Sunday, August 27, 2017

Sebar Idea Liberal Sesat, Melalui Dakwaan Al-Quran Era Mesopotamia..


Dakwaan Al-Quran Turun Era Mesopotamia Sesat - Jakim

PUTRAJAYA – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyifatkan kenyataan kakitangan University of Notre Dame, Dr Mun’im Sirry yang mendakwa al-Quran tidak relevan dan diturunkan pada era Mesopotamia sebagai satu percubaan untuk menyebarkan idea liberal yang sesat.

Difahamkan, kenyataan itu dibuat pada sesi dialog ‘Scriptural Polemics: The Quran and Other Religions’ anjuran dua pertubuhan bukan kerajaan, Islamic Renaissance Front dan G25 di ibu negara pada 20 Ogos lalu.
Ketua Pengarah Jakim, Tan Sri Othman Mustapha dalam satu kenyataan di sini, berkata tindakan individu berkenaan itu juga sangat bahaya dan menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini.
“Ini suatu kenyataan yang nyata adalah salah dan bercanggah dengan ajaran Islam. Beliau juga seolah-olah cuba untuk mempromosi tafsiran baharu kepada kebenaran kitab suci al-Quran,” katanya.
Mengulas lanjut, Othman berharap jabatan agama Islam negeri serta agensi berkaitan membuat satu penyelarasan berhubung isu berbangkit supaya tiada pihak sewenang-wenangnya membuat kenyataan sedemikian.
Apatah lagi yang jelas menyalahi undang-undang dan amalan Islam diamalkan di negara ini. Katanya, Jakim juga akan mendapatkan penjelasan penganjur dan mengambil tindakan tegas berdasarkan undang-undang sedia ada.
“Semua pihak perlu ingat bahawa negara ini majoritinya adalah umat Islam yang berpegang teguh kepada aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan kedudukan Islam tetap dilindungi di bawah Perlembagaan Persekutuan.
“Malah, kita juga perlu tegas bersama-sama menjaga keharmonian beragama di samping memelihara kedaulatan agama Islam di Malaysia,” kata Othman lagi. – Agensi


Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.


Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails