Monday, October 17, 2016

Wanita Di Saudi Bagaikan Permaisuri. -Catatan Pengalaman Ainul Haris



TEPAT hari Ahad 11 Oktober 2015, kira-kira jam 9 malam waktu Saudi, selepas dari Pejabat Rabithah di Riyad kereta kami dipintas polis.

Hasan, driver segera menghulurkan iqomah (sejenis KTP sementara) dan SIMnya. Alhamdulillah, akhirnya rombongan kami adalah dialu-alukan jalan kembali.

Sepanjang perjalanan Hasan bercerita tentang pengalamannya menjadi pemandu tujuh tahun di Arab Saudi. Ada yang menarik dari semua ceritanya. Iaitu bagaimana polis Arab Saudi memuliakan wanita. 

Menurut Hasan, jika ada wanita di dalam kereta, meski sedang ada operasi besar-besaran, maka kereta itu akan dialu-alukan jalan. Alias ​​tidak diperiksa. Malah tambahnya, walaupun kereta itu bodong atau tidak ada surat-suratnya, ia tidak akan diperiksa jika di dalamnya ada wanita. Subhanallah.

Setelah saya renungkan, dalam banyak perjalanan saya ke Saudi ternyata saya sering menyaksikan tradisi masyarakat Saudi yang sangat memuliakan wanita.

Tidak Beratur

Suatu ketika, saya ingin menikmati perjalanan antara provinsi Jeddah - Qasim menggunakan bas umum. Ketika beratur membeli tiket, tiba-tiba beberapa perempuan nyelonong masuk barisan depan. Petugas terus melayaninya dan yang telah lama berbaris tidak ada satupun yang protes. 

Saya hanya bengong seperti tidak percaya menyaksikan kejadian tersebut. Sungguh wanita sangat dimuliakan di Saudi Arabia.

Ya, di Saudi wanita punya keistimewaan. Dalam perkhidmatan awam mereka selalu harus didahulukan. Tidak ada undang-undang bertulis, tetapi sudah menjadi tradisi seperti itu turun-temurun.

Untuk Melintas Jalan

Jika anda menyeberang jalan di jalan-jalan raya Saudi, anda perlu berhati-hati kerana kelajuan kereta yang dibenarkan di sana rata-rata 120 km / jam. Jika tidak, siap-siap sahaja anda ditandu ke rumah sakit.

Tetapi tidak demikian bagi wanita. Secepat apapun kereta melaju di jalan raya, jika ada wanita menyeberang, meski terkesan sembarangan, semua kereta akan serta merta memperlahankan jalannya, dan wanita itu ditunggu menyeberang meski dengan jalan pelan-pelan. Tidak ada yang mengumpat atau marah-marah, sebab begitulah tradisi mereka menghormati wanita.

Tempat Duduk Wanita

Jika tempat duduk di tempat-tempat awam seperti di perhentian, stesen, bas, kereta dan lain-lain yang berlaku di negeri kita adalah siapa yang duluan dia yang berhak menduduki tempat duduk, maka lain halnya di Saudi Arabia. Selama di situ ada perempuan apalagi yang sudah tua- maka tidak ada laki-laki yang berani duduk di tempat duduk umum tersebut.

Mereka akan mempersilakan wanita duduk terlebih dahulu. Jika masih tersisa pun, mereka tidak berani duduk di sebelahnya kerana bukan mahram.

Tak Boleh Bekerja

Di Saudi Arabia, wanita laksana permaisuri raja. Majoriti suami tidak memperkenankan isterinya bekerja di luar rumah. Mereka lebih suka menjadikan isteri-isteri mereka tinggal di rumah mengasuh dan mendidik anak-anaknya.

Semua yang mengerjakan pekerjaan rumah tangga pun para pembantu yang rata-rata dari Indonesia. Tugas wanita yang di antaranya seperti melahirkan -rata-rata anak mereka banyak-, mengasuh, dan mendidik sangat dihormati suami. 

Malah rata-rata yang membeli-belah keperluan dapur seperti daging, sayur, buah dan sebagainya, sebagaimana yang sering penulis saksikan di mall-mall Saudi adalah para suami. Kalau ada isteri yang bekerja, biasanya di sekolah atau perguruan tinggi khusus perempuan. 

Dan gajinya pun bukan untuk keperluan rumah tangga, tapi buat dirinya sendiri. Kerana kewajipan nafkah menjadi tanggung jawab suami. Wanita Saudi benar benar seperti permaisuri.

Tidak Terkekang

Banyak orang mengira dengan pakaian hitam-hitam dan bercadar, wanita Saudi adalah kaum tertindas dan terkekang. Ini ternyata berbeza dengan yang dirasakan majoriti perempuan-perempuan Saudi. Bagi mereka, pakaian tersebut justru identiti keIslaman, kemuliaan dan kehormatan.

Bahkan wanita-wanita bukan Muslim di Saudi juga diwajibkan memakai pakaian hitam-hitam yang menutupi seluruh badan. Yang membezakan, mereka tidak memakai cadar. Apapun, wanita di dalam Islam sebagaimana di Saudi Arabia- sangat menikmati tradisi Islam yang memuliakan wanita. 

[Diceritakan Ainul Haris / Majalah Masajid]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails