Thursday, April 16, 2015

Siapa Jho Low & 1MDB? Bolehkah Forum Ini Percepatkan Jatuh Najib? (19)


LIHAT pendedahan ini, Perdana Menteri Najib perlu letak jawatan?    
E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?
E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?



Klik di sini..
Wacana Sinar: APA DI SEBALIK 1MDB 

Sinar Siri Ke-35: APA DI SEBALIK 1MDB





'Spin Master' UMNO Di Sebalik Serangan 1MDB, Kata Jho Low

AHLI perniagaan kontroversi, Jho Low akhir-akhir ini bercakap dengan pelbagai media antarabangsa mempertahankan dirinya terhadap tuduhan dibuat media lain, termasuk The Edge, mengenai penglibatan beliau dalam urusan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).‎ 

Minggu ini kami keluarkan semula artikel berdasarkan temu bual beliau bersama majalah Euromoney. Secara berasingan, kami ajukan 10 soalan yang perlu dijawab dan bukannya semata-mata membuat penafian umum.

Siri skandal memalukan syarikat pelaburan strategik negara 1MDB menarik ramai tokoh-tokoh berprofil tinggi daripada pertubuhan di negara ini. 

Apatah lagi taikun Low Taek Jho, hartawan yang berpangkalan di Hong Kong.

Namun, Jho Low menafikan semua penglibatan dalam 1MDB. Beliau kini bersedia untuk membela diri secara terbuka – dan menuding jari menyalahkan orang lain.

Kediaman mewah Jho Low di Hong Kong cukup sesuai untuk hartawan muda kelahiran Pulau Pinang dibuang oleh negaranya sebagai penjahat misteri yang membayangi urusan pendedahan syarikat Malaysia.

Keinginan semakin dirasai semasa melangkah ke dalam ruang legar bergaya Jynwel Capital, firma pelaburan ekuiti swasta keluarganya yang berpangkalan di tengah pusat bandar.

Penyambut tetamu memberitahu "Encik Low sedang menunggu" dan dinding terbuka mendedahkan bilik belatarkan panorama pelabuhan di bandar ini.

Apabila berada di dalam, dinding meluncur senyap tertutup. Seorang pembantu berpakaian rapi membawa ke sebuah bilik dengan kerusi berkulit hitam di tengah-tengahnya. Apabila pelawat duduk, perhatian dialihkan kepada tayangan video korporat pada monitor yang muncul dari dinding.

Low muncul buat kali pertama, membintangi siri lawatan empayar beliau di seluruh dunia: resort Caribbean, fesyen Eropah, sumber Alaska, hartanah Asia, mesyuarat dengan sheikh Timur Tengah, yayasan dermawannya dengan PBB.

Pembantu muncul semula untuk menghidangkan kopi dalam porselin indah. Sudah tentu, betul-betul ada rasa. Video ditayangkan tamat, dinding lain meluncur terbuka dan kali ini muncul Low sendiri, penuh dengan bonhomie dan menegur pengunjung melalui dinding gelongsor lain.

Dengan seluruh rakyat Malaysia dari semua pihak mendesak pendakwaan bagi dakwaan penipuan dan pengubahan wang haram terhadap 1MDB, Jho Low, mungkin diampuni kerana ingin beberapa perlindungan tambahan selepas apa yang beliau gelar tempoh masa paling sukar dalam usia 33 tahunnya. Bagaimanapun, Low secara realitinya tidak cukup sesuai dengan jenis pengkritiknya.

Masih muda, beliau khuatir meluahkan pandangan. Ada masanya, semasa perbualan dua jam, seolah-olah pengalaman adalah katarsis. "Saya secara konsisten diserang," Low mengeluh marah dengan skandal melibatkan dana kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Saya sangat kecewa, tetapi saya tidak berkata apa-apa." Malah, sejak Euromoney duduk bersamanya pada 6 Mac, Low membuka mulut dalam siri wawancara dirancang dengan teliti dengan akhbar berpangkalan di Hong Kong South China Morning Post dan saluran berita televisyen CNBC.



Baca selanjutnya di SINI ..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails