Perkara itu didedahkan dalam sebuah artikel yang dilaporkan oleh New York Times.
Menurut laporan berkenaan, teknologi pengecaman wajah itu yang dipasang pada kamera pemantauan telah diprogramkan untuk mengesan penduduk Uighur berdasarkan penampilan dan menyimpan rekod pergerakan mereka di seluruh negara.
Polis China didakwa menggunakan teknologi kepintaran buatan (AI) untuk mengesan penduduk Uighur di luar wilayah Xinjiang, termasuklah bandar-bandar kaya seperti Hangzhou dan Wenzhou.
New York Times mendakwa sebuah bandar di China akan memeriksa sama ada penduduk berkenaan adalah Uighur atau tidak sebanyak 500,000 kali sebulan. - AFP
Komen Weblog Ibnu Hasym: Kita yakin hebat lagi perancangan dari ALLAH SWT
Hasil carian imej untuk Wamakaru wamakarallah wallahu khairulmakirin
وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ -surah al-Imran ayat 54
ALLAH berfirman dalam al-Quran 

  • “Dan Mereka Merancang(tipu daya),Allah juga merancang(membalas tipu daya),Dan ALLAH sebaik-baik Perancang(membalas tipu daya)”
Ayat ini merupakan rentetan dari kisah Nabi Isa a.s ketika mana menyeru kaumnya kepada agama islam.Dan ayat ini juga merupakan ancaman kepada orang kafir yang engkar akan dakwah Nabi Isa a.s kepada mereka.

Mereka merancang untuk menyalib dan membunuh Nabi Isa a.s.Walaubagaimanapun perancangan mereka atau muslihat mereka di hancurkan oleh ALLAH yang mana dalam ayat yang seterusnya ALLAH menceritakan bagaimana ALLAH mematikan dan mengangkat Nabi Isa a.s ke langit sehinggalah Hari Qiamat.

Tafsir fi Zilalil Quran penulisan Syed Qutb menceritakan bagaimana perancangan ALLAH itu memusnahkan perancangan jahat kaum kafir quraisy.
Bagaimana ALLAH mematikan dan mengangkat Nabi Isa a.s kelangit itu adalah merupakan urusan ALLAH S.W.T dan tidak perlu untuk kita memikirkan urusan ALLAH dan perkara ghaib.Dan tidak perlu untuk di bahaskan dan di debatkannya.

Ayat ini (surah al-’Imran ayat 54-58) jelas kepada kita bagaimana rapi dan hebatnya urusan perancangan ALLAH demi untuk membatalkan urusan rancangan tipu daya kafir quraisy.



Gambar kenangan Ibnu Hasyim di kota Urumqi (Turkistan Timur) yang dirampas untuk China sekarang..
 Seorang gadis Uighur di bandar Urumqi. Gambar curi diambil oleh Ibnu Hasyim.
Ibnu Hasyim (kanan sekali) bersama peniaga Uighur di kota Urumqi.