Tuesday, February 12, 2019

Hari Valentine: Ini Panduan PAS Sarawak..




DEWAN Ulamak PAS Negeri Sabah (DUPNS) mengingatkan umat Islam supaya tidak menyambut Hari Valentine kerana ia bercanggah dengan ajaran Islam.
Ini bersesuaian dengan keputusan muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang bersidang pada 22 November 2005.
Ini ditambah pula dengan keputusan Majlis Fatwa Negeri Sabah, Bil 1/2006 yang menyatakan bahawa amalan merayakan Hari Valentine adalah bercanggah dengan ajaran Islam. Perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya bercampur dengan perbuatan maksiat adalah dilarang dalam Islam.
DUPNS menyarankan semua pihak khususnya masjid dan surau, sekolah dan institusi pengajian semua peringkat agar menyampaikan perkara ini kepada para remaja. Ini kerana kebanyakan remaja termasuk yang beragama Islam masih ghairah menyambut Hari Valentine.
Antara perkara yang sangat menyedihkan lagi ialah apabila iklan melalui media sosial dilakukan secara besar-besaran. Ini khususnya dilakukan oleh pihak hotel dan restoran-restoran.
Saya menasihatkan umat Islam supaya jaga akidah dan beramal dengan ajaran Islam yang sebenar. Jangan terpengaruh dengan budaya dan ajaran yang bertentangan dengan Islam kerana ajaran Islam mempunyai batasan berdasarkan al-Quran dan cara hidup Nabi S.A.W.
Umat Islam juga diminta selalu merujuk kepada fatwa atau pejabat mufti sekiranya ingin mendapatkan sesuatu hukum berkaitan perkara-perkara semasa.
USTAZ MUSTAQIM ALING
Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri Sabah
12 Februari 2019 - HARAKAHDAILY 12/2/2019

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails