Friday, March 08, 2013

L/Datu:Guna Jet Tempur,Tidak Profesional -Prof Harry Roque

pix_topright
KL,7 Mac 13: Beberapa pemerhati undang-undang antarabangsa menilai tindakan Malaysia yang menggunakan pesawat jet tempur ketika menghadapi pasukan Kesultanan Sulu sebagai tindakan yang berlebihan. Bahkan, hal itu dapat dianggap pelanggaran terhadap hak asasi manusia.

Demikian kenyataan seorang profesor perundangan dari University Filipina, Harry Roque, dalam sebuah wawancara dengan stasyen tv Aljazeera yang disiarkan Rabu, kelmarin.

"Tindakan mereka itu adalah pelanggaran terhadap Hak Asasi Manusia, kerana menurut saya, itu sama sekali tidak profesional dan tidak diperlukan," ungkap Roque seperti dikutip dari laman Aljazeera, 6 Mac 2013.  


Akibat pengerahan pesawat jet tempur tersebut, Malaysia perlu mematuhi peraturan kemanusiaan antarabangsa yang mewajibkan tentera mereka hanya menyerang tentera Kesultanan Sulu, bukan menyerang orang awam.

Hingga hari ini, pasukan keamanan Malaysia terus melakukan operasi tentera dengan mengerahkan pesawat jet tempur menangkap tentera Kesultanan Sulu. The Star Online melaporkan beberapa pesawat tempur kelihatan di udara di daerah Felda Sahabat pagi tadi.  

Pesawat jet tempur itu diduga menuju daerah Kampung Tanduao dan Kampung Tanjung Batu yang dijadikan lokasi persembunyian tentera Kesultanan Sulu. Hingga kini, dilaporkan sebanyak 40 tentera, termasuk lapan polis Malaysia, terkorban.
Pasukan Malaysia mengepung desa di Sabah yang dikuasai Kesultanan Sulu
Sementara itu di Lahat Datu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika menjawab cadangan Jamalul Kiram III yang meminta gencatan senjata, memberi amaran, "Letak senjata tanpa syarat dan menyerah diri”

Itu tegas Perdana Menteri. (IH)

Antara komen-komen di bawah..
Anonymous said...
 kesian sungguh aku kat kotak pikir cara umno ni.
yahudi & amerika memang zalim, tapi sama-sama dia baik.
tapi umno M'sia, sama-sama melayu islam keras contohnya memali.
tapi dg yahudi s'pura sanggup sedekah tanah k.api & pulau batu putih. Biar mata putih, bagi air lagi, walau johor pun tak cukup air.
March 7, 2013 at 7:20 PM

Anonymous said... 
Ni berlaku kerana umno masukkan pengundi hantu dari pilip. Nak rampas sabah dari Pairn dulu . bila hantu banyak, tak bagi makan lagi dia makan tuan le. bila umno sudah no-um,baru tok ketua dia mengamuk.. maka, jadi macam ni la sabah..
March 7, 2013 at 7:36 PM

27 comments:

Anonymous said...

peduli apa orang luar kata , ni negara kita nak guna apa kita punya suka persetan ngan orang tu, yg berani ceraboh mesti terima akibat

Amirul Allimein said...

ngata kat org plop, yg kerajaan pinoy buat kat bangsamoro per cer? x melampau ke?~♫

Anonymous said...

aku setuju sangat pendapat Anon 6.42 tu.. israel dan amerika tu lagilah zalim dan kejam

Anonymous said...

kalau pengganas ini seksa mayat yang tidak bernyawa anggota kita dengan memanggal kepala mereka ada kah pro,jangan peduli lagi dengan pangganas ini kasi lumat dan hancur tulang-tulang mereka dan bakar saja mayat mereka sebagai pengajaran kepada yang akan datang,buat apa peduli kata orang,ini negara kita mereka datang untuk mengacau kententerman rakyaat,jangan anggap mereka saja boleh berperang,kslsu mshu gencstsn senjata menyerah dulu.

Anonymous said...

Usah peduli la prof masuk air ni,mesti la mangkuk ni backing org negara dia,

Anonymous said...

kalau negeri hang diceroboh oleh pengganas hang nak tunggu dengan air tebu dan arak?????? piiidah propesor

Anonymous said...

Kenyataan-kenyataan yang menghentam tindakan Malaysia yg semacam ini memang menjadi kesukaan Ibnu Hasyim.Mentang-mentang pernah 'melawat' selatan Filipina, maka simpati dan sokongan Ibnu Hasyim kepada mereka tidak dapat diselindung lagi. Sedarlah wahai Ibnu Hasyim, kamu hanya kenal mereka beberapa hari, sedangkan kami mengenali mereka berpuluh-puluh tahun lamanya. Apapun kami di Sabah tidak memerlukan simpati atau sokongan daripada manusia bernama Ibnu Hasyim, kerana ternyata Ibnu Hasyim sangat seronok melihat anggota pasukan keselamatan kita terkorban.

Anonymous said...

Mesti Ibnu hasyim seronok kerana mamat tu membela puak 'muhajirin'. Ibnu Hasyim, kenapa sekarang berminta sangat tentang isu ini. Bukankah kamu lebih berminat tentang BOGEL-MEMBOGEL..

Anonymous said...

kesian sungguh aku kat kotak pikir cara umno ni.

yahudi & amerika memang zalim, tapi sama-sama dia baik.
tapi umno M'sia, sama-sama melayu islam keras contohnya memali.

tapi dg yahudi s'pura sanggup sedekah tanah k.api & pulau batu putih. Biar mata putih, bagi air lagi, walau johor pun tak cukup air.

Anonymous said...

jawab.. otakno, jawab.

Salaam said...

Ibnu Hasyim nih hati dia gelap dah.!
Depa nih crita Islam tapi nafsu nak pakai Porsche Cayman..Ibnu nih crita
pasai zina senang khawin susah tapi dia takkan khawin kan anak2 prompuan dia kepada lelaki bujang yg tak ada standard/miskin drp dia..Nilah hipokrit akhir zaman..!

Anonymous said...

Ni berlaku kerana umno masukkan pengundi hantu dari pilip. Nak rampas sabah dari Pairn dulu.

bila hantu banyak, tak bagi makan lagi dia makan tuan le. bila umno sudah no-um,baru tok ketua dia mengamuk..

maka, jadi macam ni la sabah..

Anonymous said...

Prof yg paling banggang....

Anonymous said...

otak no yang bangang.

Salaam said...

MMg Prof ni jahil sikit...dia Prod dlm bidang Law...tetapi kalu dari mulut PRof warfare dia akan setuju..peperangan is all about MOBILITI/Pergerakan Aset..sapa cepat dia Menang..Ngok..!

Anonymous said...

hak asasi apa yg kau cakap? hak asasi rakyat sabah, yg diceroboh dan menyusahkan mereka? Setan sulu tu la yg melanggar hak asasi org sabah.
Islam sangat ka mereka kalau menyerang, menceroboh dan membunuh anggota keselamatan M'sia yg Islam ? Itu baru guna hornet, kalau depa mai lagi, pasti sukhoi la jawapnya.

Anonymous said...

Serius aku tak tahu apa niat uncle memaparkan posting ini. Aku bukanla pencacai kerajaan. Tapi perlukah semua ini tatkala wira bangsa diperbatasan? Kalau ini konspirasi kerajaan memang aku amat mencelanya. Buat masa ini aku rasa lebih suka baca utusex dari baca poting uncle yang menyakitkan hati. Sesungguhnya saya cinta negara saya. Dan saya bangga dengan tindakan dan strategi perwira negara.

P/s: saya sebenarnya jelik dgn tag line blog uncle "sampaikan walau satu ayat". Nampak macam islamik. Tapi kisah bogel dan lucah juga nak disampaikan?

Petualang baik

santun habis said...

Dlam Strategi peperangan menunjuk kekuatan INI am at perlu untk megerunkan musuh. Ayat Quran pun ada juga menyebutkan perkara ini. Lain Kali pihak yg adaniat tak baik rasa dr negara main kena pikir 2 Kali.

santun habis said...

Dlam Strategi peperangan menunjuk kekuatan INI am at perlu untk megerunkan musuh. Ayat Quran pun ada juga menyebutkan perkara ini. Lain Kali pihak yg adaniat tak baik rasa dr negara main kena pikir 2 Kali.

Anonymous said...

Yg dari pihak sulu tu menipu dgn kibar bendera putih lepas tu membunuh pihak keselamatan Malaysia apa cerita...bodoh la empunya blog ni...kini terserlah kebodohaannya...pergi tukar warganegaralah

Anonymous said...

empunya blog ni bengong tahap gaban... konon islamik tp hati tu gelap n kotor... insaflh wahai anda.. maaf ye terkasar bahasa skit..

terjuntiruk said...

Salam tuan blog,anda dh sebarkan artikel ni tanpa ulasan..adakah anda stuju atau tidak kenyataan prof ni? Rsnya anda pon tau,serangan udara kat pengganas,bkn kat rakyat sabah apatah lg rakyat filipina kat kg halaman diorg
. Komen tbaik yg tuan blog ambik pon sgt klakar,kurang tepat pengolahan.

Anonymous said...

Mmg dasar! Hak asasi manusialah sgt...
Nk suh ikut style korg ke? Pegibomrumah org..cam amerika kan?
Xde iog ceroboh negara dia, dia yg g ceroboh negara org n bom negara org....
Kt iraq tu yg sekutu korg bom tu bukn org awam ke?
Ms zamn jepun pon sm..dah klh dgn tentera dorg korg pegi bom hiroshima n nagasaki...yg kena org awam jugak
mmg laknatullah org kafir ni...
Org ceroboh negara kami...kmi xbleh bom plak

Anonymous said...

ni lah akhir zaman namanya....
syaitan bertopengkan kebaikan ....

Anonymous said...

Ibnu Hasyim.. pengganas yang kamu gelar puak muhajirin tu dah kelaparan dan hampir kebuluran. Berilah bantuan datang ke Sabah menyamar jadi rakyat Malaysia, pastu bagilah bantuan makanan dan perubatan kepada mereka. Bawa sekali koleksi gambar2 bogel yang kamu kumpul selama ini untuk santapan mata para muhajirin itu. Kalau ada telur tu alang-alang dah sampai, berjuanglah bersama puak Muhajirin tu, jangan bimbang puak ansar masih ramai yang akan tolong kamu...

Salaam said...


Anonymous said...

ni lah akhir zaman namanya....
syaitan bertopengkan kebaikan ....
Org2 mcm ni mmg dah ada dari zaman
nabi2 lagi..Ingat tak Patung
Hubal..sapa yg sumbatkan ke dalam Kaabah..Orgnya dikenali dermawan,hartawan,bangsawan,nmpk mcm warak dan baik.!

Anonymous said...

Oh yg diorang potong kepala, cungkil biji mata n cincang polis kat semporna tu, tu bukan langgar hak asasi manusia lagi, mmg dah dasar kebinatangan. Binatang pun tak kejam mcm tu.

Kau ni admin tak payah nak tunjuk pandai, kau bukan org sabah. Kau tak tau betapa uncivilized nya pendatang pilipin ni, kau duduk rumah aman damai kat semenanjung tu, bgs bersyukur lah tak perlu jumpa lanun, pengganas pilak ni.

I bet u don't even know what a pilak is...so stay away from komen byk2 pasal sabah. Tapi kalau rasa berani sgt, dtg sini sabah pergi sambut pilak muhajirin tu, ok? Keyboard warrior..duduk sedap2 Kat KL nak bising pasal sabah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails