Sunday, September 16, 2018

Mahathir Terima Dana Iran AS$2 Bilion Untuk ‘Guling’ BN?


Ada Sumber mengatakan Mahathir Terima Dana Iran AS$2 Bilion ‘Guling’ BN?

Awal Julai lalu, umat Islam di Malaysia gempar apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan secara terbuka meminta agar penganut Syiah sesat diterima sebagai saudara se-Muslim.  Kenyataan aneh diucapkan oleh Perdana Menteri pada majlis anjuran ISMA, sebuah organisasi hal ehwal Islam pro-Pakatan Harapan (PH) itu ternyata mengejutkan umat Islam di negara ini yang berfahaman Ahli Sunah wal Jamaah. 

Apatah lagi aliran Syiah turut difatwakan sebagai sesat oleh semua negeri termasuk di Wilayah Persekutuan sendiri, tetapi Mahathir tidak peduli bahkan sindir ulama dan mufti negara ini kerana tegas haram pegangan songsang itu. Namun kenyataan beliau itu tular di seluruh dunia sehingga jadi antara faktor hubungan Malaysia-Arab Saudi mula dingin, dan menyaksikan kuota jemaah haji negara ini balik kepada asal berbanding lebih 40,000 orang sebelum ini. 

Keadaan bertambah kusut apabila kerajaan PH menarik balik askar Malaysia ditugaskan kawal Makkah selain tutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang disambut amat baik pentadbiran rejim Syiah Iran itu.  Keadaan janggal ini turut cetus persoalan cepumas apabila Mahathir secara tiba-tiba mula ‘mesra’ dengan golongan Syiah yang diketahui memusuhi Arab Saudi sehingga taja pemberontak Houthi di Yaman untuk misi serang Kaabah. 

Bertambah pelik lagi apabila beliau kelihatan gembira menerima kunjungan hormat Naib Presiden bagi Hal Ehwal Wanita dan Keluarga Iran, Dr. Masoumeh Ebtekar di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya pada awal Julai lepas.  Ia mengesahkan hubungan istimewa Putrajaya-Teheran sementelahan Mahathir terima ucapan salam dan tahniah dari Presiden Iran, Hassan Rouhani atas kemenangan PH dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu. 

Hakikatnya mungkin tidak ramai tahu, kunjungan wakil Iran itu bukan dirancang kebetulan, bahkan kerajaan Syiah tersebut dikatakan ada ‘bantu’ Mahathir dalam usaha guling pentadbiran Barisan Nasional (BN) diterajui UMNO. Isu ini mula tular dalam kalangan netizen tempatan yang turut berkongsi rakaman video memaparkan pendedahan Ruhullah Zam, seorang wartawan Iran ketika wawancara stesen Voice of America Persia sebelum PRU berlangsung. 

Dia mengakui Mahathir menerima sumbangan dana mewah daripada Perdana Menteri Iran sebanyak AS$2 bilion dengan AS$1.4 bilion diberi sebelum PRU ke-14 bagi tujuan kempen ‘tumbang’ BN yang sudah berkuasa 61 tahun.  Ruhullah jelas merujuk status kerajaan Malaysia waktu itu merupakan pentadbiran UMNO yang berpegang kepada fahaman Ahli Sunah wal Jamaah dan Iran mahu Mahathir perlu kembali menjadi Perdana Menteri buat kali kedua. 

Menurutnya, Mahathir turut memberikan komitmen kerjasama ketika dikunjungi oleh bekas Menteri Luar Iran, Ali Akbar Velayati yang kini ialah Penasihat Hubungan Antarabangsa Majlis Kepimpinan Tertinggi Iran sejak 1997.  Jika dakwaan Ruhullah itu benar, ternyata Mahathir sudah terhutang budi dengan kerajaan Iran dan tentu sanggup berbuat apa sahaja waima biadab guris sentimen perasaan umat Islam berfahaman Ahli Sunah wal Jamaah sendiri.

Untuk rekod, sebelum dilantik jadi perdana menteri sekali lagi, Mahathir agak rapat dengan pemerintah Iran, malah beliau pernah bertemu sendiri Hassan ketika majlis angkat sumpah jawatan pemimpin negara tersebut di Teheran.  Persoalannya, apakah pihak berkuasa terutama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berani siasat dana haram kerajaan Syiah itu sebagai mana kes dana Arab Saudi yang diterima Datuk Seri Najib Tun Razak? – Mynewshub.TV

35 comments:

ted manoff said...

PrOoTtt💨💨...arghhhh leganya..🐷

Anonymous said...

Kahkahkahkahkah.

Kerisauan menjadi jadi oleh malawun taawun pas umno.

Kahkahkah. Apabila satu2 pemimpin yg didakwa bwh amla..maka berduyun duyun la tergugur nya jd wakil rakyat. Tungguuu

Sape tak makan dan tak terlibat dgn money trail hasil shumbangannn abg jib..arghhh selamatt.

Kahkahkah

Rasanya pemimpin pas parti islam takde kut. Takkn laa pemimpin isle mkn duit najib kut.

Tungguu.

tajnur said...

Dalam satu keadaan mengistiharkan Syiah sebagai musuh Islam, tetapi dalam satu keadaan menerima kata2 pemimpin Syiah sebagai pegangan hidup. Siapa syiah ini? Bukankah cita2nya untuk memecahbelahkan dan menghancurkan akidah org Islam? Surah AlMunafiqun:1
Carilah isu2 lain kalau ya pun benci sangat kerajaan PH...

Anonymous said...

memetik kenyataan pihak iran. ini sgt pelik kerana syiah terkenal dgn takiyyah. kesahihan belum dipastikn.

keduanya demi mmburukkn ph.. walaun guna pula pendekatan bahaya iran syiah itu bahaya dn konspirasi dgn ph. walhal telah jelas hadi yg mngaku syiah itu mazhab dn hadilah yg dgt mesra syiah.

sila repot sprm jika benar ada dana dr iran. dulu dana dr baratlah.

bila dh kalah salahkn dana2 asing yg belum terbukti. dana najib berbillion knapa masih kalah?

bn kalah bkn kerana dana asing tp kerana 1mdb dan sekongkol dgn china mmbuat hutang2 gila. ph tkde pun tabur duit utk pengundi.

Anonymous said...

Dana Iran ke dana US ke. Kami dh x peduli . Yg penting BN dpt ditumbangkan.

abu bakar said...

Laporan bodoh, Dr m menjual negara, tunggu dia jawab, shafee dah kena,ramai kena

Mat Ozil said...

Hahahahahahahaha

Iran pn berdepan sekatan ekonomi. Lagi mau derma ka... Alahai konspirasi..

Buat persepsi lain jela..

bankami.blogspot.com

Anonymous said...

Dana amno berjuta2 untuk pas bantu umno kalahkan PH...tapi hampas...umno rugi ..pas tak berguna..

Anonymous said...

Ada faedah jugak Senator2 BN dan PAS menyokong Anti-Fake News ni. Bolelah pekena balik RM500K keatas mereka2 ni balaci proNajib PakDin, MynewshubTV, Ibnu Hashim sebar fake news.
Kalau tak nak fake news, tunjuklah money trail FBI bukan style air lior penderma Arab Najib.

Ini sama macam surat Spy Perempuan Najib tulis kpd CIA dan sampai kpd Mossad complain yang Mahathir antisemitic, harap2 depa ambil tindakan Mossad hantar hit squad.

Pengakuan Mamak Iran yang dibayar Jho Low/Najib Penyamun Negara ini pun mesej complain Mahathir proShiah, ambil duit Iran,antiArab Coalition dekat Yemen dan antiUS, harap2 USA embargo Malaysia dan Mahathir, ataupun Trump gerakkan regime change Malaysia tukar PH. Entah2 Mossad pun masuk campur nak target Mahathir proIran pulak.

Orang dah nak lemas, mesti nak capai apa2 nak terapong termasok agen2 luar negara.

Mahathir dan PH pakai konsep negara berkecuali, mestilah jumpa semua orang. USA, Jepun, Cina Komunis, Iran Shiah, Arab Saudi tak kisah.

Gambar diatas pun gambar era Malaysia yalah Tiger Asia dan Mahathir pejuang negara2 ketiga dunia. Mahathir salah satu pemimpin top Non-Aligned Group of 20, sama2 dengan Iran, Turkey, Brunei, Indonesia diantara negara2 dasar berkecuali.

Percubaan terbaik Pak Ibnu nak bantu Najib, tetapi kita dah disahkan Negara Klepokrasi Terburuk DiDunia bawah Najib oleh AG USA.

Anonymous said...

Saturday, September 15, 2018
ELOK HARAMKAN PENGGUNAAN USTAZ, TUAN GURU, ULAMA PADA MANA² YANG BERJAWATAN DAN GIAT DALAM POLITIK SUPAYA UCAPAN POLITIK MEREKA TIDAK MENGELIRUKAN.. ...


Tokoh besar dunia pun takut digelar ulama, tapi di Malaysia...?


KUALA LUMPUR: Penggunaan istilah ‘ustaz’ dan ‘ulama’ di negara ini perlu dikawal supaya hanya pihak yang mempunyai latar ilmu yang memadai boleh dirujuk dengan gelaran itu.

Perkara itu dinyatakan Mufti Perlis Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, atau Dr. Maza, dalam satu kenyataan yang muat naik di akaun Facebooknya.

“Saya rasa perkataan yang paling bahaya digunakan ialah ‘ulama’. Ini seperti tokoh ulama, dewan ulama, majlis ulama, syura ulama dan seumpamanya. Tokoh-tokoh besar dunia pun takut untuk memanggil diri mereka ulama.

“Di Malaysia, dengan mudah wujud istilah-istilah ini. Jika memang ada latar ilmu yang memadai, maka tidak mengapalah digunakan. Bimbang sebaliknya,” ujar Mohd Asri.

Kenyataan Dr Maza itu hadir lantaran beliau bersetuju dengan ulasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri bagi Hal Ehwal Agama Islam, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, dalam satu seminar, yang memperkatakan tentang perlunya kawalan terhadap penggunaan gelaran 'ustaz' dengan sewenang-wenangnya.

Menurutnya, perkara itu dibimbangi akan membuatkan masyarakat terkeliru dan menyangka fakta yang salah itu benar, hanya kerana gelaran berkenaan.

Anonymous said...

Hebat KELDAI KELDAI KAPIR DAP niii...
Berada di mana mana...
TAHNIAH..
Abang Busat suka looo..

Anonymous said...

Royalti minyak: PAS disaran solat hajat jika Putrajaya gagal tunai janji

Faiz Zainudin - September 15, 2018 8:27 PM
35
Shares

Gambar Bernama
KUALA NERUS: Ketua Dewan Ulama PAS Kelantan, Datuk Hassan Mahmood mencadangkan partinya bersama rakyat Kelantan dan Terengganu melakukan solat hajat, jika kerajaan persekutuan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad gagal menunaikan janji untuk membayar royalti minyak kepada 2 negeri itu.

“Kerajaan persekutuan kena berlaku adil kepada semua negeri, termasuk yang dikuasai PAS. Sebab itu kita tuntut kerajaan tunaikan segera tanggungjawabnya, iaitu membayar royalti kepada Kelantan dan Terengganu seperti disebut dalam perjanjian (berdasarkan) Akta Petroleum.

“Kalau mereka terus degil, tidak mahu tunai hak dan tanggungjawab itu, kita bergantung kepada Allah.

Anonymous said...

Lobai pas dah baca buku manipestp harapan?....muka surat berape PH janji dgn pas?..

PH janji jika rakyat kelantan pilih PH...tapi rakyat kelantan tolak rawaran PH....rakyat kelantan cedik sangat...pas nak putarbit janji PH...

Dah miskin sangat ker?...kata pandai dan ramai pakar ekonomi dlm pas..

Anonymous said...

Keldai lobai pas bodooh sangat mcm lembu...

Anonymous said...

Awas bani hasim.kamu sedang diperhatikan..

Anonymous said...

Monday, September 14, 2009

apa makna dan maksud USTAZ???

Masa HAri guru 16 MEI yang lalu,Ana bertanyakan DR MIR HAZIL tentang apa makna dan masud USTAZ.Ana dah lama tercari cari maknanya dalam bahasa Arab dan akhirnya inilah jawapan dari Dr Mir Hazil.
SILA BACA YER,

JAWAPAN sy UNTUK SOALAN : MAKSUD USTAZ..
Huh.. sebenarnya saya juga pernah tertanya-tanya persoalan ini suatu masa dulu. Ada berbagai versi jawapan yang ditemui. Setahu saya, perkataan ‘ustadz’ tiada dalam al-Quran..Setahu saya..perkataan ‘ustadz’ (ejaan arabnya أ, س, ت, ا, ذ ) ini berasal dari bahasa FARSI (Irani). Banyak perkataan-perkataan farsi telah menular masuk ke bahasa arab suatu masa dahulu. Ia adalah gelaran untuk cikgu (teacher).
Ada juga perbahasan yang mengatakan ia berasal dari bahasa Sepanyol (Spanish) “USTED” yang umumnya adalah ‘kata ganti-nama ke tiga’ seperti ‘dia’ atau ‘mereka’ yang boleh merujuk kepada lelaki atau perempuan (umum). Sejarahnya dikatakan perkataan ‘usted’ ini berasal dari perkataan Sepanyol tua – “Vuestra Merced” bermaksud ‘Yang Pengasih’. Kata ‘vuestra’ ini kemudiannya disebut ‘Vested’ hingga akhirnya menjadi ‘Usted’ (dimana dahulunya huruf ‘v’ dan ‘u’ adalah sama dalam bahasa mereka). Ada yang berpendapat terdapatnya ambilan perkataan-perkataan arab atau farsi ke dalam bahasa Sepanyol Tua. Namun, perbahasan ini agak lemah kerana tiada bukti jelas menyokong fakta tersebut. Mungkin sebutan kata ‘usted’ dalam bahasa Sepanyol ini kebetulan sama dengan kata ‘ustadz’.
Pendapat mengatakan asal kata ini dari FARSI punya kekuatan sejarahnya. Malah perkataan ini masih digunakan di Negara tersebut juga di Negara Arab. Maksud dikedua-dua Negara adalah sama iaitu : cikgu atau guru. Malah, dalam bahasa Farsi, ‘ustadz’ merujuk kepada guru di universiti atau secara tepatnya professor. Status cikgu atau pensyarah dan professor jauh berbeza. Profesor adalah ‘tenaga akademik yang paling tinggi taraf jawatannya di universiti. Mereka adalah insan yang tahu secara mendalam akan sesuatu bidang yang mereka kuasai. Bukan hanya penyampai wacana bidang tersebut, mereka adalah PAKARNYA. Maka, status atau gelaran ‘ustadz’ ini tinggi martabat atau duduknya.
Di Malaysia ‘ustaz’ merujuk kepada guru agama. Malah kata ini di ‘muannaz’ (merujuk kepada perempuan) menjadi ‘ustazah’ bagi merujuk guru wanita yang mengajar agama.
Seperti perbincangan tentang perkataan artikel ‘guru’ yang lalu, kata ‘ustadz’ ini juga pada hemat saya telah sedikit ‘dimurahkan’ martabatnya.
Sempat juga bertanya kepada sahabat saya al-ustadz Mohd Gunawan Aziz, Antara jawapan beliau: Kata ‘Ustadz’ adalah kalimah khusus yakni (baca:iaitu) ia bukan kalimah terbitan dari mana-mana kalimah akar. Contoh kalimah terbitan adalah seperti kata ‘mualim’ yang kalimah akarnya adalah ‘alima. Ia digunakan sebagai ‘gelaran’ yang disandarkan (diberikan) kepada orang yang mengajar apa jenis ilmu sekalipun, samada khusus atau tidak JUGA berkaitan agama atau tidak. Oleh kerana itu, gelaran ini jarang digunakan di Negara Arab untuk merujuk kepada ‘guru agama’. Di Arab, gelaran ini amat terkenal digunakan untuk cikgu sekolah awam rendah dan menengah termasuklah cikgu muzik. Cuma di Malaysia, gelaran ini lebih ma’ruf untuk guru aliran agama.
wallahualam…
alfakirmaster

Anonymous said...

Bani hassim pon boleh dipanggil ostaz...

Anonymous said...

Fikir dulu kebenaran berita sebelum siar.....ini kaitan dengan akidah, lagi sensitif.

Anonymous said...

Hadi Puji Mahathir Berubah Sikap, Layan PAS Lebih Baik Kini... pak labai celaru

Mohammad Azren said...

Pak Asim sudah lama dianugerahkan dengan gelaran Al Ostard Wal Retard. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Hihihi fobia juga dengan ulama dan ustaz. Tapi dengan padri ok je. Pelik betul dunia akhir zaman. Ph dah kembali ke jahiliyah dan menjadi pelopor jahiliyah dalam konteks dunia akhir zaman. Harap mahathir bawak Islam. Hancur. Boleh bergantung harap dengan kit siang dan guan eng. Dan peguam negara. Yang dalam pan, takde yang bijak agama. Dlm bersatu lagi hancur. Dalam pkr pun sama. Yang ada dalam dap.

Abah Turon said...

Rasanya bukti yg Tuan Haji ada mcm dah cukup kuat..dah boleh dakwa ni..abis lah Tun M.🤣🤣🤣

Anonymous said...

Hadi bawak islam ke? Dia pun bertuhankan undi sistem yahudi

Anonymous said...

Syiah sudah ada lama dah. Syiah mazhab dlam islam. - hadi

Sila ahli pas bawak batu karbala ya

Anonymous said...

Betul tu. Hadi bapa perpecahan umat isle dua imam. Amanat kawah gulai babi

Anonymous said...

Ibnu DILIWAT Hadi Awang ---> Ini satu dakwaan. Mana BUKTI?
Orang awam sekarang tak berminat dengan dakwaan demi dakwaan,, mereka nak BUKTI atau PROOF.

Ibnu kena tunjuk salinan cek atau sewaktu dengannya.
Jangan siar berita tanpa bukti, juangan turut menyiarkan berita FITNAH.

Itu tak minta 4 saksi lagi......

Anonymous said...

HA HA HA ..
gENG MEROYAN NI..
Mereka syok dendiri.. Mereka cipta fitnah, mereka jawab, mereka kutuk, ugut sana ugut sini, tapi tak buat apa-apa.

Sia2 mereka di bagi dedak. Keluarkan segala nama, segala macam kisah, lucu dan lucah..
tapi apa pon Xdak!

Gambar katun Madey balaci lanca Kit Siang pon tak mampu nak jawab. (Ingat lanca bukan lancau kulup). Rupanya bodo semua depa ni.. patutla jadi babi tunggang lebai kulup.

Mabuk meroyan, syok puak sendiri.
Ha ha ha

Anonymous said...

Rilek la. Dulu pun hadi pernah sembah kit siang. Nik ajis sembah karpal. Takde pa pun. Kan diaorg ahlul politik. Sama je taraf keimnananye

Anonymous said...

Dulu kata mca gulai babi. Balakong kalu. Pas sekali mkn itu babi. Yenadeyyy

Anonymous said...

Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami akan berikan kepada tiap-tiap jiwa petunjuk nya, akan tetapi telah tetaplah perkataan dari padaku; "Sesungguhnya akan aku penuhi neraka jahannam itu dengan jin dan manusia bersama-sama.

untung jugak jadi babi
tak masuk neraka
jin n manusia ada yang akan masuk neraka tak keluar selamanya

Shafiek Abdat said...

Hello Ibnu Syayatin,,macam serupa cerita ini dengan MO1,,jika ada bukti tunggu apa lagi,segera siasat Tun M

Anonymous said...

Tubuh jawatankuasa teliti kerjasama Umno-Pas Kelantan

KOTA BHARU – Satu jawatankuasa kerja Perhubungan Umno Kelantan akan ditubuhkan bagi meneliti aspek-aspek kerjasama antara parti itu dengan Pas mengikut acuan politik negeri berkenaan.

Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, jawatankuasa tersebut akan diketuai Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakob.

“Selepas itu secara rasmi perbincangan akan diadakan dengan pihak Pas dan Kerajaan Kelantan bagi menterjemahkan bentuk kerjasama kerana di peringkat nasional, kerjasama sudah terjalin secara rasmi sebagai pembangkang.

“Tetapi untuk Kelantan ini, Pas adalah sebuah kerajaan negeri, maka mungkin ada beberapa pengubahsuaian yang perlu dilakukan,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Perjumpaan Khas di Dewan Umno Kelantan, hari ini.

Menurutnya, jawatankuasa yang ditubuhkan itu penting bagi memastikan kerjasama yang terjalin antara kedua-dua parti itu bukan hanya untuk jangka pendek, namun diharapkan bagi satu tempoh yang berpanjangan.


“Bentuk kerjasama jangka panjang ini amat diperlukan kerana selama lebih 60 tahun kami berperang sesama sendiri.

“Ini adalah ketika yang terbaik untuk pemimpin serta ahli Umno dan Pas di akar umbi dapat memahami hati nurani masing-masing sebagaimana kerjasama yang pernah dilakukan dalam pilihan raya kecil di Selangor baru-baru ini,” katanya.

Tambahnya, dengan kerjasama yang dilakukan bukan bererti parti yang diterajui itu terdesak untuk kembali menjadi kerajaan, sebaliknya itu realiti dalam berpolitik.

Anonymous said...

Ada Jalan mudah tapi 2 sahabat yg baru baik cari jalan yg susah
Jugak...

Kawin aje 2 parti jadi satu parti melayu iselam terbesar...sama2 iselam buat ape nak kerjasama lagi...kawin dgn satu matlamat...bongok anak beranak bodooh..

Husaini Ayu said...

Ha...ha...ha...bergantung pd allah tu wajib setiap masa wehh,bkn nk tggu org tak tunai janji br nk bergantung pd allah...berat nanar mung nih

Anonymous said...

Kawin dengan dap terbaik buat orng kafir, tidak bagi orang iselam spt pan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails