Thursday, March 07, 2013

S/Sulu Mohon Gencatan Senjata, PAS Solat Hajat.


'Sultan Sulu' mohon gencatan senjata



KL: Sultan Sulu Jamalul Kiram III hari ini memohon untuk melakukan gencatan senjata secara unilateral susulan kematian sejumlah pengikutnya di tangan pasukan keselamatan Malaysia di pantai timur Sabah.

Laporan media Filipina, InterAksyon menyebut, Jamalul berhasrat agar Malaysia mengumumkan gencatan senjata untuk mengelakkan lebih banyak kematian. Jamalul bagaimanapun mahu pengikutnya agar terus setia kepadanya.

Sementara itu, jurucakap kesultanan tersebut Abraham Idjirani mendakwa 10 orang pengikutnya maut dan empat lagi cedera akibat serangan dalam operasi bersama pasukan polis dan tentera Malaysia pada hari Selasa dan Rabu. Seramai 10 orang lagi ditawan pasukan Malaysia, dakwanya dalam laporan itu.


PAS pula telah mengarahkan seluruh ahlinya untuk mengadakan solat hajat di seluruh negara sejurus selesai solat Jumaat 8 Mac ini berhubung operasi menangani pencerobohan di Sabah.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar sebelah) berkata, solat hajat itu bagi memohon kepada Allah agar isu keselamatan yang melanda negara kita ini dapat diselesaikan dengan segera.

"Perkembangan terkini isu pencerobohan kedaulatan negara di Sabah hingga kini belum menampakkan tanda-tanda ianya akan reda dalam waktu terdekat.

"PAS merasakan bahawa tanggungjawab untuk mewujudkan keamanan dalam negara kita ini adalah tanggungjawab semua pihak, tanpa mengira samada dari pihak kerajaan, semua parti politik dan rakyat seluruhnya,' katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily. (IH)


Lihat keseluruhan..

E-Buku IH-65: Kesultanan Sulu Darul Islam.

2 comments:

Anonymous said...

[url=http://buyonlineaccutanenow.com/#xexty]accutane 5 mg[/url] - generic accutane , http://buyonlineaccutanenow.com/#tzlmx accutane no prescription

Salaam said...

Saya nak solat hajat mintak semua pengganas Sulu di Sabah mati cepat dan masok neraka..!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails