Wednesday, December 19, 2012

Perangi Israel: Rakyat P'tin Pilih PAS Dari UMNO

Usir Israel, Warga Palestina Memilih Perang
Perayaan anggota polisi Hamas yang baru diwisuda sebagai pasukan keamanan Palestin di kota Gaza,Isnin (17/12). (Reuters/Suhaib Salem)

Sekitar 88 persen warga Palestin, baik yang tinggal di Tebing Barat mahupun Jalur Gaza menganggap perlawanan bersenjata merupakan jalan satu-satunya untuk meraih kemerdekaan tanah air mereka. Sikap warga Palestin itu merupakan sebuah hasil poling yang dilakukan di Tepi Barat dan Jalur Gaza. 

Surat khabar Times, sebagaimana dikutip Qodsna Isnin (17/12) dan Irib melaporkan, poling itu mengusung tema "Keyakinan Warga Palestin terhadap Perlawanan". Poling tersebut diselenggarakan oleh Pusat Studi dan Pembangunan Dunia Arab.

"Hasil sebuah poling baru menunjukkan bahawa majoriti rakyat Palestin yakin kemenangan mereka dalam perang lapan hari melawan Israel membuktikan perlawanan bersenjata menjadi jalan terbaik untuk meraih kemerdekaan bangsanya," tulis Times.

Berdasarkan hasil jajak pendapat itu bererti warga Palestin di Tebing Barat lebih memilih strategi politik Hamas (PAS) berbandig Fatah) (UMNO).  Halil Frisch, seorang analis masalah Palestin, mengatakan, hasil poling yang dilakukan Pusat Studi dan Pembangunan Dunia Arab bukan sesuatu yang mengejutkan.

''Mengingat sebelumnya bangsa Palestin telah meraih kemenangan dalam perang Pilar Pertahanan dan pembekuan aset Otorita Ramallah oleh Israel." (IH)

Lihar sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails