Wednesday, September 19, 2018

19 Maut, 14 Kritikal. Bahaya Arak. Sikap PH?



KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan seramai 19 individu sekitar Lembah Klang, maut selepas minum arak yang mengandungi metanol, manakala 14 orang kritikal dan sembilan lagi dimasukkan ke wad untuk pemerhatian
Hasil carian imej untuk KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan seramai 19 individu sekitar Lembah Klang, maut selepas minum arak yang mengandungi metanol, manakala 14 orang kritikal dan sembilan lagi dimasukkan ke wad untuk pemerhatian. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sehingga jam 5 petang tadi, KKM menerima sebanyak 51 notifikasi kes keracunan di mana sebanyak 45 kes dilaporkan di Selangor, manakala enam kes dilaporkan di ibu negara. Katanya, tiga kes membabitkan rakyat tempatan manakala selebihnya iaitu seramai 51 lagi membabitkan warga Myanmar, Nepal, Bangladesh dan India. "KKM menjangkakan jumlah pesakit akan meningkat berikutan terdapat ramai pesakit datang bagi mendapatkan rawatan bagi kes keracunan metanol berkenaan. "Kesemua mereka mempunyai sejarah pengambilan cecair beralkohol yang mengandungi bahan beracun berkenaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini. Noor Hisham berkata, kesemua mereka menunjukkan tanda-tanda dan gejala keracunan metanol seperti sakit perut, loya, muntah, sakit kepala, kabur penglihatan dan ada yang mengalami sesak nafas, kekejangan dan tidak sedarkan diri. Katanya, gejala atau tanda awal itu akan dialami dalam tempoh satu atau dua hari selepas mengambil minuman berkenaan. "Hasil siasatan dijalankan Jabatan Kesihatan Kuala Lumpur, Jabatan Kesihatan Selangor dan Pejabat Kesihatan Daerah yang terbabit mendapati kesemua pesakit membeli minuman sebatian keras di premis sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. "Laporan polis sudah dibuat KKM bagi mengenal pasti pengedar serta pengilang minuman itu termasuk mengenal pasti punca keracunan seterusnya menyekat pembekalan sebatian minuman keras yang tercemar itu di pasaran. "KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) sedang mempertingkatkan tindakan penguatkuasaan ke atas produk minuman beralkohol yang tidak mematuhi Akta Makanan 1983 serta yang tidak mematuhi keperluan di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985," katanya. Menurut Noor Hisham, mengikut Seksyen 13, Akta Makanan 1983, individu yang menyediakan atau menjual apa-apa makanan mengandungi bahan beracun, merosakkan atau memudaratkan kesihatan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali. Katanya, KKM menasihatkan orang ramai supaya tidak mengambil sebarang minuman beralkohol yang mungkin mengandungi metanol serta mendatangkan masalah kesihatan seperti gejala sesak nafas, sakit perut, loya atau muntah, cirit-birit, pening, sakit kepala yang teruk, kabur penglihatan dan kekejangan kerana boleh boleh mengakibatkan maut. "KKM akan terus bekerjasama dengan polis serta agensi terbabit bagi mengawal serta memantau perkembangan situasi kejadian keracunan itu. Situasi terkini kejadian akan dimaklumkan kepada umum dari semasa ke semasa," katanya.
Hasil carian imej untuk bahaya arak
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sehingga jam 5 petang tadi, KKM menerima sebanyak 51 notifikasi kes keracunan di mana sebanyak 45 kes dilaporkan di Selangor, manakala enam kes dilaporkan di ibu negara.
Katanya, tiga kes membabitkan rakyat tempatan manakala selebihnya iaitu seramai 51 lagi membabitkan warga Myanmar, Nepal, Bangladesh dan India.
"KKM menjangkakan jumlah pesakit akan meningkat berikutan terdapat ramai pesakit datang bagi mendapatkan rawatan bagi kes keracunan metanol berkenaan.
"Kesemua mereka mempunyai sejarah pengambilan cecair beralkohol yang mengandungi bahan beracun berkenaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Noor Hisham berkata, kesemua mereka menunjukkan tanda-tanda dan gejala keracunan metanol seperti sakit perut, loya, muntah, sakit kepala, kabur penglihatan dan ada yang mengalami sesak nafas, kekejangan dan tidak sedarkan diri.
Katanya, gejala atau tanda awal itu akan dialami dalam tempoh satu atau dua hari selepas mengambil minuman berkenaan.
"Hasil siasatan dijalankan Jabatan Kesihatan Kuala Lumpur, Jabatan Kesihatan Selangor dan Pejabat Kesihatan Daerah yang terbabit mendapati kesemua pesakit membeli minuman sebatian keras di premis sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.
"Laporan polis sudah dibuat KKM bagi mengenal pasti pengedar serta pengilang minuman itu termasuk mengenal pasti punca keracunan seterusnya menyekat pembekalan sebatian minuman keras yang tercemar itu di pasaran.
"KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) sedang mempertingkatkan tindakan penguatkuasaan ke atas produk minuman beralkohol yang tidak mematuhi Akta Makanan 1983 serta yang tidak mematuhi keperluan di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985," katanya.
Menurut Noor Hisham, mengikut Seksyen 13, Akta Makanan 1983, individu yang menyediakan atau menjual apa-apa makanan mengandungi bahan beracun, merosakkan atau memudaratkan kesihatan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali.
Katanya, KKM menasihatkan orang ramai supaya tidak mengambil sebarang minuman beralkohol yang mungkin mengandungi metanol serta mendatangkan masalah kesihatan seperti gejala sesak nafas, sakit perut, loya atau muntah, cirit-birit, pening, sakit kepala yang teruk, kabur penglihatan dan kekejangan kerana boleh boleh mengakibatkan maut.
"KKM akan terus bekerjasama dengan polis serta agensi terbabit bagi mengawal serta memantau perkembangan situasi kejadian keracunan itu. Situasi terkini kejadian akan dimaklumkan kepada umum dari semasa ke semasa," katanya.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bila lagi Kerajaan majoriti Islam PH di Malaysia hendak mengharamkan arak? Kerana semua agama mengharamkan arak..
Hasil carian imej untuk bahaya arak
Hasil carian imej untuk bahaya arak
Semua Agama Mengharamkan Arak
SHAH ALAM - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan semua agama yang mempunyai kitab petunjuk mengharamkan arak. Katanya, pengharaman tersebut merupakan sempadan bagi memelihara kemuliaan akal dan kesihatan tubuh badan.
“Semua kajian yang matang menunjukkan itulah hikmahnya. Walaupun tidak boleh menggagu penganut agama lain yang menghalalkan arak, tetapi sempadan hidup bermasyarakat hendaklah dihormati kerana boleh menimbulkan mudarat lebih besar kepada masyarakat umum.
“Menjaga kepentingan umum hendaklah diutamakan, maka wajib dilarang pesta arak supaya tidak terbabas sehingga merosakkan hubungan bermasyarakat majmuk lebih besar mudaratnya kalau dibiarkan. Syariat Islam menamakannya Feqah Muwazanat,” katanya dalam satu kenyataan.
Beliau berkata demikian bagi mengulas isu pesta arak yang didakwa akan diadakan di Kuala Lumpur pada awal Oktober ini. Katanya, penetapan lesen arak merupakan satu kawalan bagi menetapkan sempadan kepada penggunanya sahaja mengikut agama dalam konsep kebebasan beragama.
“Ada perkara haram wajib ditutup rapat, sehingga tidak boleh dilesenkan sekali-kali yang bertepatan dengan hukum agama dan fitrah, seperti mencuri, merompak dan menyamun. Tidak ada negara dalam dunia mengeluarkan lesen mencuri, merompak dan menyamun di atas konsep kebebasan yang salah.
“Di sana banyak maksiat yang diharamkan oleh semua agama dan hukum akal, seperti berjudi, bebas berzina dan liwat. Maka kita tidak boleh mengikut dan terikut dengan negara-negara yang sudah terbabas daripada hukum semua agama, naluri serta akal sehingga melesenkannya,” katanya.

Menurutnya, manusia tidak boleh melampaui batas dalam semua perkara termasuk dalam  agama dan urusan kehidupan kerana boleh menyebabkan kemusnahan diri serta masyarakat.
“Maka tidak boleh diizinkan kalangan pelampau yang memainkan slogan di atas nama kebebasan, kerana pengertiannya salah dari segi bahasa, agama dan budaya. Tegasnya adalah kerana mereka terbabas daripada sempadan kehidupan manusia dan itu bukan kebebasan yang sebenarnya.
“Islam bukan sahaja mengharamkan pelampau individu, bahkan juga mengharamkan negara yang menggunakan senjata pemusnah terhadap manusia dan alam sekitar. Walaupun di atas nama jihad, ia di luar takrif jihad yang sebenarnya sangat murni dan mulia,” katanya.(SH)
Hasil carian imej untuk bahaya arak

24 comments:

ted manoff said...

Tuan ibnu..bila nk pekena carlsberg..ank najib biasa pekena wain yg mahal..indon cuma minum negro saja..🍻🍻🍻🍺🍸🍷🍷

ted manoff said...

Apa bezanya tuan ibnu dgn lembu?...

Anonymous said...

Lembu BOLEH BUAT QURBAN.KENDURI.MAKAN
ibnu ni Buang kesungai satawak buaya TERMUNTAH....
BODOH BINGAI

Anonymous said...

Korang jangan marah Tuang Ibnu, aku sangat suka kat Tuang Ibnu. Sebab apa yang pemimpin PAS cakap dia caya 150% walaupun ianya kenyataan BOHONG. Otak Tuang Ibnu disimpan dalam spenda/seluar dalam, sebabtu berbau busuk kah kah kah kah

Anonymous said...

Kena jaga hati dap. Nanti tak menang pulak.

Anonymous said...

KEPALA BAPAK KAU - kata NAJIBBUTOH.........aku pinjamkan utk kau non 105PM

Anonymous said...

Anifah Aman Umum Keluar Umno

Anifah Aman Umum Keluar Umno. Bekas menteri luar Datuk Seri Anifah Aman pula keluar Umno, kurang 24 jam selepas peletakan jawatan Ahli Majlis Tertinggi Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Menurut sumber yang rapat, Anifah menyerahkan surat peletakan jawatannya kepada Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa.

Tidak jelas lagi mengapa Anifah yang juga ahli parlimen Kimanis, meletak jawatan dari Umno atau beliau menyertai parti lain.

Anifah Aman Umum Keluar Umno. Awal tahun ini, Anifah bersama Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin tidak berganjak dari Dewan Rakyat sedangkan ahli parlimen pembangkang yang lain keluar dari dewan selepas Datuk Mohamad Ariff Md Yusof mengangkat sumpah sebagai speaker Dewan Rakyat ke-14.

Usaha FMT untuk menghubungi Anifah tidak berjaya. Semalam, Mustapa, yang bersama Umno selama 40 tahun, keluar dari parti itu mengatakan hala tuju parti itu tidak selari dengan prinsipnya.

Anifah Aman Umum Keluar Umno

Umno memenangi 54 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum ke-14.

Anifah Aman Umum Keluar Umno. Sejak itu, 5 ahli parlimen keluar dari parti tersebut: Anifah, Ahli Parlimen Jeli Mustapa, Ahli Parlimen Masjid Tanah Mas Ermieyati Samsudin, Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal dan Ahli Parlimen Bagan Serai Datuk Noor Azmi Ghazali. - free malaysia today

=============================

HUKUM KARMA BERTERUSAN..........
Khairi Jamaluddin , tunggu apa lagi! Asyraf Wajdi! bawak dan selamatkan pemuda harapan bangsa kau tu sebelum TERLAMBAT! Biarkan si tua2 kutok pencacai pengangkat tong taik dlm umno si pengkhianat Melayu dan Tanah Airku yang tercinta ini!

Pas? Sila terjun cepat2 ke dalam TONG TAIK UMNO ITU. JANGAN JADI BIAWAK LIDAH BERCABANG!
kluk klek kuk klek, mengalahkan keling paria mabok todi!!!

Anonymous said...

Sikap pas adalah sekawah gulai seketol daging babi..babi punya pas..pas parti babi!!!

Anonymous said...

Kerajaan pas kelantan dan terengganu mengharamkan arak..babi punya hasyim jasin..ahli pas dikatanya anjing berebut tulang..dh ahli2 pas anjing..kepalanya babi??

Anonymous said...

UMNO SEMAKIN MEREPUT, ANIFAH AMAN PULA KELUAR PARTI UMNO

=========================

Terserlah KEBODOHAN pemimpin2 Pas telah bertahaluf, bertawun, bersyiayi dgn umno, dapat minum kencing sarsi umno je lerrrrrrr.........HAMPAS sungguh pas.........cian nyerrrr!!!!!!!!!

Anonymous said...

bezanya tn ibnu pandai sikit pakai kain pelekat dpd lembu.

Anonymous said...

mestilah..jg hati pasumno buat apa golongan bodoh tu nk dedak je taunya...tktau buat kerja mcm lge dll dap yg hebat yg membersihkn taik golongan munafik sebelum ini yg disokong golongan syiah khawarij takfiri.

Anonymous said...

tinggalkn walaun sorang2.. pas cuba nk jadi hero kumpul puak kalah pru dn nk jd ketua. umno bkn akn diislamkn tp akn disesatkn dgn topeng islam seperti yg jd pd wan asshma yg tiba2 kunun insaf terus taksub membabi-babi buta tuduh menteri wilayah anjur lgbt. sekarang jd bangsat nk masuk mahkamah. padan muka pompuan buntal tu. dhlah huduh sesat pulak.

pas bkn nk islamkn umno tp nk khawarijsyiahtakfirikn umno...ajaran sesat yg pas bawa.

elok pemimpin2 yg baik dlm umno kluar dn jd penyokong ph dgn ikhlas. tinggalkn pas.. rugi dunia akhirat tau.

Anonymous said...

ini kes arak beracun. tkde kaitan dgn ph.

elok pas tnya najib masa jd pm dulu blh ke nk hapuskn arak seluruhnya. klu blh suruh najib saran pd ph apa nk buat dn kenapa pas tk desak najib buat masa hadinajib berkasih hari tu.

klu ibnu tnya sikap ph biar aku jawab?

apa sikap hadi terhadap 355 yg dibiarkn sehingga ramai yg dituduh kafir dn ramai yg kecewa kerana hadi dh rogol dn liwat 355 hingga 355 tk berkutik lg...

Anonymous said...

Terdapat juga spekulasi bahawa lebih banyak ahli parlimen Umno akan meninggalkan parti itu dalam masa terdekat.

Peletakan jawatan Anifah dipercayai diambil bagi membolehkan beliau menunaikan janji-janjinya kepada rakyat Sabah dalam memperjuangkan tuntutan berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Semasa kempen Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lalu, beliau berjanji akan meletakkan jawatan sekiranya Umno dan Barisan Nasional (BN) gagal mengembalikan hak rakyat Sabah.

Malam semalam, bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed ( Ahli Parlimen Jeli Kelantan )mengumumkan keluar Umno selepas lebih 40 tahun berjuang dengan parti itu.

Keputusan tersebut mengejutkan banyak pihak memandangkan Mustapa memenangi undi tertinggi dalam pemilihan Majlis tertinggi (MT) Umno pada Jun lalu.

================================

Inilah akibat `` LAYAR SUDAH DIKEMBANGKAN , SAUH SUDAH DILABUHKAN ``- oleh NAJIBULBUTOH

Pas? Penjilat tahi palat butoh NAJIBULBUTOH!!!

Anonymous said...

sila kerajaan walaun tganu dn serambi haadyai kelantan hapuskn arak jgn ada walau sebotol pun ditanah suci negeri2 itu. tkkira lah dlm simpanan org kafir atau bukan..jgn ada setitikpun arak.

sila buat kami nk tgk. ibnu sendiri tkcadang masukkn hapus seluruhnya arak dlm manifesto pas. ibnu je yg memekak sorang2.. sama mcm isu lgbt.

ibnu dn walaun tk berhak tnya atau desak ph... desak pas dulu buat buktikn.

klu tidak, sama2lah walaun tolong hidangkn arak kpd tuan mca mereka.

Anonymous said...

harap bn tinggalkn pas sorang bersama pigs nya. pas nk jahanamkn bn tu... jgn layan.

Anonymous said...

Itulah antara `TAIK` yang ditinggalkan oleh umnobn dokongan hamPAS yang terpaksa dicuci oleh Kerajaan Pakatan Harapan hari ini.

Anonymous said...

Mukhris Mahathir jangan buat kami marah!

Berundur secara terhormat JIKA TIDAK MAMPU MENTADBIR KEDAH!

JANGAN MEROSAKKAN REPUTASI NEGERI2 PAKATAN HARAPAN!

Anonymous said...

lepas medeka buat kilang arak
penjajah bagi kuasa kat orang minum arak main judi main kuda
bagi jual arak rokok judi lepas tu buat kempen jangan
minum arak isap rokok main judi
bukti dunia dipimpin oleh pemimpin gila disokong oleh orang gila
ada pemimpin suka tengok rakyatnya mabuk lalai hal politik
senang depa nak polok

Anonymous said...

Betul tu. Ramai ahli pas yg kata islam kaki rokok. Hapuskan mereka.

Terutama takiyudin bibir hitam tu.

Aahhahhhahaha

Anonymous said...


Pas sudah nampak berjaya memecah dan melemahkan Umno.

Orang melayu islam hanya boleh bernaung bawah Pas.

Umno dah masuk jerat Pas.

Siapa yg dah kena ?

Anonymous said...

Kami ahli pas tetap percaya najib lebih bagus menjadi pm. Bn lebih baik dari ph.

Kalau puak ph kacau umno dan pas tengoklah nnti kami ahli pas akan sembahyang hajat. Mampus la ph

Pas
Cawangan gerik

Anonymous said...

Teruk sangat rupanya kalau babi tunggang lebai kulup meroyan.. tembak lagi Pak Asim.
ha ha ha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails