Tuesday, July 24, 2012

Tips Puasa Unt Pemain Bola Sepak Pula..



CATATAN SANTAI IBNU HASYIM
KULIAH URA (UNIVERSITI RAMADHAN AL-MUBARAK)

KALI ini saya akan persembahkan tips puasa Ramadhan untuk ahi sukan atau pemain bola sepak pula. Di bulan puasa ini, seorang pemain bola sepak yang sedang bertanding pasti akan merasa bimbang, antara profesyennya atau niat puasa semata-mata hanya untuk menegakan ajaran Allah SWT. Terutama atlet bola sepak kini sedang bertarung di beberapa liga top Eropah yang memiliki penduduk non-muslim.

Banyak klab-klab secara terang-terangan melarang pemainnya menjalankan ibadah puasa hanya takut pemainnya kekurangan tenaga dan lemah fizikalnya kerana sedang berpuasa semasa latihan mahupun bertanding.  Namun begitu, banyak juga pemain secara sembunyi-sembunyi tetap menegakan ajaran Allah tersebut meski didera dengan cubaan sangat berat.

Ada juga yang tidak berpuasa semasa bertanding atau berlatih dan akan gantikan puasa itu pada waktu yang lain. Subhanallah! Di era moden ini semakin ramai pemain Muslim Eropah bangga beridentiti Islam dan terus berpuasa meski di tengah-tengah orang non-muslim yang kurang mengerti apa itu Islam sebenarnya. Siapa mereka yang hebat itu? Antaranya..

1. Samir Nasri

Pemain kebangsaan Prancis ini sekarang membela Manchester City Klub asal Kota Manchester tersebut berjaya meraih trofi Premier League pada musm kemarin. Dia adalah pemain yang merupakan keturunan Aljazair dan tentunya dia adalah seorang Muslim. Di interview semasa klubnya City berjaya menjuarai Liga Inggeris 2011/2012, Nasri secara yakin dan penuh rasa syukur mengucapkan kalimat takbir, “Allahu Akbar“. 

Kalimat yang ia ucapkan itupun membuat warga Muslim di Eropah yang sedang menyaksikan pertandingan terkahir City merasa bangga kerana Nasri masih menyedari bahawa dirinya adalah seorang Muslim.

2. Rami Shaaban
Mungkin hanya sedikit orang yang mengenal dengan pemain ini. Ia merupakan kiper dari Swedia yang juga pernah membela Arsenal dan West Ham United di Liga Inggeris. Dia merasa bangga menjadi seorang Muslim. Di luar lapangan, dia tidak lupa untuk senantiasa membaca dan mengkaji Al Qur’an. 


Secara terang-terangan, dia pernah megeluarkan pernyataan bahawa Al Qur’an ia jadikan sebagai panduan hidupnya yang berkarya di Bola Sepak Eropah. Selain itu, ia juga mengaku selalu membaca ayat-ayat Al Qur’an baik sebelum pertandingan mahupun masa sedang bertanding.
3. Kolo Toure

Mengawali karyanya bersama klub ASEC Mimosas. Kolo Toure mungkin merupakan salah satu Muslim yang selalu bersyukur atas kejayaannya membawa klub Manchester City menjuarai Liga Premier Inggeris di musim 2011/2012. Mantan pemain Arsenal tersebut mengaku kejayaan diraihnya bersama City adalah berkah dari doan yang selalu dipanjatkan kapada Allah SWT. Satu hal yang membuat pemain ini terbilang istimewa adalah ia adalah seorang guru mengaji di London semasa dirinya masih memakai seragam Arsenal.
4. Franck Ribery

Franck Bilal Ribery (nama Islam) atau biasa kita kenal dengan sebutan Franck Ribery ini adalah seorang muallaf berkebangsaan Perancis. Dia memeluk Islam semasa berkahwin seorang perempuan keturunan Maroko yang sudah menjadi seorang Muslimah. Beliau sedar bermain di Eropah yang majoriti non-muslim adalah sebuah cubaan berat. Namun dengan niat yang baik, ia mengaku Islam hanya akan membuatnya menjadi lebih kuat baik semasa bermain di lapangan mahupun di luar lapangan. Islam telah membuat bidangnya semakin bersinar dan kerana itulah dia selalu taat untuk menjalankan ibadah wajibnya sebagai seorang Muslim.
5. Nicolas Anelka
Anelka merupakan seorang muallaf. Masa ini dia bermain di Liga China. Dia memeluk agama Islam saat dirinya bermain di Fenerbahce dan juga memiliki nama Abdul-Salam Bilal. Saat masih bermain di Chelsea, ia mengaku tetap menjalankan ibadah puasa. Meskipun banyak godaan, ia tetap berpuasa selama 30 hari penuh. Ia sempat kecewa dengan pelatihnya di Chelsea kala itu. 


Lepas latihan, pemain Chelsea diharapkan untuk makan bersama dan perlu berada di dalam meja makan. Padahal Anelka dalam berpuasa, ia hanya melihat dan menahan nafsunya untuk makan saat rakan-rakan di klubnya menikmati hidangan makanan. ”Islam adalah sumber kekuatan saya di dalam mahupun di luar padang. Saya menjalani tugas berat. Saya kemudian tetap hati untuk menemukan kedamaian. Dan akhirnya saya menemukan Islam”, ucap Kanaoute dalam majalah Match dari Perancis.

6. Ibrahim Afellay
Pemain muda milik FC Barcelona ini adalah seorang pemain Muslim yang pernah mendapatkan gelar ”Moslim van het jaar” atau muslim  tauladan di Belanda. Ia dulu pernah sedikit dikecewakan rakannya di klub, Cesc Fabregas. Hal itu terjadi kerana beradarnya isu rasisme yang dilakukan oleh Fabregas kepada Frederic Kanaoute yang merupakan seorang Muslim masa Barcelona menghadapi Sevilla di Liga Spanyol.

7. Momo Sissoko

Mohamed Lamine “Momo” Sissoko Gillan, begitulah nama panjang dari seorang Momo Sissoko yang lahir di Perancis namun lebih memilih membela negara Mali. Berposisi sebagai gelandang bertahan, Sissoko adalah salah satu bintang bola sepak Mali yang berjaya di Liga-liga Eropah. Mantan pemain Liverpool tersebut adalah pemain yang tetap menjalankan ibadah puasa di tengah kompetisyen sedang berlangsung. Menurutnya, dengan berpuasa dia lebih memiliki kekuatan dari dalam diri sendiri.
8. Sulley Muntari

Pemain yang sekarang telah dikontrak AC Milan secara tetap ini memiliki nama lengkap Alfred Salomon “Ali Sulley” Muntari. Dia adalah salah satu pemain Muslim yang sekarang di kompetisi Seria A. Saat masih membela Inte Milan, Muntari tetap menjalankan ibadah puasa. Sempat mendapat kritikan, namun dirinya sudah membuktikan dengan berpuasa ia lebih merasa kuat dan bermain cemerlang. 


Saat dia mencetak gol, tidak jarang ia selalu bersujud sebagai rasa syukurnya atas karunia Allah SWT. Selain itu, ia juga selalu membuat huruf  ”C”. Ada yang menilai itu adalah inisiatif dari kekasihnya, namun banyak juga yang menganggap itu merupakan simbol bulan sabit yang merupakan simbol Islam.
9. Robin van Persie
Siapa yang tidak mengenali pemain satu ini. Pemain muallaf dari Belanda ini adalah sosok pemain yang luar biasa dan patut dibanggakan oleh umat Muslim. Banyak beredar isu yang menyebutkan bahawa meskipun ia menikahi seorang Muslimah, ia tidak masuk Islam. 

Masa beliau diwawancarai oleh media Inggeris, ia berkata “Itu tidak benar. Saya bukan seorang Muslim, bukan pula seorang Kristen, dan bukan juga seorang Yahudi.  Saya telah dibesarkan secara bebas. Jika kamu ingin menjadi seorang Muslim, itu harus datang dari hati”.

Oleh kerana itu, mungkin sampai kini dirinya belum siap untuk sepenuhnya masuk Islam. Ia tidak ingin masuk Islam, hanya kerana berkahwin dengan seorang Muslimah. Meski begitu, banyak orang yang menilai perkataan itu hanyalah sekedar menutup-nutupi diri, yang sebenarnya memang seorang muallaf. Ada yang beranggapan itu salah satu tindakan RvP agar tidak ada diskriminasi terhadap dirinya. 

Selain itu ada juga yang berpendapat, ia tidak masuk Islam, kerana ia masih dalam tahap belajar dan jika sudah siap ia akan menjadi seorang muallaf. Dan benar atau tidaknya hanya waktu yang dapat menjawab!

10. Demba Ba
Sebelum tampil di Liga Inggeris bersama Newcastle United. Pemain berkebangsaan Senegal ini memang belum banyak yang mengenalnya. Namun saat dirinya bergabung dengan Newcastle pada Jun 2011 namanya seakan dikenal oleh para pecinta bola sepak, khsusnya di Inggeris Apalagi dirinya adalah seorang Muslim yang taat dan bangga selalu bersujud syukur atas kejayaan mencetak gol.

11. Pappise Cisse

Sama seperti Demba Ba, pemain yang bernama lengkap Papiss Demba Cisse ini meruapakan Muslim yang taat dan membela klub Newcastle United. Ia juga berkebangsaan Senegal dan memiliki rekor jumlah gol terbanyak sebagai pemain yang berasal dari Afrika. Bersama Demba Ba, Cisse selalu bersujud syukur atas karunia Allah SWT masa dirinya merobek gawang lawan. Di Liga Inggeris, Cisse sekarang menjadi idola baru sekaligus pamain Muslim yang sangat disegani juga ditakuti oleh lawan-lawannya.
12. Hatem ben Arfa

Tidak jauh beda dengan Demba Ba dan juga Pappise Cisse, mantan pemain Lyon dan Marseille ini juga seorang Muslim yang sekarang bermain untuk Newcastle United. Nama Ben Arfa seakan memecut melalui  skill bolanya yang luar biasa dan menjadi pemain yang sukar dihentikan lawan-lawannya. Bersama ke dua kawan Muslimnya Demba Ba dan Cisse, ia membawa Newcastle berjaya berada di posisi lima klasemen akhir Liga Premier Inggeris musim kemarin. 


Mungkin ini adalah kata-kata dari Ben Arfa yang saya kutip dari Republika Online (ROL), siapa tahu dapat menginspirasi anda. “Saya percaya pada Tuhan (Allah SWT). Tapi saya tidak menunjukkannya. Ini adalah sesuatu dari hati, sesuatu yang intim antara aku dan diriku. Saya percaya pada Allah SWT, Allah Always In My Heart!”.

13. THE SPECIAL !! Frederic Kanoute
Siapa yang tidak megenal pemain Muslim yang taat ini ? Frederic Kanoute mungkin adalah satu-satunya pemain yang paling berani membela agama Islam di Eropa. Saat masih bermain di Sevilla, secara tegas ia menolak untuk memakai seragam klub tersebut yang pada waktu itu disponsori oleh rumah judi. Pada suatu pertandingan ia pernah menutupi sponsor rumah judi tersebut dengan plester warna hitam sebagai wujud protes kepada klubnya yang masih disponsori oleh rumah judi.

Masjid di Sevilla yang meruapakan masjid sewaan, dikhabarkan telah dibelinya seharga USD 700 ribu. Masjid itu merupakan satu-satunya masjid yang menjadi tempat ibadah kaum Muslim di wilayah tersebut.

Bukan hanya itu, kawan pembaca mungkin masih ingat semasa dirinya mencetak gol. Ia membuka kostum yang bertuliskan Palestin dan menentang penajajahan yang dialami oleh warga Palestin. Hal itu memang membuat orang Eropah kaget dan secara mengejutkan, dia mendapat hukuman dari pihak penyelenggara Liga Spanyol. Syabas!
Kanoute juga tidak pernah sungkan untuk melaksanakan solat lima waktu dimanapun dan dalam kondisi apapun. Tidak jarang dia menyempatkan diri slat masa pertandingan memasuki turun minum. Di ruang ganti yang notabene diisi oleh para pemain yang non-muslim, dirinya tetap menjalankan ibadah wajibnya tersebut.
Subhanallah!

Akhirnya...

Sebenarnya masih banyak lagi pemain-pemain Muslim yang sedang bersinar di tanah Eropah dan sedang kesulitan untuk menegekan ajaran agama Islam di wilayah yang majoriti non-muslim. Semoga tulisan ini bermanfaat, terutama kepada atlet-atlet sukan Malaysia di bulan Ramadhan ini. Kementerian belia dan sukan di negara ini perlu buat perinciaan untuk menauladani ruh Islam pejuang-pejuang bola sepak yang baru atau lama  masuk Islam di Eropah.

Tidak salah belajar dari muallaf!!


Catatan Santai Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
 
23 Julai  2012
 KL

Catatan Santai sebelum ini..

Juga tela'ah..
E-Buku IH-58: 'Universiti Ramadzan' Al-Mubarak.
E-Buku IH-58: 'Universiti Ramadzan' Al-Mubarak.  

2 comments:

PAS Selamanya said...

belum cukup Isle diorg ni. Kena bagi borang masuk daftar jadik ahli seumur hidup PAS baru sempurna Isle diorg ni..

Hidup PAS!!!!

Ke arah kepimpinan DAP!!!

Ahmad Al-banjari said...

Itu bukan pas selamanya, itu umno selamanya. Orang pas tak cakap macam tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails