Tuesday, July 04, 2017

Qatar Dipaksa Penuhi 13 Tuduhan Hingga Hari Ini.


Imej yang berkaitan Berlawanlah sesama sendiri demi siapa?
RIYADH – Qatar perlu memenuhi kata dua Arab Saudi dan sekutu-sekutunya hari ini yang mahukan negara itu bersetuju terhadap 13 tuntutan sebagai syarat untuk membatalkan sekatan diplomatik, komunikasi dan ekonomi ke atas Doha.
Tarikh akhir tuntutan itu sepatutnya tamat tengah malam kelmarin namun Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Bahrain dan Mesir akhirnya bersetuju memberikan masa selama 48 jam lagi supaya Doha dapat memberikan tindak balas yang positif.
Tempoh lanjutan itu diberikan bagi memenuhi permintaan Kuwait selaku orang tengah dalam krisis rantau Asia Barat itu, kata satu kenyataan bersama yang disiarkan agensi berita Arab Saudi, SPA.
Kerajaan Kuwait telah memohon tempoh lanjutan itu berikutan pengumuman Qatar bahawa ia akan menyerahkan keputusannya kepada pemerintah Kuwait, Sheikh Sabah al-Ahmad Al-Sabah semalam.
Pada 5 Jun lalu, Arab Saudi, UAE, Bahrain, Yemen, Libya dan Mesir mengumumkan hubungan diplomatik dengan Qatar diputuskan sekali gus mencetuskan krisis diplomatik terburuk di rantau Asia Barat dalam tempoh beberapa dekad.
Keempat-empat negara itu mendakwa Doha menyokong keganasan dan terlalu rapat dengan Iran, seteru serantau Arab Saudi, namun Qatar menafikan dakwaan itu dengan sekeras-kerasnya.
Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.


Imej yang berkaitan

Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails