Saturday, June 28, 2014

Filipina Janji Wilayah Autonomi Moro Jan 2015



MANILA - Presiden Filipina, Benigno Aquino (gambar) semalam berjanji akan melaksanakan pemerintahan sendiri kepada minoriti Islam menjelang Januari 2015, seiring dengan perjanjian damai yang ditandatangani bersama kumpulan pemberontak terbesar di negara itu.

"Kami berharap semua langkah ke arah pemerintahan sendiri itu akan dapat diselesaikan supaya ia dapat dilaksanakan menjelang Januari 2015," katanya kepada wartawan.

Ikrar itu susulan pertemuan mengejut Aquino dengan pemimpin Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Murad Ebrahim di Jepun pada Selasa lalu. Pertemuan tersebut diadakan bagi membincangkan kelewatan untuk menguatkuasakan perjanjian damai tersebut yang ditandatangani pada Mac lalu.

Pakatan itu menyatakan MILF dan kerajaan Filipina bersetuju untuk melaksanakan wilayah autonomi di selatan negara itu menjelang pertengahan 2016 apabila Aquino perlu berundur berdasarkan perlembagaan Filipina.

Pemberontak Islam berperang untuk menuntut kemerdekaan atau autonomi di kepulauan selatan termasuk Pulau Mindanao sejak tahun 1970-an dengan konflik tersebut meragut puluhan ribu nyawa.
Majoriti rakyat Filipina menganut agama Kristian Katholik. - AFP

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails