Tayangan berkenaan akan berlangsung di panggung wayang baharu yang dibina di Daerah Kewangan Raja Abdullah. Kerajaan Arab Saudi menyifatkan acara itu sebagai tayangan filem komersial pertama di negara ini selepas lebih 35 tahun.

“Tayangan itu merupakan peristiwa bersejarah perubahan Arab Saudi dari segi ekonomi dan masyarakat,” ujar Menteri Kebudayaan dan Maklumat, Awwad Alawwad.  Lapor AP

Menurut Pengurus Jabatan Media Arab Saudi, Nada Al Twajiri, skrin gergasi akan dipasang di Panggung Hakaya di pinggir Riyadh untuk tayangan penuh filem animasi itu pada 17 hingga 20 Ogos ini. Sebelum ini, Kerajaan Arab Saudi hanya mengizinkan tayangan filem pendek bukan hiburan dengan permit terhad di lobi hotel atau kedutaan asing.
T'Challa atau Black Panther di dalam salah satu babak berkenaan.  T'Challa atau Black Panther di dalam salah satu babak berkenaan. Arab Saudi mengadakan tayangan filem Black Panther sebagai persiapan pembukaan pawagam pertamanya di negara itu. - Agensi
Hasil carian imej
“Animasi Bilal akan jadi filem panjang pertama ditayangkan selama empat hari setiap 4.45 petang sepanjang tarikh tersebut,” kata Al Twajiri.

Pada Festival Filem di Jeddah bulan lalu, Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian cawangan Riyadh menayangkan dua filem selama tujuh hari. Filem animasi komedi berjudul Trolldan filem animasi Robo-Dog. Filem 3D Bilal diterbitkan Barajoun Entertainment hasilbkarya Ayman Jamal. Bilaldiangkat sebagai wira kisah benar dalam sejarah Islam zaman Rasulullah. Filem ini mengambil masa tujuh tahun untuk disiapkan.

Bilal pertama kali ditayangkan pada Ogos 2015 di Pesta Filem Antarabangsa Dubai dan menerima respon positif di kalangan pengkriitk kandungan hiburan Islam. Malah,Bilal berjaya menjadi filem Box Office.

Selain itu, Bilal turut memenangi pelbagai anugerah temasuk Filem Aspirasi Animasi Terbaik di Festival Filem Cannes dan Filem Inovasi Terbaik di Anugerah Penyiaran Antarabangsa Timur Tengah. (IH)


559686_505894539456840_1348145350_n
Lihat..