Saturday, September 22, 2018

Kosong? Aliran Tunai Felda. Kini Siapa T'jawab?




KUALA LUMPUR: Sewaktu sidang media pertamanya sebagai Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor berkata, perkara pertama yang perlu diperbaiki adalah aliran tunai dan mengurangkan pinjaman.
Dia yang juga bekas pengerusi Malayan Banking Bhd (Maybank) menyifatkan wang yang dimiliki Felda kini 'hampir kosong'.
"Satu perkara yang perlu diselesaikan ialah aliran tunai Felda," ujarnya pada Khamis.
Tambahnya, penstrukturan semula pinjaman bernilai RM8 Bilion dan penjualan hartanah di London, Kuching dan Kota Kinabalu juga boleh memperbaiki aliran tunai dalam jangka masa pendek.
Malah, jual beli minyak sawit mentah (CPO) yang rendah turut menyumbang kepada kekurangan aliran tunai Felda, katanya.
Secara keseluruhan, dia menyasarkan untuk memperbaiki Felda dalam tempoh 2 tahun yang disifatkannya sebagai satu tugas sukar.
Untuk tahun ini dia menyasarkan untuk mengurangkan pinjaman Felda dari RM8.05 bilion kepada RM6.5 bilion dengan menjual semula hartanah yang dimiliki.
Aset tersebut termasuklah hotel, apartmen, asrama pelajar yang memakan kos sehingga RM2.2 bilion.
"Felda sudah memulakan proses penjualan sejak tahun lalu dan berharap kami dapat duit semula,: katanya.
Dia dilantik memegang jawatan itu pada 27 Julai lalu menggantikan Tan Sri Shahrir Abdul Samad yang meletak jawatan pada 14 Mei. (mStar)
Kini, siapa yang bertanggung jawab?
Guru Agama Tinggal Keselesaan Hidup Untuk Sertai Felda

17 comments:

Anonymous said...

Siapa lagi kalau bukan PH?

PH itu..
siakap cendehong gelama ikan duri
cakap pembohong lama-lama jadi pencuri..

Babi tunggang si kulup, bila tak mampu hujah cuba salahkan PAS.

Ha ha ha kita kenai lama depa tu.,
Ha ha ha

ted manoff said...

PAS yang salah
kerana lawan DAP!

Anonymous said...

Semnak ph ni duit felda semua kosong.hancur. masa zaman najib takde pun.

Kita pas patut bersatu hati dgn umno bagi mmbongkar salah laku kerajaan ph tungangan lebai kulop dap.

Mari kita ahli pas smbhyg hajat hancurkan menteri2 kerajaan ph. Bangkitlah wahai anak muda pas.bngkitlahh plajar2 sekoah semua. Perjuangan pas syurgaa

Anonymous said...

Mengpa tak tuduh PAS? menyamar pula jadi orang PAS.
Ha ha ha

Teruskan meroyan.

Anonymous said...

Kini, siapa yang bertanggung jawab?

DULU KINI DAN SELAMANYA Pas yang bertanggung jawab sebab KINI Pas adalah BABISEKUTU UTAMA UMNO

RAMAI ANGGOTA PAS DI DALAM FELDA YANG MELARAT DIDISKRIMINASI OLEH UMNO BN SELAMA INI TAPI BUTA PEKAK DAN BISU DEMI PEROT TAKUT UMNO BN TAK BAGI REZEKI!

MUNAFIK, FASIK, SYIRIK PAS hamPAS!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Pas KINI memang BODOH, BEBAL, BHAGHAL cuma jadi KELDAI tukang pikul bahan bakar NERAKA, UMNOBN.

Anonymous said...

Pas hanya sebuah parti politik BERTOPENGKAN agama! Memperalat ugama, penjual agama, penghina agama sehingga dipandang rendah oleh bangsa lain, malah dipermainkan oleh muda mudi Islam sendiri melihatkan perlakuan pemimpin2 Pas terKINI!

Anonymous said...

Ulama` Pas KINI meletakkan diri mereka dalam kalangan ulama` u`su` (ulama` jahat / ulama keduniaan). Ulama` penyembah Ulil`amri / Pemerintah. Sebetulnya Pemerintah yg menyungsung ke ulama`, bukan sebaliknya, songsang tu ustaz! Dalam apa zaman pon begitulah adanya uztaz!

Anonymous said...

Kasihan peneroka kelapa sawit kerana kehidupan mereka sekarang tertindas kerana dasar bodoh sombong pakatan syiah-liberal-kafir harbi telah menyebabkan negara asing enggan membeli kelapa sawit !

Pemimpin-pemimpin pakatan hidup mewah di waktu rakyat sedang hidup menderita kerana harga getah dan kelapa sawit, ekonomi dan nilai ringgit MERUNDUMMM dan rakyat masih bertaur membayar tol, minyak RM2.20, ptptn dll!

Semua janji pakatan telah ke laut dan rakyat hanya mampu menelan kahak sendiri sahaja setelah dikencing oleh pakatan penipu!

Anonymous said...

Barua mangkuk ayun 10:46 AM ternakan lebai kulup roket sedang menyebarkan ajaran sesat untuk menyesatkan umat Islam.

Antara ajaran sesatnya ialah ulama PAS yang menyampaikan ajaran Islam yang benar adalah 'ulama su'. Sebaliknya ulama-ulama pandap yang menjilat lebai kulup roket yang membenci Islam dan umat Islam adalah ulama 'tulen'.

Ini bererti barua-barua mangkuk ayun ternakan lebai kulup roket adalah pesakit mental. Maka jelaslah barua mangkuk ayun 10:46 AM adalah pengikut ajaran sesat L im to kong !!!

Anonymous said...

Puak ph senang aja apa isu pas salah. Itulah macai ph lama2 jadi bengong jawapan mudah aja lepas tu suruh tuan ibnu tutup blok. Blok ibnu paling larus sampai macai ph berlonggok2 buat komen bengong. Tahniah tuan ibnu ramai dah macai ph yg dah tak aktif sebab fitnah mana boleh tahan lama sebab lama2 makan diri.

Anonymous said...

Komen barua kafir menyamar org pas pulak.

Anonymous said...

Macai ph dah meroyan sebab anti pas. Dah takda fakta terus maki pas sedangkan yg ramai melarat kat felda org ph sebab tu meroyan tuduh pas.

Anonymous said...

Seronok maki diri sendiri nampak. Pas tetap istikomah perjuangkan islam. Tahniah ibnu sekarang macai ph babi tunggangan puak kafir anti islam dah meroyang.

Anonymous said...

Dah kamu anti islam sebab tu hati jadi buta.

Anonymous said...

Macai ph ni bengong kalau kamu islam wajib mengamalkan ajaran islam dan wajib menegak dan mempertahankan islam. Bukan kamu memaki mengfitnah malah sabggup bersama puak kafir anti islam. Tahniah ibnu makin terdesak macai ph. Arahan dari kafir anti islam maki fitnah dan lain2 yg memburukkan pas yg perjuangkan islam.

Anonymous said...

Itu tujuan mereka untuk menekan umat islam dan bangsa melayu terutama umat islam dan bangsa melayu di felda di kampung2 dan yg paling utama di kawasan2 pas sebab mereka anti islam. Kita umat islam wajib bersatu dan beramal memohon rahmat pada allah swt rezeki allah yg beri bukan kerajaan. Pada semua umat islam dlm blok ni percayalah dan yakinlah pada allah bersatulah tegakkan kerajaan islam jangan termakan propakanda pengikut2 anti islam yg bersatu mereka memburuk2kan pas sebab pas sahaja parti yg istikomah memperjuangkan islam. Sekarang mereka memerintah tapi kita perlu terus bertakwa dan beramal pada allah swt. Janji allah itu pasti janji kerajaan pasti ada kehendak disebaliknya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails