Wednesday, January 02, 2013

UMNO Spin Dakwaan Abby Abadi.. Ambil Sekerat.


Oleh: Mat Kering Bakaq Bata

Berkata Abby Abadi dalam twitternya, “isu kalimah (maksudnya kalimah ALLAH) lebih kecil berbanding menolak/menghina hukum Allah.”

UMNO spin dakwa Abby anggap isu penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian sebagai perkara kecil. Memang itulah caranya UMNO dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya menyepin semua isu iaitu dengan ambil sekerat ayat tan membaca keseluruhannya.

MK takut juga kalau ada pemimpin PAS ucapkan maksud kalimah syahadah, “Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Pesuruh Allah.” Depa akan kutip ayat “Tiada Tuhan...” lepas tu jaja seluruh dunia, tengok pemimpin PAS tak percaya Tuhan, dah jadi atheis.

Abby sebut dengan terang perkataan BERBANDING di situ. Contoh mudah saja, 10 lebih kecil berbanding 100. Adakah bermakna 10 itu mutlak sifatnya sebagai kecil? Tidak! Kerana kalau dibandingkan dengan 1 maka 10 lebih besaq.

Maka mesej yang nak disampaikan oleh Abby ialah... isu penghinaan terhadap hukum Allah sepatutnya lebih difokuskan dan diperkatakan contohnya ucapan yang dibuat oleh para pemimpin UMNO terhadap hukum Allah, isteri para pemimpin UMNO, Wanita dan Puteri... tak tutup aurat, UMNO menjadikan fitnah seolah-olah Rukun Nombor 1 mereka.. tiap-tiap hari kerja dok muhong rakyat dan buat fitnah terhadap Pakatan, metekedarah rasuah, menyeleweng wang rakyat.. semua itu bertentangan dengan hukum dan peraturan Allah. Pasai apa haktu UMNO tak bising tapi melompat sakan macam berok kena ayaq ketom bila LGE cadang benarkan orang Sabah Sarawak guna ‘Allah’ dalam Bible.




PAS pun tak setuju cadangan itu sebab itu PAS keluarkan kenyataan rasmi terbuka tak setuju walaupun LGE rakan sekutu dalam Pakatan. Ia berbeza dengan UMNO, bila Soi Lek dan Keng Liang hina Islam depa diam membisu macam berok kena racun tikuih (berok tu contoh, bukan kata UMNO tu berok) hanya kerana Soi Lek rakan sekutu... tak bolehlah macam tu sebab kedudukan Islam lebih tinggi dari Soi Lek atau Guan Eng.

MK cadangkan Mahyudin Yasin adakan tuisen matematik percuma untuk ahli-ahli UMNO) sebab banyak sangat kes ‘tak faham matematik’ melanda UMNO. (IH)

1 comment:

Gen-Y said...

http://www.sinarharian.com.my/politik/doa-ko-bn-pas-langgar-enakmen-syariah-kelantan-kata-shahrizat-1.107858

Isu doa KO BN..komen oleh shahrizat pun sekerat jgk baca kat makcik pakcik psl Seksyen 24 Enakmen Jenayah Syariah Kelantan. Tak pulak dia habis kan..so aku sambung:

Dengan syarat bahawa seksyen ini tidak boleh dipakai bagi -

(a) apa-apa perkara yang dilakukan oleh mana-mana pihak berkuasa Agama yang ditubuhkan, dibentuk atau dilantik oleh atau di bawah mana-mana Undang-undang bertulis dan yang diberikan oleh Undang-undang yang bertulis dengan kuasa memberi atau mengeluarkan apa-apa fatwa atau keputusan atau apa-apa perkara mengenai Agama Islam;

(b) apa-apa perkara yang dilakukan oleh mana-mana orang menurut atau mengikut apa-apa fatwa atau keputusan yang diberi atau dikeluarkan oleh pihak berkuasa Agama itu, sama ada fatwa atau keputusan itu adalah secara bertulis ataupun tidak, atau jika secara bertulis, sama ada ianya disiarkan dalam Warta ataupun tidak.

(2) Sesiapa yang mentafsir secara menyeleweng mana-mana fatwa yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa Agama adalah melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dikenakan hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi lima ribu ringgit atau kedua-duanya.

Jadi..kalu naik mahkamah Nik Razi ka Shahrizat yg menang??? kesimpulan mmg umno suka spin tapi tak jadik plk spin nya tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails