Monday, March 04, 2013

Ini Bukti M'sia Sewa Sabah, Dg RM5,300 Shj.

 Tentara Malaysia menjaga pintu masuk menuju Lahad Datu, Sabah Tentara Malaysia menjaga pintu masuk menuju Lahad Datu, Sabah (REUTERS)

KESULTANAN Sulu tetap berkeras mengatakan wilayah Sabah di Malaysia adalah milik mereka. Hal ini berdasarkan fakta sejarah dan berbagai dokumen. Pihak Sulu mendakwa bahawa Malaysia telah menyewa  Sabah daripada mereka, dibuktikan dengan selembar cek.

Jurucakap Kesultanan Sabah, Abraham Idjirani, mengatakan, sikap Malaysia yang berusaha mengusir orang-orang mereka dari Lahad Datu, Sabah, itu adalah 'salah besar'. Menurutnya, Sabah adalah milik mereka dan Malaysia tidak berhak atasnya. 

Menurut berita ABC CBN News, Khamis 21 Februari 2013, Idjirani menunjukkan beberapa dokumen tuntutan Sulu atas Sabah. Dia juga menyertakan selembar cek senilai 69,700 peso atau hanya kira-kira RM5,300 sebagai pembayaran sewa bumi Sabah kepada Malaysia.

"Ini adalah cek yang dibayarkan oleh Kedutaan Besar Malaysia di Filipina. Nilainya setara 69.700 peso, untuk wilayah seluas 77,699 kilometer persegi," kata Idjirani. 

Wilayah Sabah dulu dikuasai oleh Kesultanan Sulu setelah diberikan oleh Sultan Brunei sebagai balas jasa atas bantuan Sulu mengatasi pemberontak. Pada tahun 1878, Sulu menyewakan wilayah Sabah pada perusahaan British North Company milik Inggeris yang pada masa itu menjajah Malaysia.

Semasa Malaysia merdeka tahun 1963, sewa Sabah dialihkan dari pemerintah Inggeris ke Malaysia.  Tahun 1962, Kesultanan Sulu memberi mandat pada Presiden Filipina Diosdado Macapagal berunding mengenai wilayah Sabah yang mereka miliki. Sejak itu disepakati, Kuala Lumpur perlu membayar sewa tahunan sebesar 5,300 ringgit atau setara 69.700 peso kepada pewaris tahta Kesultanan Sulu.

Namun tahun 1989, kata Idjirani, peranan Filipina merunding atas nama Sulu dicabut oleh Sultan Jamalul Kiram III. Dia mengatakan, pemerintah Malaysia tidak ingin isu ini dibesar-besarkan, kerana "yang diberikan kepada Malaysia bukanlah pengumuman berdaulat."

"Ini adalah dokumen sewa oleh British North Borneo Company dan dialihkan oleh Kerajaan Inggeris tahun 1963 ke pemerintah federal Malaysia," kata dia.

Dia juga menunjukkan dokumen pembayaran senilai 73,040.77 peso kepada Kiram pada 16 April 2003 sebagai pembayaran sewa pada pewaris Kesultanan Sulu untuk tahun 2002.

"Ini menunjukkan bahawa fakta sejarah dan unang-undang kami memiliki wilayah itu," ujar Idjirani.

Sementara itu, tentera Malaysia pada masa kenyataan ini dibuat masih mengepung Lahad Datu, dikuasai ratusan orang Sulu yang dianggap bersenjata. Mengepung pasukan makanan Sulu yang dipimpin oleh adik Sultan Karim, Rajah Mudah Agbimuddin Kiram. (IH)

Lihat keseluruhan.. 

E-Buku IH-65: Kesultanan Sulu Darul Islam.

20 comments:

Anonymous said...

Apa tujuan aktikel ni di siarkan? Kamu ni ni sokong sapa? Malaysia atau Philipine? Dr sibuk2 petikan artikel lebih baik ko doakan kami di sini. Itu 1000x lebih baik!!

Unknown said...

bangsat punya blogger aku dok pantau dari dulu memg minat cerita seks n bodoh

Unknown said...

bangsat punya blogger aku dok pantau dari dulu memg minat cerita seks n bodoh

Anonymous said...

tidak semua sabah di pajak oleh sultan sulu hanya sebahagian pantai timur sabah saja macam geran tanah saja bah itu,tapi kita mahu surat pajakan jika setekat cek dan wang itu tidak sah,siapa pun boleh buat,lagi pun kami disabah tahu betul pilak-pilak ini kuat kelentong dan kuat mengertak saja,memang dasar pengganas guna ugama islam sebagai topeng untuk mengganas

Wei, konco-konco Anwar - pembela negara haram Israel marah aku wei.. sebab aku baca Utusan wei.. Aku beli Utusan guna duit opah dia wei..!!! said...

Dia rasa gembira mengkhianati negara..

Anonymous said...

Ibnu hasyim hanya menceritakan secara akademik.dia bukan mahu provokasi. baca dengan tenang insyaallah Allah buka hati tuan untuk memahaminya

Fadli said...

menceritakan secara akademik? mana rujukan? mana salinan perjanjian? mana dokumen-dokumen sokongan yang lain?

seperti kebijaksanaan yang mempunyai peringkat, kebodohan juga ada peringkat dan Anon yang membela blogger ni memang di peringkat kebodohan yang paling tinggi...

Anonymous said...

Pe nk pening2...amik fakta tu..uat r research..jgn asyik tunggu kena suap je..xnk pcaya info tu abaikn je la..xyah nk maki2 org..xyah nk bodoh2 kn org..at least bloggers ada inisiatif bg info...so terpulang kpd pmbaca utk nilai sendri...ok?

Anonymous said...

ORANG MAKI KAU BANGANG??BODOH ANJING SEBAB KAU PEMBELOT..FAHAM TAK ANJING!!!!!

Unknown said...

Tak perlu gado2x cuma amek mana yg betul buang yg tak betul. Nahh buat info shaja, sahih x sahih itu trpulang pada individu. Slh ttp slh

Unknown said...

Just for info, betul atau tidak kita pun tak tahu. Cuma simpan dan nilai dgn hati yang terbuka.

http://www.royalsulu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=11

Anonymous said...

Sabah bersatu dgn Malaysia dengan satu referendum rakyat Sabah, yang diluluskan oleh BB. British beri syarat untuk Borneo utara (Sabah) mendapat kemerdekaan haruslah bersatu dengan Malaya. Termasuklah Sarawak, Brunei dan Singapura. MrDn

Anonymous said...

Tuan blogger,

you BODOH STUPID ASSHOLE!!!

PEGI MINUM AIR MANGKOK TANDAS BAGI OTAK BETUL SIKIT..

Unknown said...

ini adalah blog pembelot!! dari awal lagi semasa lahad datu mula diceroboh blogger ini terang2an menyokong puak sulu...
hello encik blogger anda boleh lihat sendiri adakah rakyat sabah mahu berada di bawah kerajaan sulu?
konon kalau PR dapat mandat perintah malaysia sabah akan diberi autonomi??
adakah malaysia,sabah dan rakyat semuanya tiada maruah dan harga diri??
rakyat sabah sendiri sanggup membunuh penceroboh di samporna kerana cintakan tanah air walaupun hanya petani sahaja daripada kamu blogger yang hanya berjuang menggunakan keyboard sahaja!!
keyboard warrior konon??? ptuih!!! kalau diberi peluang aku pun nak berjuang bersama rakyat sabah dan vat 69 untuk mempertahankan negara MALAYSIA YANG TERCINTA!!

Unknown said...

Malaysia membayar ‘cession money‘ sebanyak USD5,000 setiap tahun kepada waris Sultan Sulu.

‘Cession money‘ ialah bayaran penyerahan, dan bukan bayaran sewa. Selain Sabah, terdapat wilayah-wilayah lain di dunia yang diserahkan (ceded) dengan bayaran, contohnya:

1. Louisiana, diserah oleh Perancis kepada Amerika Syarikat dengan bayaran berjumlah USD15 juta, atau kurang USD0.03 seekar.
2. Alaska, diserah oleh Russia kepada Amerika Syarikat dengan bayaran USD7.2 juta, atau USD0.02 seekar.

untuk bacaan lebih lanjut layari HOUSE OF PK..
rakyat malaysia sibuk bersatu dalam menghadapi perkara ni, encik blogger pula sibuk menyemai benih pembelotan kepada rakyat...

pejuang bahasa said...

kau gaduh aku di semporna ni apa halnya. Kasihan pihak polis pun orang sulu bedal dan terkepung. Orang awam macam mana

Anonymous said...

Ko dok buat isu duit bodoh ni kn. mana pegi kaum sulu yg kononnya nk berjuang tuk sabah masa jepun dlu. Masa british dlu?masa nak merdeka dulu?skg ko buat kecoh. Ko pancung sana sini. Islam sgt ke ko bunuh sesama islam?islam????islam ada cara pendekatan baik. Woi bloger ko ni pandai sgt nk menulis je. Medan perang ko xpnh masuk!bgsat!!!

Anonymous said...

Huh..malaysia dlm bhya ne..mari la org melayu bersatu untk menegakkan tanahair tercinta ne..aq klu di beri peluang aq nak pegi berperang..demi agama ku bangsa ku dan tanahair ku trcinta ini..kalau boleh aq nk tembk kpala org filipin yg meragut pasukn keselamatn malysia..aq tidk gentar untk berperang demi agama ku bangsa ku dn tanahair ku..Allahuakbar..mari la kita bersatu menentang pengkianat negara..hidup orang melayu..hati kering jiwa kasar..

Anonymous said...

Artikel ni bgs utk pemahaman org ttg sejarah tanah yand dituntut oleh sulatan sulu skrg dan bagaimana wujud nya perjanjian sewa tanah itu. Point blogger ni ialah, memang diakui sbhgn tanah sabah itu milik kesultanan sulu. Jd jgn la mencaci maki org sulu membabi buta. Itu kan tanah mereka.. kita hanya menyewa. Tp dgn adanya perjanjian sewa british dan sultan sulu yg kemudian nya dipindah alih ke malaysia selepas merdeka, org sulu tak dpt berbuat apa2. Lalu menggunakan kekerasan dgn menceroboh sehingga ada yg terkorban utk mendapat balik hak mereka.

Apa2 pun situasi nya sekarang, pihak sulu ttp bersalah dan kita tak dpt mengubah kenyataan tanah yg dituntut itu memang hak milik mereka.

AkuB/pas said...

Anon di atas March 6, 2013 at 10:20 AM.

Komen mu molek. Berpikiran sihat. Aku suko.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails