Monday, April 16, 2018

Sistem Kasta Dalam Majlis Fund Raising PKR Pahang -Hanisya A/Hamid,


Majlis ‘Fund Raising’ anjuran PKR Pahang yang melibatkan tiga Parlimen; ndera Mahkota, Kuantan dan Paya Besar malam ini mengamalkan sistem kasta antara kaum.

Menurut Hanisya Abdul Hamid, sistem kasta itu berlaku apabila berlakunya pengasingan antara kaum yang diletakkan di dalam dan luar dewan.

“Majlis Fund Raising anjuran Parlimen Indera Mahkota, Kuantan dan Paya Besar PKR malam ini yang mengamalkan diskriminasi dan politik kasta.
“Bukan nak bersikap rasis tetapi ini adalah apa yang diamalkan oleh PKR.
“Kaum Tionghua diberikan tempat duduk dan meja yang istimewa didalam dewan sedangkan makanan halal untuk bangsa Melayu/Islam dihidangkan di luar dewan,”kata dalam Facebook.

Justeru itu Hanisya menuntut Pengerusi PKR Pahang, Pengerusi PKR Pahang, Datuk Fauzi Abdul Rahman dan bekas Ahli Parlimen Kuantan, Fauziah Salleh tampil memberi penjelasan berkaitan isu tersebut.

“Omak sering mendedahkan betapa PKR mengamalkan politik kasta ternyata ianya amat benar, tepat dan sahih sekali.
“PKR boleh nafi dan maki namun ini adalah realiti dan bukannya fake news cerita yang direka-reka.
“Betul atau Tidak????
“Apa komen Fuziah Salleh dan Dato’ Fauzi Abdulrahman???,”katanya lagi.

Sementara itu, Fauzi yang juga bekas Ahli Parlimen Indera Mahkota berkata beliau tidak akan mempertahankan parlimen tersebut pada PRU 14 ini.
Pengumuman Fauzi itu dibuat selepas Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tiga hari lepas mengumumkan Nasruddin Hassan bakal bertanding di Parlimen tersebut.

Sebagai gantinya, Fauzi berkata Ketua Setiausaha Pakatan Harapan, Datuk Saifuddin Abdullah bakal bertanding melawan Nasruddin. 
Fauzi yang sebelum ini menang di kerusi Parlimen Indera Mahkota pada PRU-13 dan tahun 2008, pula berpindah ke kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Lembing.

Penyandang kerusi Parlimen Kuantan, Fauziah Salleh dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dikekalkan bertanding di kawasan itu untuk penggal ketiga.
Mohd Yazid Mohd Yunus daripada PPBM, diumum sebagai calon Parlimen Paya Besar. Fauzi berkata penyandang kerusi DUN Semambu daripada PKR, Lee Chean Chung akan mempertahankan kerusi dimenangi sebelum ini, begitu juga bagi kerusi DUN Teruntum akan ditandingi penyandangnya dari PKR, Sim Chon Siang.

“Kerusi DUN Panching dalam Parlimen Paya Besar pula, pakatan pembangkang akan meletakkan penyelaras DUN itu daripada PKR, Kamarzaman Mohamed Yunus.
“Bagi kerusi DUN Inderapura pula, pembangkang akan meletakkan calon daripada PKR, Fakhrul Anuar Zulkawi,” katanya.

Sebelum DAP telah mengumumkan seorang ahli parti itu bakal bertanding di Parlimen dan 8 orang di DUN.

Mereka ialah Tengku Zulpuri Shah Raja Puji yang akan bertanding parlimen Raub dan lapan calon DUN iaitu – Abu Bakar Lebai Sudin (Pulau Manis), Young Syefura Othman (Ketari), Leong Yu Mun (Triang), Woo Chee Wan (Mentakab) DR Kamache (Sabai), Lee Chin Chen (Bilut), Chow Yu Hui (Tras) and Chong Yoke Kong (Tanah Rata). - AIDCNews
559686_505894539456840_1348145350_n
UNDILAH PAS dalam PRU14 ini. 
PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan parti sekular, yang tiada kaitan dengan akhirat, politik suku agama suku. Bukan seperti DAP dan kuncu-kuncu sekularnya yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam?
 
Kini DAP memakai selimut PKR pula. Musang DAP berbulu ayam PKR, DAP Berlogo PKR..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails