Wednesday, July 25, 2012

Tips Kesihatan Dalam Solat Tarawih..


CATATAN SANTAI IBNU HASYIM
KULIAH URA (UNIVERSITI RAMADHAN AL-MUBARAK) 



PERLU diakui ramai antara kita selalu mengeluh!  Ada yang mengeluh mengenai masalah hidup. Atau selalu ada yang kurang, ertinya tidak pernah memada dengan yang ada. Tertekan dengan masalah kerja, bisnes, masalah sekolah, masalah kesihatan, masalah suami isteri, anak-anak atau orang yang sekitar kita.


Ada orang mengnggap, bila hadapi masalah kesihatan pergi hospital, jumpa doktor. Hadapi masalah ekonomi, cari bank, hutang. Kalau salah  langkah, hutang itu jadi ular, belit diri sendiri. Bertengkar suami isteri, mula main kayu 3, atau selingkuh. Anak bermasalah dengan orang tua, nak lai dari rumah, atau jadi nakal.


Bila direnung-renung, mengapa jadi begitu? Mengapa dalam menyelsaikan masalah, kita piih jalan salah, jalan berliku-liku? Mengapa tidak pilih jalan yang lurus? 


Allah SWT telah berjanji kepada umatnya di dalam Al Qur’an, sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, niscaya Allah SWT akan memberikan jalan keluar bagi setiap masalah yang dihadapinya.  Dan menganugerahkan rezeki kepadanya dari pintu yang tidak diduga-duga. Apakah janji itu masih kurang bagi kita?


Dengan mendekatkan diri kita kepada Allah SWT, kita pasti akan selalu memperoleh jalan keluar pada setiap masalah yang kita hadapi. Saya sendiri, sudah banyak yang saya alami dalam hal ini.. Kita ada orang yang kita harap, tetapi dia sudah 'terap'(terbalikkan) kita. Kita ada orang yang kita sayang, tapi bila-bia dia boleh terbang. 


Yang ada dan dekat pada kita ialah solat, antara salah satunya. Termasuk solat tarawih yang sedang kita lalui sekarang. Sebenarnya solat itu merupakan sebuah ubat dari segala penyakit dan masalah, sesuai dengan isi surah dan hadis berikut. 
  • “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat.” (QS. Al-Baqarah: 45) 
  • "Solat itu merupakan cahaya.”(HR Baihaqi)
  • "Sesungguhnya amal perbuatan yang paling baik adalah solat.”(HR Hakim dan Ibnu Hibban). 

Selain menjadikan solat sebagai sumber dari awal jalan keluar ketika kita menghadapi masalah yang teruk pelik, bukti ilmiahpun juga membuktikan bahawa gerakan-gerakan solat merupakan 'gudang kesihatan' bagi tubuh seseorang, walaupun baru hanya sekelumit dari lautan manfaat yang luas terbentang. 

Cuba lihat, mulai dari awal Takbiratul Ihram sampai kepada  Salam. Semua gerakan solat adalah menyihatkan tubuh kita. Berikut ini adalah manfaat-manfaat dari gerakan solat yang mudah-mudahan akan selalu kita kerjakan. Inilah antara tips kesihatan dari Solat Tarawih Ramadhan, untuk catatan santai kali ini......


Satu: Takbiratul Ihram. 

Postur atau gerakan: Berdiri tegak, mengangkat kedua tangan sejajar telinga, lalu melipatnya di depan perut atau dada bahagian bawah.


Manfaat: Gerakan ini melancarkan aliran darah, getah bening ( limfe ) dan kekuatan otot lengan. Posisi jantung di bawah otak memungkinkan darah mengalir lancar ke seluruh tubuh. Masa mengangkat kedua tangan, otot bahu meregang sehingga aliran darah kaya oksigen menjadi lancar.

Kemudian kedua tangan didekapkan di depan perut atau dada bahagian bawah. Sikap ini menghindarkan dari berbagai gangguan persendian, khususnya pada tubuh bahagian atas.


Dua: Rukuk

Postur: Rukuk yang sempurna ditandai tulang belakang yang lurus sehingga bila diletakkan segelas air di atas punggung tersebut tidak akan tumpah. Keadaan kepala lurus dengan tulang belakang.

Manfaat: Postur ini menjaga kesempurnaan posisi dan fungsi tulang belakang (corpus vertebrae) sebagai penyangga tubuh dan pusat syaraf. Posisi jantung sejajar dengan otak, maka aliran darah maksimal pada tubuh bahagian tengah. Tangan yang bertumpu di lutut berfungsi relaksasi.

Bagi otot-otot bahu hingga ke bawah. Selain itu, rukuk adalah latihan kemih untuk mencegah gangguan prostat.


Tiga: I'tidal.

Postur: Bangun dari rukuk, tubuh kembali tegak, setelah mengangkat kedua tangan setinggi telinga.

Manfaat: Itidal adalah variasi postur setelah rukuk dan sebelum sujud. Gerak berdiri bungkuk, berdiri sujud merupakan latihan pencernaan yang baik. Organ-organ pencernaan di dalam perut mengalami pemijatan dan pelonggaran secara bergantian. Efeknya, pencernaan menjadi lebih lancar.


Empat: Sujud.

Postur: Menungging dengan meletakkan kedua tangan, lutut, ujung kaki, dan dahi pada lantai.


Manfaat: Aliran getah bening dipompa ke bahagian leher dan ketiak. Posisi jantung di atas otak menyebabkan darah kaya oksigen mengalir maksimal ke otak. Aliran ini berpengaruh pada daya fikir seseorang. 


Kerana itu, lakukan sujud dengan tumaâninah, jangan tergesa gesa agar darah mencukupi kapasitasnya di otak. Postur ini juga menghindarkan gangguan wasir. Khusus bagi wanita, baik rukuk mahupun sujud memiliki manfaat luar biasa bagi kesuburan dan kesehatan organ kewanitaan.


Lima: Duduk Antara Dua Sujud.

Postur: Duduk ada dua macam, yaitu iftirosy ( tahiyyat awal ) dan tawarruk ( tahiyyat akhir ). Perbedaan terletak pada posisi tepak kaki.

Manfaat: Masa iftirosy, kita bertumpu pada pangkal paha yang terhubung dengan syaraf nervus Ischiadius. Posisi ini menghindarkan nyeri pada pangkal paha yang sering menyebabkan penderitanya tidak mampu berjalan. Duduk tawarruk sangat baik bagi lelaki, sebab tumit menekan aliran kandung kemih ( urethra ), kelenjar kelamin lelaki (prostata) dan saluran vas deferens. 


Jika dilakukan. dengan betul, postur irfi mencegah impotensi. Variasi posisi tepak kaki pada iffirosy dan tawarruk menyebabkan seluruh otot tungkai turut meregang dan kemudian relaks kembali. Gerak dan tekanan harmonis inilah yang menjaga, kelenturan dan kekuatan organ-organ gerak kita.


Enam: Salam.

Postur: Memutar kepala ke kanan dan ke kiri secara maksimal.


Manfaat: Relaksasi otot sekitar leher dan kepala menyempurnakan aliran darah di kepala. Gerakan ini mencegah sakit kepala dan menjaga kekencangan kulit wajah.


Begitulah kira-kira, gerak kerja solat dan manfaatnya dikutip secara ilmiah. Mudah saja bukan? Lain kali kita sambung mengenai  khusyuk dalam solat pula.


Catatan Santai Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
 
24 Julai  2012
 KL

Catatan Santai sebelum ini..

 Juga tela'ah..
E-Buku IH-58: 'Universiti Ramadzan' Al-Mubarak.
E-Buku IH-58: 'Universiti Ramadzan' Al-Mubarak. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails