Thursday, January 03, 2013

M/Sabu Tukar Fikiran Dg Dr. Rashid Ghanoushi.

 
KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu mengadakan kunjungan hormat ke atas Presiden Parti An-Nahdah Dr. Rashid Ghanoushi di Tunisia pada 25 Disember baru-baru ini. Mereka bersama-sama bertukar fikiran dan pandangan berhubung pilihan raya dan masa depan parti An-Nahdah dan juga suasana politik di Malaysia.

Dalam kunjungan selama setengah jam itu, Mohamad turut menyampaikan salam Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada tokoh yang disegani itu.  Mohamad yang ditemani Ajk PAS Pusat Hanipa Maidin, meminta tokoh itu turut mendoakan kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU-13 nanti.

An-Nahdah penah memenangi pilihan raya Tunisia beberapa tahun lalu dengan majoriti yang besar, tetapi kemenangan dinafikan dan An-Nahdah diharamkan, pemimpinnya dipenjara dan sebahagiannya terpaksa berhijrah keluar negara termasuk Dr Rashid Ganoushi sendiri.

Namun pada pilihan raya terbaru Oktober lalu, iaitu selepas berlakunya revolusi rakyat di negara iti, An-Nahdah telah telah mendapat majoriti kerusi dan memenangi pilihan raya tersebut. Keputusan itu sekaligus menyaksikan Munsif Marzouki, pimpinan An-Nahdah dilantik Presiden Tunisia yang baru. (Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails