Wednesday, July 05, 2017

1MDB: Selesai Menurut Quran, Bukan 2x2 Atau 2+2 .. -Abd Hadi.


Hasil carian imej untuk 1MDB M'sia 2X2, 2+2Hasil carian imej untuk 1MDB M'sia 2X2, 2+2
RAMAI yang tertanya-tanya seolah-olah saya tidak berminat untuk membuat perubahan kerana 1MDB. Apabila banyak pihak menjadikan isu ini senjata besar untuk melakukan perubahan kepada pucuk pimpinan negara.
Saya tidak termasuk dalam kalangan Melayu yang mudah lupa terhadap isu yang wajib berlaku di setiap zaman Perdana Menteri bermula sejak tahun 80-an. Semuanya ditinggalkan tanpa penyelesaian, bahkan dilupakan khususnya kepada Melayu yang mudah lupa.
Sekiranya kita kembali kepada Al-Quran dengan kajian politik (kecuali mereka yang menolak adanya politik di dalam Al-Quran), Al-Quran mengulang beberapa kali ayat yang menyebut perubahan tehadap sesuatu kaum dalam negaranya. Di antaranya, firman Allah:
ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمۡ يَكُ مُغَيِّرٗا نِّعۡمَةً أَنۡعَمَهَا عَلَىٰ قَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٞ ٥٣ الأنفال.
  • “(Balasan) yang demikian itu, ialah kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Surah An-Anfal: 53)

Firman Allah:
لَهُۥ مُعَقِّبَٰتٞ مِّنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ يَحۡفَظُونَهُۥ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡۗ وَإِذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِقَوۡمٖ سُوٓءٗا فَلَا مَرَدَّ لَهُۥۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَالٍ ١١ الرعد
  • “Bagi setiap orang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawasi dan menjaganya (dalam segala tindakannya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (Surah Ar-Ra’d: 11)

Al-Quran menegaskan kepada perubahan sikap, perangai atau akhlak, bukannya mengubah tokoh atau orang-orangnya sahaja. Islam mengekalkan sesiapa yang bertaubat dan kembali kepada kebenaran. Kalau hanya sekadar mengubah orangnya sahaja sedangkan perangainya sama, maka perubahannya juga membawa rebah yang sama.
Al-Quran juga melaporkan, dakwah semua para Rasul A.S. adalah seruan kepada perubahan aqidah yang benar, hukum syariat yang adil dan akhlak yang mulia tanpa meminta-minta jawatan. Akhirnya menerima perubahan, sama ada bertaubat kembali kepada kebenaran atau dijatuhkan jahiliyah di dalam dirinya dan ditegakkan Islam, bukannya sekadar mengubah pemimpin yang sama juga sifatnya atau lebih buruk keadaannya.
1MDB adalah mata rantai masalah yang belum diselesaikan secara adil dan menjadi salah satu daripada mata-mata rantai isu yang tiada penyelesaian. Dahulunya BMF, PERWAJA, KWSP, PETRONAS, Tabung Haji, pertukaran wang asing, Skyhawk, Maika Holdings dan PKFZ. Kini muncul 1MDB dan rumah banglo di Pulau Pinang dan mungkin lain-lain lagi. Semuanya dalam tuduhan tanpa tindakan yang seadil-adilnya.
Puncanya adalah ideologi bertuhankan kebendaan dalam segala urusan hidup yang mencipta banyak lagi penyakit yang wajib dihapuskan seperti salah laku, salah urus dan rasuah yang menjadi wabak di seluruh dunia sehingga mencetuskan peperangan sesama keluarga, bukan sahaja dalam satu bangsa, bahkan satu kemanusiaan dalam satu negara. Kebendaan menjadi matlamat kehidupan di dunia tanpa wawasan akhirat. Hidupnya untuk makan, bukan makan untuk hidup dan menunaikan amanah Allah.   
Saya tetap tidak bersetuju dijemput campur tangan asing terhadap penyelesaian dalaman kita kerana mengundang akibat yang lebih buruk dan tiada keikhlasan kuasa asing dalam dunia hari ini. Langkahnya laksana menebuk kapal untuk mendapatkan air secara mudah.  
Saya tertarik dengan sekawan anjing dalam satu kampung yang berkelahi berebut tulang, mereka tidak menjemput anjing luar datang bersama, sebaliknya bersatu mengejar anjing luar yang datang menyertainya.
Kita juga tidak boleh menunggu apa yang dinyatakan oleh Allah di dalam Al-Quran tentang bagaimana semua penyangak di dunia ini akan mengutuk sesama sendiri di Hari Akhirat. Firman Allah:
قَالَ ٱدۡخُلُواْ فِيٓ أُمَمٖ قَدۡ خَلَتۡ مِن قَبۡلِكُم مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ فِي ٱلنَّارِۖ كُلَّمَا دَخَلَتۡ أُمَّةٞ لَّعَنَتۡ أُخۡتَهَاۖ حَتَّىٰٓ إِذَا ٱدَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعٗا قَالَتۡ أُخۡرَىٰهُمۡ لِأُولَىٰهُمۡ رَبَّنَا هَٰٓؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فَ‍َٔاتِهِمۡ عَذَابٗا ضِعۡفٗا مِّنَ ٱلنَّارِۖ قَالَ لِكُلّٖ ضِعۡفٞ وَلَٰكِن لَّا تَعۡلَمُونَ ٣٨ وَقَالَتۡ أُولَىٰهُمۡ لِأُخۡرَىٰهُمۡ فَمَا كَانَ لَكُمۡ عَلَيۡنَا مِن فَضۡلٖ فَذُوقُواْ ٱلۡعَذَابَ بِمَا كُنتُمۡ تَكۡسِبُونَ ٣٩ الأعراف
  • “Allah berfirman: Masuklah kamu ke dalam Neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) Neraka. Allah berfirman: Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui. (38) Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir: (Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami. (Allah berfirman): Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan (39) (Surah Al-A’araf: 38-39)

Ayat-ayat ini menyatakan tentang peristiwa di Hari Akhirat sekiranya tidak diselesaikan atau tidak bertaubat di alam dunia ini. Akhirat adalah kehakiman Allah, tidak ada lagi kehakiman dalam negara atau luar negara atau mahkamah antarabangsa seperti di alam dunia ini. Namun, Allah membuka pintu taubat seluas-luasnya, sehingga nyawa sampai ke kerongkong dan matahari naik dari arah barat. Seterusnya menggalakkan taubat dan melakukan islah lebih baik daripada dibawa ke mahkamah.
PAS tidak boleh menjadi gerabak kereta api yang disangkut kepada kepala yang menuju ke arah yang salah, sekadar membawa perubahan pemimpin yang berkonsep ‘2 x 2’ atau ‘2 + 2’, di mana jawapannya sama.
PAS tidak boleh mengikut sunnah mereka yang melahirkan saudara-saudara 1MDB dan saudara maranya yang akan lahir selepas ini kerana sunnah yang sama acuannya.
PAS tetap tegas dan teguh beristiqamah mengikut penyelesaian Islam daripada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. walaupun banyak liku dan jauh perjalanannya. Ingatlah pesanan Rasulullah SAW:
مَنْ سَنَّ في الإسلامِ سنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أجْرُهَا، وَأجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ،مِنْ غَيرِ أنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورهمْ شَيءٌ،وَمَنْ سَنَّ في الإسْلامِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيهِ وِزْرُهَا ، وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ ، مِنْ غَيرِ أنْ يَنْقُصَ مِنْ أوْزَارِهمْ شَيءٌ (رواه مسلم).
  • “Sesiapa yang menunjukkan bersama Islam ajaran yang baik nescaya dia mendapat pahalanya dan pahala orang yang mengikut contuh baiknya tanpa dikurangkan pahalanya sedikit pun dan sesiapa yang menunjukkan bersama Islam ajaran yang jahat nescaya dia memikul dosanya dan dosa orang mengambil teladannya selepasnya tanpa dikurangkan dosanya sedikit pun” (Hadis riwayat Muslim)

1MDB adalah ciptaan tema “Kepimpinan Melalui Teladan”. Apakah teladannya? Lakukan muhasabah politik dan ekonomi sebelum ini dan kembali ke pangkal jalan. Saya tidak menafikan adanya perkembangan positif dalam negara di sepanjang perjalanannya sehingga diberi gelaran Harimau Asia, tetapi tiba-tiba bertukar menjadi kucing kurap yang dibejati penyakit-penyakit.
Khalifah Umar R.A. menegaskan:
  • “Sesungguhya kembali kepada kebenaran adalah lebih baik daripada berterusan dalam kebatilan”

Ahli-ahli dan pemimpin PAS, jangan ikut menari bersama mereka yang memalu gendang dan meniup serunai lagu lama, yang hanya mengubah senikata dan rentaknya sahaja, sehingga lalai dalam khayalan atau menerkam secara leka tanpa hidayah yang betul. Tidakkah kita berpandukan Al-Quran yang benar daripada Allah Yang Maha Mengetahui segala-galanya?
Ingatlah firman Allah SWT yang menceritakan tentang ucapan Nabi Syuib A.S. yang menghadapi kaumnya yang rosak aqidah dan secara khusus melaksanakan sistem ekonomi yang diharamkan oleh Allah:
إِنۡ أُرِيدُ إِلَّا ٱلۡإِصۡلَٰحَ مَا ٱسۡتَطَعۡتُۚ وَمَا تَوۡفِيقِيٓ إِلَّا بِٱللَّهِۚ عَلَيۡهِ تَوَكَّلۡتُ وَإِلَيۡهِ أُنِيبُ ٨٨ هود.
  • “Aku hanya bertujuan hendak melakukan islah (memperbaiki) sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali” (Surah Hud: 88)
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS. Bertarikh: 11 Syawal 1438H / 5 Julai 2017M – HARAKAHDAILY 5/7/2017
Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.
Imej yang berkaitan
Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.

16 comments:

Anonymous said...



Mengapa ddlm rentetan masaalah itu TIDAK disebut tabiat PONTENG uturn menipu membuat FITNAH pilkuda merapu2 dan isu rembat BALAK & curi dedak 90juta?
Kenapa diam bisu bertangguh2 TAK berani saman Husam pasal curi 90juta itu??

Tidakkah PONTENG uturn belit mnipu serta FITNAH pilkuda yg merapu2 dgn isu dedak curi 90juta itu lebih teruk drp 2x2 = 2+2 sbb lebai nih tunggangtunggik2 jd Imam semayang pakai jubah sorban lak tuh!

Sbb tuh lah petir RIBUT dah dtg mnghempap menerajang nko owang kat kota sarang semut t.ari ada faham!?

Anonymous said...

Si bodoh politik di atas dah tak dak modal nak kritik PAS lagi..

Anonymous said...


dah ler buat pitnah merapu n mencurik 90juta...ada ati lg nak tipu belit dgn guna nas2 quran waduh2! lebai..camno petir ribut tak marah sbb jahat nor asyik2 nak tegak benang basah
nnti kena tibai lg baru padan muka, tak serik2

Anonymous said...

Apa yg kau merepek ni SETAN

Anonymous said...

Hadi gilo. Maso ado tok guru nik aziz xbrani berdetik. Sekarang gila makin menjadi2

Anonymous said...

Tauke hadis... niaga ayt quran n hadis.

Anonymous said...

Lobai jahat.. mulut longkang. Otak bodoh Tak tahu nak beza campurtangan asing dgn melanggar undang undang negara asing?. Mahkamah singapura dh jtuh hukum pesalah money laundering yg libatkn pegawai bnk di singapura dn di humban ke penjara. 2 bank di arah ttup. Tpi lebai rusila ketinggalan fakta. Tak thu kronology kes 1MDB. Ckap ikut skript penyamun. Nyianya pengikut PAS jdi bodoh sama dgn Presideng sakit otak.

Anonymous said...

Padey nego hadis nga ayat quran lh mu hadi.

Anonymous said...

Terbaik presiden. Tapi,,kasihan penjilat2 dap,,quran tak reti, hadis tak reti,,yg diorang reti..fitnah,,keji,umpat dan lagi satu,,,,sanjung mat sabu si khalwat bini kawan...kah kah kah.....

Anonymous said...


Anon 11:05am

sape yg SETAN?

adakah petir n ribut yg mnghempap lebai aritu sbg SETAN?

atau lebai pitnah ponteng uturn belit curik 90juta tu yg SETAN?

atau ker yg brjubah serban tunggangtunggit2 jd imam semayang tu yg sbnr2nya imam SETAN?

Jahat sgguh petir ribut tu yer..camner ia leh kenal Imam semayang yg brjubah brsorban yg belit2 ayat quran tu roper2nya SETAN, ciss!

Anonymous said...

Pusing-pusing cerita. Kalu sokong kekal najib, cakap aje la. Apa kaitan dengan dahulu dan sekarang? Dahulu lemah dan bukti tak kukuh, sekarang bukti kuat dan kukuh, kenapa berpaling belakang. Memang kaki putar, mulut lain, hati lain, kepala lutut. Dulu bukan main lagi menghukum, sekarang lembik mulut sebab terhutang nyawa dgn najib. Baca pun nak muntah, darah naik terus nak maki jer presiden pas ni.

Anonymous said...

Baru 2 tahun ni sedar, tahun terdahulu tak sedar sampai jadi timbalan presiden. Ohstart pas memang kaki putar, quran, hadis semua mereka putar. Dulu kafir kena jatuhkan, sekarang kekal sebab bimbang kafir berkuasa. Masa gang, peluk sakan, bila bercerai maki hamun. Kaki putar alam ohstart pas ni

Anonymous said...

bawak bukti dakwa najib abis cite

Anonymous said...

leh beli banglow 5 kolam renang

Anonymous said...

Minta dijauhkan Allah swt dari mesia ini berPMkan silobai yg tak punya ilmu mantik politik sedonia ini. Usahlah dibanggakan dgn ilmu agama yg tak ada siapa pun pertikaikannya, tak der siapa pun yg menyentuh kehebatan silobai ini berjaya mengarang kitab2 ilmu agama, namun yg dipersoalkan kebodohan, kepandiran ketua lobai ini dlm mentafsir hal2 politik donia, hal2 penyelewengan rakan ta'awunannya, perkara2 berkaitan kecurangan pentadbir yg terlindung, kerana terlalu bangga akan ketinggian kedudukannya dlm persatuan ulamak sedonia yg entah apa jasa dan perkhidmatan yg diberikannya, selain dari ketemu dgn ayatollah syiah selama 30 tahun ini, serta kegagalan dlm mentadbir negeri trengganu setelah diamanahkan selama sepenggal cuma, dan yg terbaru, hancai bocai jadinya wasilah yg utuh selama 6 dekad lebih, kini hampir tenggelam dibawa arus masa.

Anonymous said...

Saya pulak mintak jauh malaysia dipimpin dap lgbt sek songsang, dipimpimpin pan yg berpresiden si khalwat dengan isteri kawan dan berbual lucah,,dipimpin anwar yg disabitkan bersalah tuduhan sodomi. Tun pun masih yakin anwar bersalah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails