Saturday, September 02, 2017

Bangladesh, Sila Buka Sempadan, Turki Sedia Bayar! M'sia?


Turki

GLOBAL 2 SEPT: Turki menggesa Bangladesh membuka pintu sempadannya bagi umat Islam Rohingya yang melarikan diri dari keganasan di negara barat Rakhine Myanmar.

Agensi Berita Turki ANADOLU AGENCY melaporkan Menteri Luar Turki, Mevlut Cavusoglu berkata, Turki sedia membayar perbelanjaan. Beliau berkata demikian semasa acara perayaan Parti AK Eid al-Adha di wilayah Mediterranean Antalya.



“Kami juga menggerakkan Pertubuhan Kerjasama Islam dan kami akan mengadakan sidang kemuncak mengenai Arakan [negeri Rakhine] tahun ini.
“Kita perlu mencari penyelesaian yang menentukan untuk masalah ini,” kata Cavusoglu.

Beliau berkata tidak ada negara Islam lain daripada Turki yang menunjukkan kepekaan terhadap pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di negeri Rakhine. 

Cavusoglu juga bercakap di telefon dengan bekas Setiausaha Agung PBB dan ketua Suruhanjaya Penasihat di Rakhine State Kofi Annan pada hari Jumaat, menurut sumber diplomatik yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana sekatan terhadap media.

Keganasan meletus di negara Rakhine Myanmar pada 25 Ogos ketika pasukan keselamatan negara melancarkan operasi terhadap komuniti Rohingya Muslim. Ia mencetuskan kemasukan pelarian baru ke negara jiran Bangladesh, walaupun negara itu menutup sempadannya kepada pelarian.

Dilaporkan kira-kira lebih 40,000 masyarakat Rohingya terpaksa melarikan diri dan kira-kira 400 terkorban dalam konflik terbaru itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim "..tidak ada negara Islam lain daripada Turki yang menunjukkan kepekaan terhadap pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di negeri Rakhine..." Benarkah kata Menteri Luar Turki, Mevlut Cavusoglu itu? 

Mana suara lantang menteri-menteri negara umat Islam lain di dunia, yang kokoknya berderai-derai termasuk Malaysia? Kokoknya saja berderai-derai tapi ekornya bergelumang najis..


Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.


Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails