Saturday, September 22, 2018

Tak Setuju Kahwin Usia 18 Tahun -Mufti Perak. Buka Ruang Zina.


Hasil carian imej untuk buka ruang zina

IPOH: Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, tidak bersetuju dengan cadangan menaikkan had umur minimum perkahwinan kepada 18 tahun kerana ia bertentangan hukum syarak dan boleh membuka ruang kepada perzinaan di kalangan remaja.
Pada masa sama, beliau turut tidak bersetuju jika wanita yang terlalu muda dikahwinkan dengan golongan yang sudah berusia seperti yang berlaku di Kelantan, baru-baru ini.
“Kenapa nak sekat dan menambahkan lagi keburukan terhadap gejala sosial sedia ada..Dalam hukum syarak mereka yang sudah baligh dibenarkan untuk bernikah, biasanya perempuan usia 14 tahun sudah baligh.
“Dalam hukum syarak, apabila seseorang perempuan sudah mencapai usia baligh, mereka tidak boleh lagi dianggap sebagai kanak-kanak, jadi kenapa nak tukar hukum syarak.
“Tetapi, jika usia terlalu muda dan berkahwin dengan lelaki yang sudah berusia, itu saya pun tidak setuju,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, hari ini, yang menyatakan hasrat kerajaan untuk menaikkan had umur minimum perkahwinan kepada 18 tahun.
Dr Wan Azizah yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, dilaporkan berkata beliau telah mempengerusikan satu mesyuarat pada 13 September lalu untuk membincangkan isu berkenaan bersama pihak-pihak berkepentingan yang berkaitan.
Katanya, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan kementerian beliau akan bekerjasama untuk menyediakan kertas kerja bagi menaikkan had umur perkahwinan bagi orang Islam yang akan dibentangkan dalam Mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri untuk mendapatkan sokongan daripada semua negeri terhadap perkara itu.
Dr Wan Azizah dilaporkan meminta negeri lain mencontohi Kerajaan Selangor yang telah menaikkan had umur minimum perkahwinan kepada 18 tahun.
Harussani berkata, sebenarnya sama ada sesuatu perkahwinan itu wajar dilakukan atau tidak selepas seseorang remaja mencapai usia baligh, bergantung kepada penilaian dan peranan ibu bapa yang lebih memahami situasi anak mereka.
Katanya, jika ibu bapa melihat anak mereka belum matang walaupun sudah mencapai usia baligh, maka mereka seharusnya tidak membenarkan anak mereka itu dikahwinkan dan begitu juga sebaliknya.
“Mengikut hukum syarak, jika anak lelaki dan perempuan sudah matang dan menunjukkan keinginan untuk berkahwin, perlu mengahwinkan mereka bagi mengelak perzinaan.
“Kita bimbang (jika cadangan menaikkan had umur perkahwinan kepada 18 tahun dilakukan), dikhuatiri lebih banyak gejala sosial membabitkan perzinaan akan berlaku sebagaimana di negara Barat yang menyekat perkahwinan pada usia tertentu.
“Di Barat, anak yang lahir di luar pernikahan lebih ramai berbanding menerusi perkahwinan rasmi,” katanya.

12 comments:

Zulkhairi said...

Saya rasa isunya kematangan budak2 sekarang tak sama dengan budak2 50 tahun dulu. Budak2 sekarang mungkin matang fizikal, tapi akalnya masih nak happy2. Jarang2 jumpa anak 18 tahun ke bawah yang pandai menjaga adik, memasak dan mengemas untuk keluarga.

Anonymous said...

Bagi anak kau lah atau anak mufti yang baru berumur 16 tahun ke bawah. Aku nak nikah. Bolehkan pak. Lagi muda lagi bagus untuk elak zina.. 12 tahun anak kau mesti sempit gila..

Anonymous said...

Saya setutuju dengan pandangan Mufti Perak mengenai had umur. Bukan hal kematangan tetapi mengenai penzinaan. Allah tak tanya matang ke tak...tapi Allah larang zina. Apa yang kita kejar...kita kejar hak yang Allah nak ke hak zaman (dunia) nak.

Soal kematangan, sebagai ibubapa, masyarakat atau pemimpin apa usaha kita dalam mematangkan anak-anak. Dimana pula usaha kita dalam memahamkan agama kepada anak kita. Baik dari segi akidah, syariat (termasuk juga munakahat) dan tassawwuf.

Tapi saya tak setuju dengan pandangan Mufti tetang "usia terlalu muda dan berkahwin dengan lelaki yang sudah berusia". Ini membuka ruang orang bukan islam menghina Nabi. Kalau setuju dengan usia baligh tak kisahlah dia nak kawin dengan siapa.

Cuma pendapat peribadi saya, tidak mahu dia dia berkahwin dengan dipaksa atau terpaksa. Kalau dah tergedik sangat suka hak tua, teruskan.

Anonymous said...

Itu adalah kesilapan mak bapak yg tak pandai mengajar anaknya masak dll.
Bagi kami ahli pas sememangnya mempunyai anak umuq 12 tahun saje dh pandai urus.masak dll. Dah diajar hal agama.
Jadi kami yg bernaung dlm sbuah parti islam akan membenarkan anak2 gadis kami brkahwin jika mereka mahu. Itu sbb jika pilihan mrk trdiri dr org tua kami tk kisah. Nak jd bini muda pun takpe. Lihat tghh kmi,..bini dia pun ramai. Rmhtangga aman.
Sbb yg tua kan mngajarnya nnti. Adalah lebih afdal jika yg ingin berkahwin adalah trdiri dari ahli pas. Sbb pas ialah parti islam satubsatunya. Sudah tentu ahli pas lebih brtgjwb.


Anonymous said...

Mengarut. Ko ni puak lebai kulup dap. Sekejap setuju skjp tak setuju.

Bagi ahli pas senang. Kami hanya setuju dgn saranan pimpinan parti shj. Spt idea mantap tim. Menteri besar kelntan dll. Mufti ni semua penjilat kerajaan. Tak boleh lawan ulama pas la.

Anonymous said...

Ahhh ko ni puak lebai kulup dap. Mengarutt. Sekjp setuju skjp tak setuju.
Mufti pun tak konsisten. Tu psl kami ahli pas lebih yakin dgn saranan pimpinan pas yg terdiri dr ulamak. Idea spt nik amar dll yg mbenarkan anak gadis umur baligh je boleh kawin adalah selari dgn islam. Tu pasal pas adalah parti islam. Lebih memahami kehendak rakyatbdn umat islam.

Anonymous said...

Comment si setan yang direjam ..

Anonymous said...

LoL 8:30/8:36..
Takya laa nak menyamar ahli PAS segala..
Kau punyer lenggok pon orang dah kenal..
Kau niii sekor KELDAI..
Lebih spesifik laggiii..
KRLDAI KAPIR DAP..

Anonymous said...

Dah kerja si setan..

Anonymous said...

LoL 7:59 = setan gondol

Anonymous said...

Memang setan celaka lebai kulop tungangan dap kafir harbi ni.
Kalau kami buat solat hajat nanti mampus ko setan gondol.
Allah bersama pas! Takbirrrr

Anonymous said...

Kejahilan dan kebodohan yg melampau drpd tim pm,,dah bodoh dlm bidang ugama,,hang tanya la alim ulamak seperti para mufti, pensyarah2 univ dlm bidang ugama. Tunggula saat kejatuhan umat bila puak2 jahil ini diangkat jadi pemimpin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails