Thursday, April 18, 2019

4 Jenama Minyak Masak, Air Spritzer Halal: -Jakim


Produk Helang, Vesawit, Knife dan Buruh masih pemegang sijil halal

BANGI, 12 Syaaban 1440H, Khamis – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menafikan dakwaan kononnya beberapa jenama minyak masak, termasuk air minuman Spritzer mengandungi bahan tidak halal.

Dalam satu kenyataan, Jakim menerusi Bahagian Hab Halal memaklumkan, pihaknya menerima banyak pertanyaan daripada pengguna media sosial berkenaan status halal membabit produk minyak masak berjenama Helang, Vesawit, Knife dan Buruh.

Katanya, ia susulan tular dakwaan bahawa produk terbabit, termasuk minuman berjenama Spritzer telah diputuskan haram oleh Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan pada 26 Mei 2014, kerana menggunakan gelatin lemak babi serta binatang yang tidak halal.

“Kami menegaskan bahawa dakwaan yang menyatakan keputusan sedemikian melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut, adalah tidak benar sama sekali.

“Untuk makluman, minyak masak jenama Helang dan Vesawit keluaran Syarikat Yee Lee Edible Oils Sdn Bhd, minyak masak jenama Knife dan Buruh keluaran Syarikat Lam Soon Oils Sdn Bhd serta minuman jenama Spritzer keluaran Syarikat Chuan Sin Sdn Bhd merupakan pemegang Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang masih sah sehingga ke hari ini,” katanya.

Justeru, Jakim menasihatkan masyarakat supaya lebih berwaspada sebelum menyebarkan sesuatu perkara tular berkaitan isu halal, yang tidak diketahui status kebenarannya dengan merujuk pihak bertanggungjawab.

Katanya, ia bagi mengelakkan daripada terjebak ke kancah fitnah, salah faham sesama ummah serta menjejaskan keharmonian negara.

“Untuk mengetahui produk dan premis makanan yang memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia, sila layari Portal Halal Malaysia di www.halal.gov.my.

“Semakan juga boleh dilakukan melalui aplikasi telefon pintar Verify Halal,” katanya. (ismaweb.net)

4 comments:

Anonymous said...

Assalam kawan2...maaf lari tajuk sikit...

Malam tadi saya tengok movie tajuk estet lakonan rosyam nor. Dlm satu adegan tu tak tahan kelakar tengok rosyam nor kena bentes sikit tapi jatuh berguling guling satu padang...

Hmmm cuma bila tengok aksi tu saya tersenyum sendiri... sebab ianya telah mengingatkan saya pada kencing yg telah dibuat ph... Kalau dalam bola...menipu mcm tu habuannya boleh kena kad merah. Tapi dalam politik...kalau menang melalui taktik janji palsu, habuannya boleh jadi menteri, ceo glc dengan gaji puluh2 ribu, projek2 dlln... Rakyat yang memilih dan dok mengharap ni pulak bukan setakat hanya mampu termenung melihat angan2 janji, malah bantuan sedia ada juga ada dipotong....tu tak masuk lagi cerita2 lain yg lebih serius dan berat ie icerd dan dan statut rom...

Maka persoalan yg sedang berlegar legar di kepala rakyat marhain hari ini ialah adakah 'valid or not valid'. Apa yg valid apa yang tak? Haaa fikir fikirkan lah yer malas la nak cakap...hmmm wassalam...

Anonymous said...

Jom ramai2 beralih kepada jenama produk2 Muslim seperti Alif dan sebagainya. Tak mati rasanya kalau tak makan produk2 keluaran syarikat cina ni...

Anonymous said...

Sayang Sultan. Sayang Raja

Anonymous said...

Tinggalkan product keluaran cina. Tolongla ekonomi muslim

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails