Tuesday, February 23, 2016

PH Akan Terima Nasib Sama Seperti PR -Dr Salleh Said Keruak.

Pakatan Harapan tidak ubah seperti Pakatan Rakyat dan tiada jaminan ia tidak akan menerima nasib seperti gabungan pakatan sebelum ini walaupun  parti gabungan tu cuba menunjukkan ia adalah berlainan dan lebih baik daripada PR, apa berlaku adalah sebaliknya kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.
Beliau berkata, tiada jaminan Pakatan Harapan yang dianggotai PKR,DAP dan Amanah  tidak akan menerima nasib sama seperti Pakatan Rakyat
Beliau dalam catatan terbaru dalam blognya  berkata, perdebatan terbuka antara DAP dan PKR mengenai penyingkiran dua wakil PKR daripada syarikat milik kerajaan Pulau Pinang membuktikan DAP memutuskan apa yang berlaku.
"Tapi itu bukan bahagian yang paling menarik. Ia menjadi semakin menarik apabila Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata DAP memutuskan apa yang berlaku di negeri itu dan anggota Pakatan Harapan harus akur.
"Tidak lama dulu, Rafizi Ramli (PKR) mengumumkan Pakatan Harapan tidak lagi bergerak dengan asas setuju untuk tidak bersetuju. Ini kerana Pakatan Rakyat yang beroperasi atas asas itu, mendapati sukar setuju untuk tidak bersetuju dalam banyak perkara dan ia mengakibatkan perpecahan," katanya.
Salleh berkata sebelum ini Rafizi menyatakan untuk mengelak Pakatan Harapan menerima nasib seperti Pakatan Rakyat, kewujudan Pakatan Harapan akan berlandaskan atas asas persetujuan bersama.
Bagaimanapun, kata Salleh, apabila menyentuh mengenai Pulau Pinang, DAP tidak beroperasi atas persetujuan bersama, sebaliknya atas apa yang DAP mahu.
"Pada dasarnya, Lim Guan Eng kini berkata DAP memutuskan apa yang berlaku di Pulau Pinang dan PKR perlu mematuhi keputusan DAP. Lim Guan Eng mengingatkan Menteri Besar Selangor (Datuk Seri) Azmin Ali, ia sama seperti keputusan PKR menyingkirkan (Tan Sri) Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar.
"Lim Guan Eng secara tidak langsung mengesahkan keputusan menyingkirkan Khalid sebagai Menteri Besar adalah keputusan PKR, bukannya Pakatan Rakyat.Jadi, ia bukan berlandaskan persetujuan bersama tetapi setuju untuk tidak bersetuju.
"Pada masa sama, DAP dan PKR mengelar Pas (anggota gabungan dalam Pakatan Rakyat) sebagai pembelot kerana tidak menyokong penyingkiran Khalid dan menggantikannya dengan (Datuk Seri) Dr Wan Azizah Wan Ismail, dan kemudiannya Azmin Ali.
"Ia jelas Pakatan Harapan masih bergerak atas asas yang sama dengan Pakatan Rakyat," tambah Salleh.
Pakatan Rakyat yang diwujudkan pada 1 April 2008 selepas Pilihan Raya Umum 8 Mac 2008, dan dibubarkan Jun tahun lepas apabila Lim yang juga Setiausaha Agung DAP mengumumkan pakatan itu tidak lagi wujud sebagai perikatan yang ditubuhkan oleh PKR, DAP dan PAS berdasarkan konsensus kerana PAS dalam Muktamar ke-61 telah 'membunuh' Pakatan Rakyat.
Lim menyalahkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang atas 'berkuburnya' pakatan itu dengan berkata tindakan Presiden Pas itu serta partinya sewaktu muktamar berkenaan untuk memutuskan ikatan dengan DAP, bererti dasar bersama Pakatan Rakyat telah dicabuli. (MD)

1 comment:

Anonymous said...

Dr. salleh keruak lulus phd bidang apa ek? bidang auta komunikasi ker? setakat nak ramal aku pon boleh gak. riwayat BN akan berakhir tak lama lagi. Sebab nama nya dah to BE END. kehkeh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails