Tuesday, April 17, 2018

'Todak Untuk Rondaan', Dihasilkan Pelajar UIAM



KUALA LUMPUR – Todak biasanya dikaitkan dengan sejenis ikan yang mempunyai muncung yang panjang dan tajam tetapi lain pula “Todak” yang dihasilkan oleh sekumpulan pelajar dan pensyarah dari Kulliyah Kejuruteraan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang boleh menjalankan rondaan di perairan.


Dikenali sebagai aset ketenteraan pertama yang diciupta oleh UIAM, Todak — wyang melambangkan ketangkasan dan dinamik – direka khusus untuk memenuhi keperluan perisikan, pemantauan dan peninjauan (ISR) untuk tentera laut dan agensi maritim.
Menurut salah seorang pensyarah yang terlibat dalam projek itu, Prof Madya Dr Yasir Mohd Mustafah, 36, protaip kapal tanpa kawalan manusia atau unmanned surface vessel(USV) dicipta oleh empat pensyarah termasuk beliau dan 11 pelajar dari Jabatan Kejuruteraan Mekatronik.
“Selain tugas peninjauan, Todak direka untuk melakukan tugas lain seperti pemetaan laut dan menyelamatkan anak kapal yang lemas,” kata beliau kepada Bernama di luar Persidangan Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Pameran Keselamatan Kebangsaan Asia (NatSec Asia) 2018 di sini, hari ini.
Ketika ditanya bagaimana kapal itu berfungsi, Yasir menjelaskan bahawa Todak dikawal oleh manusia menggunakan stesen daratan mobil, baik di daratan mahupun di atas kapal, dan boleh dikerahkan sehingga 2 km dari stesen.
“Mereka yang mengendalikan stesen daratan mobil boleh memantau keadaan secara ‘live’ menerusi video definisi tinggi yang dirakamkan oleh kamera peluru infra-red yang dipasang di atas kapal.
“Jika terdapat penceroboh yang cuba menyerang perairan, Todak boleh digunakan untyuk menangani mereka dan menghasilkan bunyi siren sementara mereka yang mengendalikan peranti boleh mengeluarkan amaran dari daratan,” kata beliau dan menambah ciri-ciri lain termasuk lampu sorot (spotlight) dan laser designation.
Mengenai spesifikasi teknikal, beliau berkata kapal itu yang berharga RM50,000 seunit berukuran 1.75 m panjang dan 0.85 m lebar dan menggunakan kuasa enjin penebat elektrik dengan kelajuan maksimum 5 km satu jam dan boleh menarik muatan 00 kg.
Beliau berkata projek itu yang dimulakan pada 2015 adalah hasil kerjasama antara UIAM, DEFTECH (DRB-HICOM Defence Technologies Sdn Bhd) dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).
“Kami berterima kasih kerana menerima dana RM200,000 daripada MOSTI untuk menjalankan projek ini dan melalui STRIDE (Institut Penyelidikan Sains & Teknologi Pertahanan), iaitu agensi di bawah MOSTI, kami berpeluang mengemukakan idea itu kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Sepanggar, Disember lepas.
“TLDM memberikan maklum balas positif apabila membuat penilaian mengenai kapal itu dan saya berharap mereka akan membeli dan menggunakan Todak pada masa akan datang,” kata beliau. – BERNAMA
Hibur Hibur Sikit.. Video: J Rukimin IkanTodak

5 comments:

Anonymous said...

Kita kena bewaspada dengan gerakan liberal sekular yh anti Islam. Segala kenyataan mereka yg anti Islam wajibdi report kepada pihak berwajib. Pada masa yg sama kita wajib menolak mereka umumnya dan DAP khususnya

http://v2.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/


KATA PEDANG: Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

Anonymous said...

http://v2.ismaweb.net/2016/06/haram-umat-islam-bersekongkol-dengan-dap-mufti-pahang/

Haram umat Islam bersekongkol dengan DAP: Mufti Pahang

KUALA LUMPUR, Jumaat – Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan bahawa adalah haram dan berdosa kepada mana-mana umat Islam yang menjalinkan kerjasama dan bersekongkol dengan parti rasis dan cauvinis DAP.

Ini kerana katanya, DAP dengan jelas menentang pelaksanaan hukum Islam dan berhasrat untuk menubuhkan sebuah negara sekular.

Jadi mereka dalam parti rasis itu adalah tergolong dalam kalangan kafir harbi yang wajib ditentang oleh umat Islam.

Beliau berkata, politik kebencian yang diamalkan oleh DAP jika dijalankan secara berterusan dibimbangi boleh menggugat keamanan dan keselamatan negara.

“Kita dapat lihat DAP begitu menentang pelaksanaan hukum hudud dan Rang Undang-undang Persendirian Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah (Pindaan) 2016. Prinsip mereka jelas membenci Islam dan berdosa besar bagi umat Islam bekerjasama d­ngan mereka.

“Rasulullah SAW menggalakkan umat Islam untuk berbaik-baik dengan golongan bukan Islam. Namun jika mereka yang mahu menentang Islam, kita wajib memeranginya,” katanya memetik Utusan.

Semalam, Mursyidul Am Pas, Datuk Haron Din berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sanggup menggadaikan prinsipnya sendiri apabila bersekongkol dengan DAP yang nyata menjadi musuh Islam.

Haron menyifatkan tindakan Dr Mahathir mencabuli prinsip yang dipegangnya selama ini akan mengundang banyak perkara negatif.

Justeru, Abdul Rahman meminta Tun Mahathir untuk segera meninggalkan DAP dan kembali ke landasan yang benar apatah lagi tindakan beliau menjurus kepada usaha untuk menjatuhkan sebuah negara Islam.

“PAS dahulu buat kesilapan dengan bersekongkol dengan DAP sebelum mereka menyedari bahawa parti berkenaan memusuhi Islam. Saya harap Tun Mahathir perbanyakkan istighfar dan hentikan jalin kerjasama dengan DAP,” katanya.

Anonymous said...

http://www.bhplus.com.my/berita/nasional/2018/02/393136/gandingan-ulama-dan-pemimpin-punca-kekuatan-islam-mufti

Gandingan ulama dan pemimpin punca kekuatan Islam: Mufti

IPOH: Kekuatan ulama yang digandingkan dengan iman dan umara (pemimpin) serta disatukan dengan amal adalah gandingan yang menjadi kekuatan umat Islam.

Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria, berkata justeru persaudaraan umat Islam hari ini perlu diperkukuhkan dan dijalinkan melalui kekuatan ulama dan pemimpin kerana aspek itu tidak boleh dipisahkan.

"Semangat persaudaraan Islam pada hari ini masih tetap ada seperti api yang tak kunjung padam, namun ia tidak mudah untuk disemarakkan sekiranya ulama-umara masih bertelagah.

"Maka hadirnya muzakarah ini adalah untuk menggariskan pentingnya umat Islam mencari jawapan yang benar-benar mampu mengatasi masalah kemunduran umat Islam dan mencari jalan terbaik bagi kebangkitan semula peradaban Islam," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Muzakarah Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Pusat Konvensyen Aman Jaya di sini hari ini.

Perasmian muzakarah berkenaan disempurnakan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah pagi tadi.

Turut berangkat, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim dan Raja Muda Perak, Raja Jaafar Raja Muda Musa.

Yang turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan isteri, Datin Seri Saripah Zulkifli serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan.

Harussani berkata, muzakarah mengenai kepemimpinan atau kekhalifahan sudah sering diadakan, namun isu berkaitannya belum pernah selesai atau mungkin ia secara halus tidak mahu diselesaikan.

"Namun, apabila gandingan ulama-umara tidak lagi bertaut bahkan sudah pecah tanpa menunggu retak, ketika itulah ummah seolah hilang ibu dan ayah.

"Bak ayam berlaga sekandang, ayam ditambat disambar helang, padi di tangan tumbuh lalang, tamadun Islam jatuh satu persatu," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Muzakarah berkenaan berkata, untuk itu umat Islam pada hari ini perlu menzahirkan iman dengan pembinaan tamadun yang sejahtera yang mampu melahirkan umat yang jiwanya tenang dan mementingkan ukhrawi.

Harussani turut menzahirkan jutaan terima kasih kepada Sultan Nazrin yang memperkenankan penganjuran muzakarah pada setiap tahun dan penghargaan kepada Zambry yang berjaya mengangkat penganjuran muzakarah berkenaan hingga ke peringkat nusantara.

Anonymous said...

Ambillah kata2 hikmah dari komen diatas. Janganlah kita memilih golongan yg silap. Kita akui kekurangan dan kesilapan BN. Tetapi kita tolak mereka yg anti Islam atau golongan yg bersengkongkol


BERDASARKAN KUPASAN2 DIATAS MAKA KITA WAJIB MEMBOIKOT DAP DAN PAKATAN HARAPAN

DAP = ANTI ISLAM
PAKATAN HARAPAN = DAP PUNYA
PKR + PAN + BERSATU = PENGIKUT TEGAR DAP

MAKA KITA SEMUA AKAN TOLAK PAN, PKR BERSATU DAN DAP.

PAKAILAH LOGO PKR, MUNGE ATAU TONCET OREN............ KAMI AKAN TOLAK PH

Anonymous said...

Jadilah kamu pendokong Gandingan ulama dan pemimpin punca kekuatan Islam: Seperti kata Mufti Perak

http://www.bhplus.com.my/berita/nasional/2018/02/393136/gandingan-ulama-dan-pemimpin-punca-kekuatan-islam-mufti

Gandingan ulama dan pemimpin punca kekuatan Islam: Mufti

IPOH: Kekuatan ulama yang digandingkan dengan iman dan umara (pemimpin) serta disatukan dengan amal adalah gandingan yang menjadi kekuatan umat Islam.

Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria, berkata justeru persaudaraan umat Islam hari ini perlu diperkukuhkan dan dijalinkan melalui kekuatan ulama dan pemimpin kerana aspek itu tidak boleh dipisahkan.

"Semangat persaudaraan Islam pada hari ini masih tetap ada seperti api yang tak kunjung padam, namun ia tidak mudah untuk disemarakkan sekiranya ulama-umara masih bertelagah.

"Maka hadirnya muzakarah ini adalah untuk menggariskan pentingnya umat Islam mencari jawapan yang benar-benar mampu mengatasi masalah kemunduran umat Islam dan mencari jalan terbaik bagi kebangkitan semula peradaban Islam," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Muzakarah Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Pusat Konvensyen Aman Jaya di sini hari ini.

Perasmian muzakarah berkenaan disempurnakan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah pagi tadi.

Turut berangkat, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim dan Raja Muda Perak, Raja Jaafar Raja Muda Musa.

Yang turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan isteri, Datin Seri Saripah Zulkifli serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan.

Harussani berkata, muzakarah mengenai kepemimpinan atau kekhalifahan sudah sering diadakan, namun isu berkaitannya belum pernah selesai atau mungkin ia secara halus tidak mahu diselesaikan.

"Namun, apabila gandingan ulama-umara tidak lagi bertaut bahkan sudah pecah tanpa menunggu retak, ketika itulah ummah seolah hilang ibu dan ayah.

"Bak ayam berlaga sekandang, ayam ditambat disambar helang, padi di tangan tumbuh lalang, tamadun Islam jatuh satu persatu," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Muzakarah berkenaan berkata, untuk itu umat Islam pada hari ini perlu menzahirkan iman dengan pembinaan tamadun yang sejahtera yang mampu melahirkan umat yang jiwanya tenang dan mementingkan ukhrawi.

Harussani turut menzahirkan jutaan terima kasih kepada Sultan Nazrin yang memperkenankan penganjuran muzakarah pada setiap tahun dan penghargaan kepada Zambry yang berjaya mengangkat penganjuran muzakarah berkenaan hingga ke peringkat nusantara.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails