Sunday, November 24, 2013

Ulama: Jangan Keluar PAS Demi Kerjasama Politik


Majlis Syura Ulama PAS memberi amaran kepada anggota parti hari ini agar mematuhi garis panduan parti dalam mengamalkan kerjasama politik dengan parti dalam Pakatan Rakyat dan juga dengan gerakan Islam tertentu.

Setiausaha jawatankuasa tersebut, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh berkata, Majlis Syura Ulama tidak mahu anggota PAS keluar parti semata-mata untuk bersama dengan parti politik lain atau menunjukkan tindakan ketaatan kepada pertubuhan Islam lain.

Nik Zawawi berkata konsep itu diputuskan berasaskan Al-Quran, Al-Hadis, Ijmak ulama dan Qias dan ia diamalkan berdasarkan pendapat yang disepakati (ijtihad jamai'e) dan menepati kehendak badan tertinggi PAS itu.

"Majlis Syura Ulama menegaskan semua anggota dalam gerakan harakah, jangan sekali-kali kita melanggar garus panduan yang ditetapkan oleh Majlis Syura kerana ia adalah satu juzuk daripada agama sudah tentu ada garis panduan dalam Islam.

"Kita tidak akan berganjak dengan strategi yang besar dan berkesan ini," katanya.
Berucap ketika menyampaikan ucapan penangguhan di Muktamar PAS ke-59 di Shah Alam hari ini, Nik Zawawi menegaskan bahawa kerjasama politik atau dalam istilah Arab 'tahaluf siyasi' itu akan diteruskan.

"Allah menganugerahkan kejayaan mengadakan tahaluf siyasi dan Isya-Allah PAS tidak akan mengkhianati rakan-rakan sepejuangan.

Isu berhubung kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat menjadi antara topik utama yang dibangkitkan oleh para perwakilan dalam muktamar tersebut. (MK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails