Menurut laporan BBC, penjelasan itu dibuat susulan kenya­taan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mengkritik penguatkuasaan undang-undang berkenaan.
PBB memaklumkan, Brunei melanggar hak asasi manusia apabila menguatkuasakan undang-undang syariah bermula 3 April lalu.
Mengikut undang-undang itu, pesalah liwat, zina dan rogol boleh dikenakan hukuman mati selain direjam serta hukuman potong tangan terhadap individu yang didapati bersalah atas kesalahan mencuri.
Mengulas kritikan PBB, Menteri Luar Brunei, Erywan Yusof memberitahu, pelaksanaan tersebut bertujuan lebih kepada mendidik, mencegah, rehabilitasi dan membentuk, berban­ding hanya menghukum.
Jelasnya, undang-undang syariah tidak menghukum berdasarkan orientasi seksual atau kepercayaan termasuk hubungan sejenis.
“Hukuman jenayah terhadap ‘penzinaan dan liwat adalah untuk melindungi keturunan dan perkahwinan individu Muslim terutama wanita’.
“Hukuman maksimum bagi pemotongan tangan atau mati hanya dijalankan bagi kes ter­tentu dengan sekurang-kurangnya dua lelaki ‘mempunyai moral tinggi dan warak’ perlu menjadi saksi,” katanya.
Pada 1 April lalu, Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia menghantar surat kepada wakil Brunei di Geneva memberi amaran pelaksanaan undang-undang syariah itu me­langgar ratifikasi ditandata­ngani pada 2006 dalam Deklarasi Universal Hak Asasi 1948.
Bagaimanapun, Brunei meneruskan perlaksanaan undang-undang syariah itu bersama undang-undang lain. (Utusan)
Ilustrasi Foto LGBT atau GLBT (Lesbian Gay Biseksual dan Transgender). (iStockphoto)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Memang patut pun Brunei membidas kritikan terhadap undang-undang syariah.
Menurut lapor BBC News..
Dikatakan, negara Brunei menyertai Iran, Arab Saudi, Yaman, Sudan, dan beberapa wilayah Nigeria dan Somalia, yang juga mengenakan penalti hukuman mati bagi pasangan yang sama, menurut Persatuan Antarabangsa Lesbian, Gay, Biseksual, Trans dan Interseks (ILGA).
Walau bagaimanapun, mengenal pasti negara-negara yang sebenarnya melaksanakan peraturan tersebut menjadi sukar. Amnesty International berkata bahawa ia tidak mempunyai laporan tentang hukuman mati berkaitan dengan penggunaan undang-undang anti-homoseksual dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Brunei mula menghukum LGBT 
Brunei mula menghukum LGBT melontar hingga mati, gay berasa 'takut' Undang-undang LGBT, seks dan syariah: Isi akaun Instagram yang dilaporkan oleh Sultan Brunei. Brunei mengenakan pelucutan LGBT, Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia PBB menyebut 'undang-undang kejam dan tidak berperikemanusiaan'. 

Itu menurut mereka, yang anti kepada negara-negara umat Islam.

Menurut BBC lagi.

Bagaimanapun, sebelum ini terdapat beberapa laporan mengenai hukuman mati homoseksual di Iran dan Arab Saudi. Walaupun Nigeria telah melontar penalti untuk homoseksual di rantau utara negara yang dikuasai oleh orang Islam - namun, tidak pernah ada laporan penguatkuasaannya.

Di mana hubungan seks yang sama tidak sah? Sebelum memohon hukuman rajam hingga mati beberapa lelaki gay yang melakukan hubungan seks, Brunei telah mengkategorikan homoseksual sebagai pelanggaran undang-undang dan sesiapa yang ditangkap sebagai homoseksual mempunyai hukuman penjara 10 tahun.

Undang-undang syariah yang berkuatkuasa pada 3 April juga digunakan untuk pasangan yang sama jantina. Hukumannya ialah 40 mata dan 10 tahun penjara. Penalti batu api juga akan ditujukan kepada pengguguran. Pencuri akan dipotong.

George Clooney, balaci anti Islam menyeru boikot hotel berkaitan hukuman mati untuk LGBT di Brunei
Arab Saudi, Malaysia dan Brunei adalah yang paling teruk di dunia bagi mereka yang tidak beragama
HRW: Tekanan terhadap LGBT untuk meningkatkan jangkitan HIV

Sekurang-kurangnya 70 negara menganggap hubungan jantina yang sama sebagai pelanggaran undang-undang, menurut ILGA. Sesetengah negara lain mempunyai peraturan yang ketat mengenai hubungan sesama jantina.

Salah seorang daripada mereka, Rusia, walaupun pasangan seks yang sama dianggap sah di negara ini pada tahun 1993. Ini kerana "pelbagai perundangan undang-undang yang menindas" telah berkuatkuasa sejak sedekad yang lalu, menurut ILGA. Di banyak tempat, melanggar peraturan ini boleh dihukum penjara dengan hukuman lama, denda, atau hukuman fizikal.

Negara Komanwel. Kebanyakan negara yang menjejaskan hubungan sesama jantina adalah negara-negara komanwel, mencapai 35 negara. Negara-negara ini merujuk kepada peraturan warisan zaman kolonial British.

Ketua Setiausaha Komanwel, Patricia Scotland, mendesak kerajaan Brunei untuk menimbang semula undang-undang baru, yang mana ia menyebut, "berpotensi membawa hukuman kejam dan tidak berperikemanusiaan yang bertentangan dengan undang-undang dan piawaian hak asasi manusia antarabangsa."

Keputusan Mahkamah Agung India pada 2018 membuang India dari senarai negara-negara yang secara jelas melarang hubungan jantina. Keahlian India di Komanwel membuat keputusan untuk membatalkan undang-undang era penjajahan yang penting, kata Teh Braun dari Amanah Kepercayaan Manusia, sebuah yayasan yang menyokong penolakan hukum anti-homoseksual.

"Putusan Mahkamah India, selepas satu setengah abad penindasan orang LGBT telah memberi isyarat perubahan di dunia," katanya kepada BBC News.

Cabaran undang-undang. Di beberapa negara, cabaran undang-undang dijangka membawa perubahan. Di Kenya, Mahkamah Tinggi akan memutuskan sama ada untuk menafikan homoseksual pada 24 Mei.

Di Botswana, keputusan Mahkamah Rayuan mengenai tuntutan undang-undang mengenai jenayah homoseksual akan dilaksanakan tahun ini. Di Jamaica, undang-undang yang menjejaskan hubungan homoseksual menghadapi tuntutan undang-undang.

Perkahwinan sama-seks

Perkahwinan sama-sex kini sah di 26 negara di seluruh dunia, kata ILGA. Walau bagaimanapun, definisi kadang-kadang boleh menjadi rumit. Sebagai contoh, perkahwinan sejenis adalah sah di UK tetapi masih melanggar peraturan di Ireland Utara.

Mahkamah tinggi Costa Rica baru-baru ini memutuskan untuk menyokong perkahwinan gay
Brazil dan Mexico juga termasuk dalam senarai negara-negara yang menghalalkan pasangan seks yang sama, menurut ILGA, kerana "melalui satu laluan undang-undang atau yang lain, nampaknya mungkin berkahwin dalam kebanyakan bidang kuasa".

Negara-negara yang mengesahkan perkahwinan gay:
• 2001 Belanda
• 2003 Belgium
• 2005 Kanada, Sepanyol
• 2006 Afrika Selatan
• 2009 Norway, Sweden
• 2010 Iceland, Portugal, Argentina
• 2012 Denmark
• 2013 Uruguay, New Zealand, Perancis, Brazil
• 2014 UK (tidak termasuk Ireland Utara)
• 2015 Luxembourg, Republik Ireland, Mexico, Amerika Syarikat
• 2016 Colombia
• 2017 Finland, Malta, Jerman dan Australia
• 2019 Austria
Dan pada Ogos 2018, mahkamah tinggi Costa Rica membatalkan larangan perkahwinan sesa.

Demikian BBC

Kesimpulan: Persetan sama mereka puak-puak anti Islam. Yang anehnya, ada puak-puak bangang dari negara umat Islam yang terikut-rikut.. Bengong!

Malaysia arah mana? (IH)