Friday, January 24, 2014

Kaut Untung Musim Kempen P/Raya

Raup untung musim kampanye
Pilihan Raya Indonesia: Dangdut Polittk siri 3 

Bagi Diana Sastera , pesta demokrasi lima tahunan menjadi salah satu yang melambungkan namanya di dunia muzik dangdut pantai utara Jawa Barat . Mula dengan menjadi artis pendukung saat kempen Golkar 1997 dengan bayaran Rp 35 ribu sekali pentas , kini telah mempunyai kumpulan dangdut dengan belasan artis pendukung siap memanaskan pentas kempen . 

Saya sendiri matok harga saat ini Rp 6 juta untuk peribadi . Kalau untuk kumpulan Rp 25 jutaan seperti manggung di hajatan , tapi itu nanti akan disesuaikan keadaan lapangan , kata Diana saat berbincang dengan merdeka.com , Jumaat minggu lalu .  

Dia memberi contoh bayaran tampil di Subang berbeza dengan di Cirebon .Dia mengaku keuntungan goyang di pentas politik bukan hanya sekadar materi . Dengan massa hingga ribuan , popularitinya dan kumpulannya meroket . Namun dia menilai kempen sekarang berbeza dengan masa lalu . Orang baru mau datang ke lokasi kempen kalau dibayar . 

Barangkali wang hasil pentas di acara perkahwinan boleh lebih besar ketimbang saat kempen . Tapi , dia menyebut , lagu Dahlan Style bikinannya kian popular lantaran menjadi lagu wajib saban kali Menteri Badan Usaha Milik Negara Dahlan Iskan bersenam pagi .Hanya saja tahun ini dia mengaku belum mendapat order gig dari parti atau calon anggota legislatif . 

"Mungkin kerana telah gig untuk Dahlan , yang lain belum menghubungi , katanya . Berbeza dengan artis pendukung , masih banyak pesanan gig .Topik pilihan : Parti Golkar | Capres 2014Artis sekaligus pencipta lagu dangdut asal Jawa Barat , Abun , mengaku lima tahun lalu , ketika musim kempen bermula , pendapatan kumpulan dan artis dangdut tempatan meningkat . 

Harga artis dangdut yang belum tenar saat manggung di hajatan atau konsert kecil hanya Rp 250 ribu. Ketika kempen akan melonjak jadi Rp 1 juta . Begitupun kumpulan dangdut harganya boleh naik tiga kali ganda , rata - rata di Jawa Barat saat ini Rp 10 jutaan , ujarnya. 

Naiknya harga , lanjut Abun , kerana ada risiko harus ditanggung . Biasanya kalau sudah gig buat parti A , parti lain tidak bakal menggunakan saja mereka .Dia mendedahkan awal tahun ini permintaan gig masih sangat sepi kerana kempen terbuka belum digelar . Order hanya datang dari calon anggota legislatif untuk sosialisasi secara terhad . Itupun hanya organ tunggal dengan satu dua artis , katanya .

 Abun menjelaskan di Jawa Barat saat ini ada lebih dari 1,500 kumpulan muzik dangdut dengan jumlah artis ribuan orang . Saat manggung dalam kempen suatu parti , artis mau tidak mau harus memasukkan visi dan misi atau mengajak massa mencoblos parti kontrak kepada artis itu .

 Tapi bukan di dapur rakaman , hanya di pentas saja dengan mengubah syairnya sedikit , kata Abun belum lama ini mempopularkan lagu dangdut rasuah .
 

Di Malaysia pun ramai yang kaut untung melalui kempen pilihan raya, walaupun bukan semuanya artis.


Gambar bersejarah di Malaysia 

Lihat sebelum ini..

IKLAN    
Stevia Ganti Gula Dalam Makanan Dan Minuman, Untuk Diabetes.
  100% SteviA, tanpa kelori, tanpa bahan kimia, tiada pewarna, tiada pengawet.  

Stevia Ganti Gula Dalam Makanan Dan Minuman, Untuk Diabetes. 
HMH STEVIA HERBA. 
Wakil Penjual: 
Selangor Salina-01112804271 (Kajang)
Badli-0175464055 (Ampang),
Man -01 111281452 (Selayang),

W/Persekutuan
Norzaidah - 0123702437 (Putrajaya)
 
Bakhtiar- 0183968580 (Lembah Pantai)  
Mail - 0178807326 (KL Jln P.Ramlee)
Perlis, Kedah
0134384797 (Perlis)
Asri 0125445084 (Jitra) 

Norriehan 0175278832 (Alor Star),
Pahang 
Roslan 0132132967 (Temerloh)
Melaka 
Rahmat 0147266599 (Jasin)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails