lelaki dan wanita yang hadir akan disertai oleh setiap keluarga. 
Hasil carian imej untuk BISA BELI ISTRI# 7 Pasar Paling Unik Di Dunia
Hasil carian imej untuk BISA BELI ISTRI# 7 Pasar Paling Unik Di Dunia


Video:

PASAR INI jual calon Istri - jaminan perawan - JOMBLO jangan mupeng




Video:

BISA BELI ISTRI ! 7 Pasar Ini Bikin Kamu Bengong Saking Anehnya


Mereka juga akan menentukan kriteria untuk menantu perempuan yang ideal. Lelaki yang berminat dengan wanita mesti meminta izin dan berbual dengan keluarga perempuan. 

Bolehkah pasar begini diwujudkan di Malaysia? Dari sudut hukum Islam, bagaimana? Bolehkah disesuaikan dengan syariat? (IH)


Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails