Saturday, January 05, 2013

UMNO/BN Urus Hutan: 3 Tercorot Di Dunia.


KUANTAN: PAS mempertikaikan sikap hipokrit Umno/BN dalam aspek pengurusan hutan negara apabila mereka sendiri yang bertanggungjawab mengheret Malaysia ke kedudukan ketiga tercorot di dunia berbanding 132 buah negara dari aspek pengurusan hutan.

Perkara ini telah dicatatkan dalam Laporan Indeks Prestasi Alam Sekitar Dunia yang diterbitkan Universiti Yale Amerika Syarikat baru-baru ini. Demikian kata Lajnah Perumahan, Pengguna Dan Alam Sekitar PAS Pahang (LPPAS), Andansura Rabu (gambar atas) dalam satu kenyataannya.

Media Umno sejak akhir-akhir menyerang Kedah dan Kelantan kononnya gagal mengawal penebangan hutan di negeri masing-masing. Padahal apa yang cuba dibuat Umno adalah menyekat pembangunan di negeri berkenaan khasnya menyekat sumber kewangan bagi negeri-negeri Pakatan itu.


Kemusnahan hutan di Pahang

Menurut Andansura, laporan tersebut juga menggambarkan betapa teruknya prestasi negara selama 1 dekad ini (2002-2012) dalam mengurangkan kesan kepada Daya Tahan Ekosistem dan Sumber Asli Negara. Bagi Andansura, Umno sudah kehabisan modal politik sehingga sanggup menuduh Kedah dan Kelantan, sedangkan pada hakikatnya, merekalah yang sebenarnya gagal dalam menguruskan hutan di negeri yang ditadbir mereka sendiri dengan baik.

"Seperti juga isu Air, mereka menghentam Kelantan dan Selangor tetapi pada hakikatnya di Pahang sendiri Krisis Air masih tak selesai-selesai, merujuk kepada memorandum Krisis Air Pahang yang diserahkan wakil PAS Negeri ke MB Pahang baru-baru ini," katanya.

Di Pahang sendiri, katanya, boleh lihat banyak penerokaan hutan yang gagal diuruskan dengan baik contohnya di Hutan Simpan Kemasul (sebelah Felda Kemasul, Kempung Cemomoi Mancis) yang melibatkan 3000 hektar kawasan hutan.

Projek Empangan Kelau yang melibatkan 1057 hektar Hutan Simpan Lakum, Mukim Hulu Lepar di Kuantan, manakala Hutan Simpan Tekai, Kg. Bantal, dan Kg. Mat Daling yang melibatkan 700 hektar kawasan hutan.

"Tidak ketinggalan juga kawasan pelancongan di negeri itu khususnya di Mukim Hulu Jelai Cameron Highlands dan di Tasik Chini," katanya.

Bagi beliau, bukan sahaja pencemaran kepada alam sekitar akibat penerokaan hutan yang tidak terkawal ini serta kelemahan aspek penanaman semula hutan, kehidupan masyarakat Orang Asli juga terjejas.

Andansura berharap Umno khususnya Kerajaan Persekutuan dan di negeri-negeri yang ditadbir mereka tidak hipokrit dalam isu ini kerana banyak pendedahan penyelewengan pengurusan hutan di bawah Umno/BN akan didedahkan dengan lebih banyak lagi selepas ini. (IH/Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails