Saturday, September 02, 2017

400 Terkorban. Keganasan Dahsyat Melanda Penduduk Islam Myanmar.


PENDUDUK setempat melihat mayat wanita dan kanak-kanak etnik Rohingya yang terdampar selepas bot mereka terbalik di Teknak, Bangladesh kelmarin.- AP


COX’S BAZAR, Bang­ladesh – Hampir 400 orang mati dalam pertempuran di negeri Rakhine, barat laut Myanmar sejak seminggu lalu, demikian menurut angka rasmi terbaharu, menjadikannya keganasan paling dahsyat melanda penduduk minoriti Islam di Myanmar dalam tempoh beberapa dekad.
Sumber Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, kira-kira 38,000 penduduk Rohingya menyeberang masuk ke Bangladesh dari Myanmar, seminggu selepas pemberontak Rohingya menyerang lebih 30 pos polis dan sebuah pangkalan tentera di Rakhine.
Kejadian itu mencetuskan pertempuran dan serangan balas tentera Myanmar.
“Sehingga kelmarin, seramai 38,000 penduduk Rohingya telah masuk ke Bangladesh,” kata jurucakap PBB semalam.
Terdahulu, tentera Myanmar berkata, pihaknya melancarkan operasi pembersihan terhadap ‘pengganas ekstrem’, manakala pasukan keselamatan diarah melindungi orang awam.
Menurut tentera, pertempuran di Rakhine telah mengorbankan kira-kira 370 pemberontak Rohingya, 13 anggota keselamatan, dua pegawai kerajaan dan 14 orang awam.
Namun, penduduk Islam Rohingya yang melarikan diri ke Bangladesh berkata, tentera Myanmar telah membakar kediaman dan melakukan pembunuhan untuk memaksa mereka keluar.
Akhbar tempatan, Global New Light of Myanmar melaporkan bahawa lebih 150 pemberontak Rohingya me­lakukan serangan terbaharu terhadap pasukan keselamatan kelmarin dekat sebuah perkampu­ngan komuniti Hindu. Sebanyak 700 keluarga penganut Hindu telah dipindahkan.
“Empat pengganas turut ditangkap termasuk seorang budak lelaki Ro­hingya berumur 13 tahun,” kata akhbar tersebut. – Reuters

1 comment:

Anonymous said...

Ini lah silapnya org Islam...terus memperaga...menjual...dan mewar2kan.
Yg teriniaya...tertindas..dikatakan pemberontak....dikatakan pengganas. Sedangkan mereka membela diri...keluarga...kaum...dan komuniti mereka dari dr di iniaya.

Manakala..yg menginiaya dikatakan pembela

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails