Saturday, September 22, 2018

K/Persekutuan Perlu Bela Nasib Penoreh Getah..


Oleh : Ariss Alias
SETIU - Kerajaan Persekutuan yang diterajui Pakatan Harapan perlu melaksanakan tanggungjawab membela nasib penoreh getah yang sering diabaikan kebajikan mereka. Pegawai Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Langkap, Azmi Maarof berkata, kerajaan negeri mendesak kerajaan pusat melaksanakan harga siling bagi menstabilkan pendapatan penoreh.

"Skim Insentif Penoreh (IPG) hendaklah ditambah baik oleh Kerajaan Persekutuan dan pihak-pihak yang bertanggungjawjawab.
"Kerajaan pusat wajar mengambil serius kebajikan penoreh getah di negara ini yang sering dipinggirkan.
Siapa lagi yang akan membela nasib mereka jika bukan kerajaan yang diberi mandat," ujarnya lagi.
Beliau berkata demikian ketika dihubungi pemberita, baru-baru ini (19 September).


Sementara itu, seorang penoreh getah, Alpatlo Isa, 57, yang ditemui di Kampung Bukit Layat amat berharap agar harga lantai getah sekerap dapat ditetapkan oleh kerajaan pada harga RM4 sekilogram.

"Kami ini tidaklah berpendapatan tinggi, paling tinggi upah pun hanya antara RM500 hingga RM600 sebulan setelah dibahagikan hasil dengan tuan kebun," jelasnya.

Seorang lagi penoreh getah, Che Rosmin Che Soh, 57, berkata, keadaan penoreh diburukkan lagi dengan harga pasaran getah yang menjunam sehingga berada di paras RM2.20 sekilogram.

"Saya amat berharap kerajaan dapat menstabilkan harga getah, jika tidak kami sukar keluar dari aras kemiskinan sekiranya keadaan ini berterusan.
"Saya bernasib baik mempunyai pendapatan tambahan iaitu hasil tanaman padi, tetapi ramai sahabat-sahabat lain hanya mengambil upah menoreh, keadaan mereka amat perit dan sukar," tambahnya. (Teganukita)

18 comments:

Mohammad Azren said...

Memang patut kerajaan membela penoreh getah. Jangan bela Penyamun dah lah. Macam golongan Lobai AUTA yang satu tu. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

ek...ehhhh........bukan masuk Pas ke? Tersalah parti kot orang nih....

Tokoh pendakwah terkenal, Dato' Ustaz Hassan Mahmud Al-Hafiz mengumumkan menyertai AMANAH hari ini.

Penyertaan beliau diumumkan oleh Naib Presiden AMANAH, Dato' Mahfuz Omar semasa Majlis Sambutan Ulangtahun ke-3 Parti Amanah Negara di Temerloh pagi ini.

Beliau adalah juga mantan Imam Masjid Negara.

=========================

Pas -================>hamPas, babi MCA pon tak nak makan......mme hamPas sungguh!!!

Anonymous said...


PRK PORT DIKSON: JOM KALAHKAN UMNO/BN HINGGA HILANG DEPOSIT!
============================================================
Andainya calon Umno/BN hilang deposit ini akan mempercepatkan Umno/BN pupus dan disimpan di Muzium Negara untuk menjadi tatapan anak cucu kita. Umno/BN sudah pasti akan dikenang sebagai parti yang menghancurkan negara dengan hutang yang tidak terfikir oleh kita disamping mencipta pelbagai rekod dunia semasa mereka memerintah.

Selain itu dengan hilangnya deposit calon Umno/BN ia juga mungkin akan menyedarkan PAS bahawa 'kuda tua' yang dikahwininya ini sudah mereput dan akan menjadi liabiliti kepadanya. PAS akan juga menerima tempias kebencian rakyat lantaran 'berkahwin' dengan parti yang sudah busuk hingga ke ususnya ini.

========================================

PAS==================>hamPAS============>makanan babi ternak MCA!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Kerajaan negeri buat ape?...berkempen siang mlm nak bela rakyat ikut cara islam..

Rakyat yg bodoh percaya cakap Pas...bila menang suruh orang lain plak bela penoreh getah...

Lain kali rakyat terengganu pikir dulu seblm pangkah...jangan kena tipu dgn pas yg lemah kerana nak masuk syurga ajee....jgn ikut orang kelantan...orang kelantan ramai dah cabut lari cari makan di negeri bukan pas...

Anonymous said...

Orang bijak tolak Pas...penipu sgama...

Lobsi pas noleh buat gitnah pil kuda..pas boleh tikam belakang rakan..
..

Anonymous said...

Halo Anon 7:32 jangan nak mimpilah PKR menang. Tengok saja calun yang akan bertanding, dah tahupun keputusannya.. Janganlah yakin sangat, nanti frust tertonggeng pulak kalau PKR kalah.
Belum apa-apa, hari ini saja (22.09.2018) pemilihan PKR seluroh negara saja sudah jadi carca-marba, lintang pukang.. apa dah jadi ni..??? Macam mana nak pimpin negara...??? Kah..kah..kah...kesian sungguh PKR. Lain kali kalau nak komen, gosok gigi dulu...supaya bau mulut tu taklah busuk sangat...!!!

Anonymous said...

Harga getah bergantung kpd permintaan dunia...mb terengganu bukan tak tahu...getah tidak lagi komoditi untuk sara hidup...

Kerajaan Pas terengganu mesti mencari alternatif sara hidup yg lain kpd rakyat terengganu...rakyat pilih pas jadi kerajaan bukan sahaja kerana nak masuk syurga...

Ini satu pengajaran kpd rakyat terengganu jika pilih pas lagi pru15 nanti...pas bodoh tak reti jana ekonomi untuk tingkatkan taraf hidup rakyat....rakyat terengganu yg miskin kena ikut cara orang pas kelantan....cabut cari makan di negeri lain yg lebih maju yg tidak diperintah oleh Pas..

Anonymous said...

Pkr dah jadi kerajaan dlm PH...tido ker?..selangor maju kerana pkr...kelantan mundur..

Anonymous said...

Negeri sembilan begeri PKR...2 prk di selangor pas dan umno gigit jari...

Anonymous said...

Dalam pertuduhan 1mdb dsn jelas bahawa dsn menerima dan memulangkan wang dari & kepada syarikat yg sama dan bukan dari 1mdb.
Jadi pehak pendakwaan oleh yg demikian sepatutnya membuktikan terlebih dahulu yg syarikat tersebut mengambil wang secara salah dari 1mdb.

2. Dan juga secara teknikalnya oleh kerana jumlah pulangkan lebih tinggi dari terima maka:
1. Tiada lagi pehak lain menerima dana dari dsn kerana dana tidak berbaki.
2. Oleh kerana tiada disebut dlm pertuduhan dana dipindahkan ke akaun pihak lain selain yg disebut maka automatik Pas bersih dari tomahan menerima dana dari 1mdb.

Jadi mana2 yg inging terus berbohong terserah, yg ingin berhenti berbohong pun terserah.
☺☺��☺☺

Anonymous said...

Kehadiran orang kuat Umno, bekas menteri tanda positif buat AMANAH

22 Sep 2018, 5:19 petang (Dikemaskini 22 Sep 2018, 5:34 petang)

A A
Kehadiran bekas dan pemimpin Umno di majlis sambutan ulang tahun ketiga AMANAH di Dewan Tun Razak di Temerloh hari ini memberi petanda positif bahawa parti itu semakin diterima, kata presidennya Mohamad Sabu.

Kata Mohamad kedatangan mereka - termasuk bekas menteri Tan Sri Syed Hamid Albar dan Ketua Umno Cheras Datuk Seri Syed Ali Alhabshee - serta anak-anak bekas pemimpin PAS secara 'mengejut' amat dialu-alukan.

"Kehadiran mereka di sini sudah menunjukkan isyarat yang baik... bahasa tubuh mereka jika dibaca, sudah nampak positif.

"Kita mengalu-alukan kehadiran mereka jika mahu sertai AMANAH, sama ada veteran Umno atau dari parti lama kami (PAS).

“… kehadiran mereka membolehkan mereka sama-sama menyumbang fikiran.

"Kita hargai pandangan mereka kerana boleh membantu supaya kita tidak melakukan kesalahan yang dilakukan parti lama mereka yang membawa kepada kekalahan," katanya pada sidang media kemudiannya.

Mohamad menambah pelawaan itu juga terbuka kepada bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed yang baru-baru ini meninggalkan parti yang disertainya lebih 40 tahun dahulu.

Jumlah anggota kian meningkat

Anonymous said...

Pemilihan pkr bermasalah bukan disebabkan pengurusan...line internet terlalu lemah hari ni...e undi blm sesuai...

Sape pemimpin Pas berani tentang Anwar di PD?...pas penakut bila umno tak bagi wang lagi..

Umno pon mcm dah serik nak lawan prk...PRM plak yg lebih berani...

Anonymous said...

Wang yg dipulangkan oleh najib kedlm akaun Tanore akaun yg sama masukkan wang kedlm akaun najib...najib boleh istiharkan akaun siapa tu?...siasatan dari akaun jho lo..

Wang yg dipulangkan hanye separuh dari yg diterima...mcm mana jadi lebih?...tak usah perbodohkan orang...

Anonymous said...

Kalo pas tiada kaitan dgn 1 mdb bila mau saman husam ?...hihihihi...tulur dah hilang.

Anonymous said...

Pendekatan baru angkat Islam untuk semua, kata Amanah

Bernama - September 22, 2018 3:34 PM

Mohamad Sabu berkata, Amanah mahu menterjemahkan Islam dalam kehidupan lebih harmoni, pentadbiran lebih baik dan menjaga hak asasi masyarakat pelbagai kaum.

TEMERLOH: Parti Amanah Negara (Amanah) akan menggangkat agama Islam dengan menggunakan pendekatan baru yang lebih dinamik agar agama dan umat Islam di negara ini terus diterima dan dihormati oleh masyarakat berbilang kaum.

Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata pada masa kini terlalu banyak persepsi negatif yang terhadap agama Islam berikutan tindak tanduk pihak tertentu, sedangkan Islam merupakan agama yang mementingkan aspek keharmonian, toleransi dan keamanan.

“…dengan keretakan kaum dan konflik sentitiviti agama yang semakin meruncing dalam negara yang berbilang kaum, budaya dan agama ini, kelainan Amanah dalam menghayati Islam semakin ketara berbanding parti yang ditinggalkan sebelum ini.

“Setiap perbezaan ini kita kena uruskan dengan baik dan inilah peranan parti Amanah untuk memastikan pendekatan Islam sebagai “rahmatan lil ‘alamin” diterima rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Anwar sokong Dr M: Tiada perkahwinan sejenis di Malaysia

22 Sep 2018, 8:42 malam (Dikemaskini 22 Sep 2018, 8:45 malam)

A A
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong pendirian Perdana Menteri Tun Dr Mahathir bahawa perkahwinan sejenis tidak akan dibenarkan di Malaysia.

Beliau berkata satu-satunya perbezaan adalah beliau percaya undang-undang berkaitan liwat perlu dipinda bagi mengelakkan penyalahgunaannya.

"Sebenarnya kami tiada perbezaan pandangan. Sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai pemahaman agama, kami tidak setuju dengan perkahwinan sejenis

Anonymous said...

tunggu kerajaan akn hantar senator husam musa utk mngkaji masalah ini. pas klantan mesti akur dn kerjasama dgn husam. jgn bongkak. org bongkak tp berlagak alim sgt skrng terpksa tunduk pd org yg mereka cerca dn munafikkn selama ini.

klu xsuka kerajaan ph..sila merayu kt umno. tkkira lah umno pembngkang atau tidak. whts a friend for kan ?

jgn bila sesak cari musuh. maka nk cari pasal dgn kerajaaan pakat dgn umno.

umno saja sepatutnya jd tempat mngadu bg pas masa susah dn senang.

Anonymous said...

pas tganu kena sedarkn penoreh bahwa getah ni adalah dunia semata2 sedangkn akhirat yg kekal dn diperjuangkn pas. adapun dedak dn kemewahan pemimpin pas itupun dunia belaka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails