Tuesday, February 26, 2019

Himpunan Bantah Hina Nabi Muhammad Di Ipoh Pula.



IPOH – Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab berhadapan Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh di sini terpaksa ditutup kira-kira 200 meter apabila hampir 500 umat Islam berhimpun bagi mendesak pendakwaan segera dilakukan terhadap lelaki yang yang menghina Nabi Muhammad SAW di Facebook.


Mereka mula berkumpul di hadapan IPD Ipoh sejak pukul 9 malam tadi dengan penutupan jalan hampir sejam bermula dari persimpangan Pejabat Pos Besar Ipoh hingga Bulatan Medan Kidd.
Keadaan yang pada mulanya terkawal bertukar tegang apabila terdapat beberapa peserta cuba membuat provokasi namun berjaya ditenangkan oleh Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd. Ali Tamby.
Beberapa wakil peserta kemudiannya dibenarkan masuk ke dalam IPD Ipoh untuk membuat laporan polis agar tindakan tegas diambil terhadap pelaku yang menghina agama Islam dan Nabi Muhammad itu.
Presiden Jaringan Bersatu Sahabat Perak (Jabat), Amiruddin Mohd. Daud berkata, himpunan yang disertai oleh umat Islam seluruh Perak itu bagi menyatakan rasa tidak puas hati apabila pelaku yang menghina Nabi Muhammad menerusi karikatur itu dibebaskan segera dengan jaminan polis.
Katanya, banyak laporan polis telah dibuat terhadap lelaki terbabit di seluruh negara dan tindakan tegas perlu diambil terhadapnya kerana menyentuh sensitiviti umat Islam.
“Senario ini (penghinaan terhadap Nabi Muhammad) telah menyebabkan kita berasa sangat tidak berpuas hati kerana Rasulullah bukanlah manusia biasa.
“Jadi manusia kurang ajar (Foo Sin Wai) sepatutnya diajar dan kami di sini adalah memprotes agar badan-badan yang berperanan melepaskan dia, membuat kajian supaya dia ditangkap semula dan dikenakan tindakan tegas. Jangan lagi sama sekali bermain wayang,” katanya di sini hari ini.
Menurut beliau, pihak polis dan menteri-menteri beragama Islam terutama yang menjaga potfolio agama Islam diminta memandang serius isu tersebut bagi memastikan penghinaan terhadap agama Islam tidak berulang.
“Saya melihat seperti ada ‘double standard’ apabila melibatkan orang Islam di mana akan sangkut (ditahan) lama sedangkan orang lain cepat dilepaskan. Kami sangat tidak berpuas hati dan saya berasa level (himpunan) akan jadi lebih besar dan mungkin akan berlaku banyak kerosakan,” katanya.
Rabu lalu, lelaki yang menggunakan nama Facebook Foo Sin Wai yang ditahan kerana menghina Nabi Muhammad SAW menerusi Facebook dibebaskan dengan jaminan polis selepas tiga hari ditahan.
Lelaki berusia 68 tahun itu sebelum ini mencetuskan kemarahan umat Islam selepas memuat naik karikatur menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri baginda, Saidatina Aishah.
Portal Pakdin.my

2 comments:

Anonymous said...

Yang nih Gua sokong! Pak Din sila organise himpunan lebih besar dari bantahan ICERD tu! Gua turun sama!!!

Si Biadap tu perlu dihajar! Tak kira Cina Melayu Keling siapa sekalipon!

PM Mahathir, PH! Napok gaya berat nnnanang doh korang nih. Jaga mung!!!

Anonymous said...

Menteri agama islam perlu tegas dan cepat tangani isu ini. Mereka mencabar umat islam dengan berbagai isu jadi umat islam wajib tolak mereka yg tidak hormat agama rasmi malaysia. Tolak ph

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails