Tuesday, November 26, 2013

Wanita! 5 Hal Untuk Cantik, Tapi Ngeri!


5 Hal mengerikan yang dilakukan wanita agar cantik
Ilustrasi operasi plastik. ©Shutterstock.com/Karyna Che

MEMILIKI penampilan yang menarik dan menawan menjadi dambaan setiap wanita. Sebab itu, sebahagian besar wanita rela merogoh kocek mendapatkan penampilan yang kononnya sempurna. Tapi apa jadi? Hee, ngeri!

Ini 5 perkara yang mengerikan itu..

Satu:  Tanam perhiasan di bola mata
mata
Photo: FOX5 video captions
Lucy Luckayanko menghabiskan USD 3000 (sekitar RM9000) untuk prosedur luar biasa. Ia telah menanam sebuah benda platinum berbentuk hati ke dalam bola mata kanannya.

Dr. Chynn adalah seorang doktor bedah di New York yang melakukan prosedur implan ini. Ia telah melakukan prosedur ini beberapa kali di Eropah dan Los Angeles, tetapi ini baru yang pertama di New York. Prosedur kecantikan yang aneh ini diciptakan pada tahun 2004 oleh seorang ahli bedah mata Belanda.

"Ini sangat aman, sehingga tidak ada risiko kebutaan atau gangguan apa pun," kata Dr. Chynn kepada Fox New York.

Dua:  Operasi plastik 13 kali
alyona Photo by VKontakte
Alyona Piskun adalah salah satu wanita yang menjadi korban operasi plastik. Meskipun ia baru berusia 25 tahun, wanita yang berprofesyen sebagai penyanyi dan selebriti internet di negaranya ini, telah menjalani 13 prosedur operasi plastik yang berbeda.

Alyona, sebagaimana dilapor Odditycentral, merupakan salah satu artis paling kontroversial di Rusia. Musik dan penampilannya kerap dipandang sebagai aksi cabul yang tak mendidik. Ia baru-baru ini juga mendapat masalah hukum berhubungan dengan skandal foto cabulnya, yang diambil di salah satu tempat paling suci di Rusia, monumen Mamayev Kurgan.


Selain penampilannya yang mengundang banyak kontroversi, Alyona yang masih berusia 25 tahun ini dikenal memiliki kecanduan terhadap operasi plastik. Setelah melalui 13 prosedur bedah, termasuk empat kali operasi rhinoplasty, mentoplasty (operasi dagu), blepharoplasty dan sedot lemak di pipi, penyanyi asal Rusia ini benar-benar telah mengubah penampilannya.
alyona
Photo by VKontakte
"Hanya dalam waktu tiga tahun, saya dapat berubah secara drastik, tidak hanya di luar tetapi juga di dalam. Saya tidak menyesal melakukan operasi plastik, kerana setiap kali saya melakukannya penampilan saya berubah menjadi lebih indah," tulis Alyona di profil VKontakte miliknya, layanan jejaring sosial terbesar kedua di Eropah setelah Facebook.
alyona
Photo by VKontakte

Tiga: Memakai topeng
 width=Photo by rocketnews24
 Desainer China, Zhuoying Li, baru-baru ini mempamerkan projek barunya, dinamakan Uniface Mask. Uniface Mask adalah pakej kecantikan yang berisi topeng yang terbuat dari kulit bionik. Zhuoying dan team, seperti dilansir Rocketnews24, berusaha mengembangkan teknologi untuk menghasilkan kulit manusia yang dibentuk seperti topeng yang sangat tipis dan dapat bernapas melalui pori-pori. Pakej kecantikan ini juga dilengkapi dengan lem perekat yang dapat digunakan untuk menempelkan topeng pada kulit.

Menurut situs resmi Uniface, lem yang melekat pada kulit hanya dapat dihapus oleh klinik profesional. Dan jika pelanggan merasa tidak aman pada pemakaian bulan pertama setelah pembelian, perusahaan akan melepaskan topeng itu secara percuma. Setelah masa percubaan berakhir, pelanggan perlu membayar biaya pelepasan topeng sebesar USD 59 (RM177).

Empat: Operasi plastik 51 kali  width=
Ibu tiga anak ini telah melakukan operasi plastik sebanyak 51 kali supaya terlihat seperti Ratu Nefertiti. Prosedur operasi yang dijalani Nileen Namita, termasuk lapan kali operasi hidung, tiga kali implan dagu, satu kali angkat alis, tiga kali facelift, enam kali operasi bibir, lima kali operasi mata dan 20 operasi kecil lainnya. Semua itu dilakukannya agar bermirip seorang ratu dari zaman Mesir kuno, Nefertiti.

Lima:  30 Kali operasi plastik demi jadi boneka.
 width= Photo by Odditycentral
Seorang model Jepun bernama Vanilla Chamu, ramai berbincangkan di internet, setelah dirinya mengaku menghabiskan 10 juta yen untuk operasi plastik. Vanilla menjalani 30 prosedur operasi plastik untuk memenuhi mimpinya menjadi boneka porselen Prancis. Anehnya, meski telah menjalani puluhan prosedur operasi plastik, penampilan Vanilla kini tidak benar-benar terlihat seperti boneka.

Kepada media tempatan, Vanilla mengaku, melakukan operasi plastik pertamanya pada usia 19 tahun, dan terus berlanjut sejak saat itu. Wanita yang merahsiakan usianya itu khabarnya telah melakukan operasi kelopak mata, hidung, sedot lemak, implan rambut, lesung pipi, dan implan payudara.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dalam menjelaskan hadits Rasulullah yang berbunyi:
  • "Allah melaknat wanita-wanita yang mentato dan yang meminta untuk ditatokan, yang mencukur (menipiskan) alis dan yang meminta dicukur, yang mengikir gigi supaya kelihatan cantik dan merubah ciptaan Allah." (H.R Muslim No:3966.)
Imam An-Nawawi menjelaskan sebagai berikut:

'Al-Wasyimah' adalah wanita yang mentato. Iaitu melukis belakang tapak tangan, pergelangan tangan, bibir atau anggota tubuh lainnya dengan jarum atau sejenisnya hingga mengeluarkan darah lalu dibubuhi dengan tinta untuk diwarnai. Perbuatan tersebut haram hukumnya bagi yang mentato ataupun yang minta ditatokan. 


Sementara 'An-naamishah' adalah wanita yang menghilangkan atau mencukur bulu wajah. Adapun 'Al-mutanammishah' adalah wanita yang meminta dicukurkan. Perbuatan ini juga haram hukumnya, kecuali jika tumbuh jenggot atau kumis pada wajah wanita tersebut, dalam kess ini ia boleh mencukurnya. 

Sementara 'Al-mutafallijat' adalah wanita yang menjarangkan giginya, biasa dilakukan oleh wanita-wanita tua atau dewasa supaya kelihatan muda dan lebih indah. Kerana jarak renggang antara gigi-gigi tersebut biasa terdapat pada gadis-gadis kecil. Apabila seorang wanita sudah beranjak tua giginya akan membesar, sehingga ia menggunakan kikir untuk mengecilkan bentuk giginya supaya lebih indah dan agar kelihatan masih muda.
 

Perbuatan tersebut jelas haram hukumnya baik yang mengikir ataupun yang dikikirkan giginya berdasarkan hadits tersebut di atas. Dan tindakan itu juga termasuk merubah ciptaan Allah, pemalsuan dan penipuan. Adapun sabda nabi: "Yang mengikir giginya supaya kelihatan cantik" maknanya adalah yang melakukan hal itu untuk mempercantik diri. Sabda nabi tersebut secara implisit menunjukkan bahawa yang diharamkan adalah yang meminta hal itu dilakukan atas dirinya dengan tujuan untuk mempercantik diri. 

Adapun bila hal itu perlu dilakukan untuk tujuan pengubatan atau kerana cacat pada gigi atau sejenisnya maka hal itu dibolehkan, wallahu a'lam. (Syarh Shahih Muslim karangan Imam An-Nawawi XIII/107).
 

Suatu hal yang perlu disinggung di sini ialah para ahli medik, operasi kecantikan tersebut biasanya tidak membedakan antara keperluan yang menimbulkan bahaya dengan keperluan yang tidak menimbulkan bahaya. Yang menjadi interest mereka hanyalah mencari keuntungan materi, dan memberi kepuasan kepada pasien dan pengikut hawa nafsu, materialis dan penyeru kebebasan. Mereka beranggapan setiap orang bebas melakukan apa saja terhadap tubuhnya sendiri. Ini jelas sebuah penyimpangan, atau tak betul.

Kerana pada hakikatnya jasad ini adalah milik Allah, Dia-lah yang menetapkan ketentuan-ketentuan berkenaan dengannya sekehendak-Nya. Allah telah menjelaskan kepada kita metod-metod yang telah diikrarkan Iblis untuk menyesatkan bani Adam, di antaranya adalah firman Allah:
  • "Dan aku akan suruh mereka (merubah ciptaan Allah), lalu mereka benar-benar merubahnya." (Q:S 4:119)
Ada beberapa pelaksanaan operasi kecantikan yang diharamkan kerana tidak memenuhi ketentuan-ketentuan dispensasi syar'i yang disepakati dan kerana termasuk mempermainkan ciptaan Allah serta hanya bertujuan mencari keindahan dan kecantikan semata. Misalnya memperindah payu dara dengan mengecilkan atau membesarkannya. Atau operasi untuk menghilangkan kesan ketuaan, misalnya mengeritingkan rambut atau sejenisnya. Dalam hal ini syariat tidak membolehkannya. 

Kerana tidak ada keperluan yang darurat untuk melakukan hal itu. Hal itu dilakukan semata-mata untuk merobah dan mempermainkan ciptaan Allah sesuai dengan hawa nafsu dan syahwat manusia. Hal itu jelas haram dan terlaknat pelakunya. Dan juga keranana termasuk dalam dua perkara yang disebutkan dalam hadits di atas, iaitu hanya ingin mempercantik diri dan merubah ciptaan Allah. Ditambah lagi operasi kecantikan semacam itu banyak mengandung unsur penipuan dan pemalsuan. 

Demikian pula injeksi dengan zat-zat yang diambil secara haram dari janin yang gugur, di mana perbuatan tersebut merupakan kejahatan serius, dan efek samping serta mudharat lainnya yang timbul akibat operasi kecantikan sebagaimana dijelaskan oleh pakar-pakar kedokteran. (Silakan baca buku Ahkamul Jirahah karangan Dr.Muhammad Muhammad Al-Mukhtar Asy-Syinqiithi).

Jadi, awas wanita-wanita kita, jangan termasuk dalam jerangkap samar ngeri berbahaya, yang merosakkan diri sendiri. Wallahu 'aklam.(IH)

Iklan..
Minuman Daun Stevia Uncang, Ganti Gula, Untuk Diabetes.
50 uncang daun manis stevia asli berjumlah RM39, termasuk harga pos di Malaysia.
Klik gambar di bawah...
Minuman Daun Stevia Uncang, Ganti Gula, Untuk Diabetes.

Minuman Daun Belalai Gajah Asli..
Jika ingin dapatkan dapat minuman daun belalai gajah asli..
50 uncang daun belalai gajah asli berjumlah RM90 termasuk pos di Malaysia.
Sila hubungi..
TEL 6014 222 5865 / 6011 2302 8768   

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails