Monday, February 11, 2019

Himpunan Lawan Kerajaan Di Mali, Madrid, M'sia?

BENDERA Mali

Puluhan ribu sertai tunjuk perasaan menentang kerajaan di Mali
BAMAKO 10 Feb.- Puluhan ribu penduduk menyertai perhimpunan yang dianjurkan ketua-ketua agama Islam di Mali untuk menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan yang dilihat gagal membawa kestabilan setelah negara itu berdepan kucar kacir akibat ancaman pelampau agama.
Peserta perhimpunan lelaki berkumpul secara terpisah dengan wanita di dalam stadium yang menempatkan 60,000 tempat duduk itu.
Seorang imam berpengaruh, Mahmoud Dicko menyifatkan perhimpunan itu sebagai satu tindakan mencabar kerajaan.
“Perhimpunan ini dilakukan untuk mencabar kerajaan, disamping menjadi platform berdoa secara beramai-ramai untuk kesejahteraan negara ini.
“Negara kami berdepan masalah pentadbiran. Perhimpunan ini berperanan untuk menarik perhatian pihak berkuasa terhadap masalah itu,” tegasnya.-AFP
RIBUAN penunjuk perasaan berhimpun di Plaza de Colon mendesak Perdana Menteri Sepanyol RIBUAN penunjuk perasaan berhimpun di Plaza de Colon mendesak Perdana Menteri Sepanyol, Pedro Sanchez meletak jawatan.-REUTERS
Ribuan penunjuk perasaan berhimpun di Madrid
MADRID10 Feb.- Ribuan penunjuk perasaan berhimpun di Madrid hari ini menentang cadangan Perdana Menteri, Pedro Sanchez untuk mengadakan rundingan bagi meredakan ketegangan politik di Catalonia.
Peserta tunjuk perasaan yang membawa bendera Sepanyol membanjiri Plaza de Colon sambil melaungkan slogan “untuk Sepanyol bersatu, lakukan pilihan raya sekarang.
Perhimpunan mega itu, yang dianjurkan Parti Rakyat dan Parti Ciudadanos memberi tamparan hebat buat kubu pemerintahan Sanchez. 
Selasa lalu, Parti Pekerja Sosialis Sepanyol mencadangkan untuk mengadakan rundingan antara semua parti politik di negara itu untuk membincangkan krisis merdeka di Catalonia dicetuskan pihak pembangkang.-REUTERS
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Wajarkah himpunan lawan kerajaan seperti di dua negara di atas berlaku di negara ini?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails