Saturday, December 22, 2012

Mesir: Ikhwan Lawan Liberal 77 Cedera.

Ikhwanul Muslimin - Kaum Liberal Bentrok
Lawan kelompok liberal dengan Ikhwanul Muslimin
 
ALEXANDRIA: Aksi tunjuk perasaan mendukung perlembagaan Mesir berakhir kicuh. Kelompok penyokong perlembagaan disokong Ikhwanul Muslimin (IM) terlibat berselisih dengan kelompok liberal yang menolak perlembagaan. Perlawann terjadi pada Jumaat (21/12) malam waktu Mesir.

Seperti dilanporkan Aljazeera, bentrok berawal saat kelompok properlembagaan berjumpa dengan kelompok liberal di pusat kota ALexandria. Aksi saling lempar batu dan benda tumpul terjadi. Sumber rasmi Kementerian Kesihatan Mesir mengumumkan, "77 orang tercedera akibat perlawann,".

Pergeseran tidak dapat dihindarkan kerana kedua kelompok sama-sama saling memprovokasi. Kalangan liberal melakukan provokasi dengan menyerang kelompok properlembagaan dalam sejumlah peristiwa terpisah selama seminggu. Aksi ini mendapat reaksi kuat dari kelompok IM dan salafi Mesir.

Kelompok salafi menyeru aksi sejuta umat untuk melindungi pelajar dan situs umat Islam dari serangan kelompok liberal. Kelompok Islam yang digerakkan IM adalah penyokong perlembagaan Mesir. Sedangkan kalangan liberal adalah penentangnya. Pergeseran IM dan kelompok liberal memanaskan referendum final untuk pengesahan perlembagaan yang berlangsung hari ini.  (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails