Saturday, October 14, 2017

Kuil Sarang Penjenayah? Kemboja Haramkan Filem Hollywood Ini..


Hasil carian imej untuk Kingsman: The Golden Circle
HALAMAN HIBURAN
PHNOM PENH – Filem blockbuster Hollywood Kingsman: The Golden Circle diharamkan di Kemboja berikutan satu babak yang menggambarkan sebuah kuil tersohor di negara itu sebagai sarang penjenayah, kata seorang pegawai hari ini.
Filem sekuel aksi komedi ini mengisahkan sebuah organisasi perisikan British yang bekerjasama dengan Amerika untuk mengesan seorang penyeludup dadah terkenal yang bersembunyi di sebuah kuil di Kemboja.
Pengarah Kementerian Kebudayaan, Jabatan Perfileman, Bok Borak memberitahu AFP, filem yang ‘tidak boleh diterima’ itu diharamkan tayangannya kerana menggunakan nama Kemboja sebagai tempat persembunyian penjenayah.
“Dan apa yang lebih membimbangkan adalah ia menggunakan salah sebuah kuil kami sebagai lokasi menghasilkan dadah dan membunuh manusia dengan kejam. Jadi kami mengharamkan tayangan filem ini di negara kami,” katanya, lapor BH.
Ini bukan kali pertama Kemboja mengharamkan hiburan yang dianggap membahayakan nilai tradisi negara itu.
Sepanjang tempoh dua bulan lalu, kerajaan Kemboja mengharamkan dua filem Hollywood termasuk filem seram ‘Jigsaw’ kerana memaparkan keganasan berlebihan yang dianggap tidak sesuai untuk penonton tempatan.

Tiga pelancong Perancis ditangkap dan dihantar pulang ke negara asal kerana mengambil gambar bogel satu sama lain di kuil dekat tapak bersejarah ratusan tahun Angkor Wat, di Kemboja.
Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Menggambarkan sebuah kuil tersohor di negara Kemboja itu sebagai sarang penjenayah, adalah suatu larangan yang wajar. Kerana maruah agama dan tradisi rakyat bagi mereka lebih baik dari mendapat keuntungan wang yang sedikit berbanding keburukan terhadap agamanya.
Lihat juga artikel ini...
Pihak kami sanggup pergi ke Sabah/Sarawak memberi maklumat lengkap.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails