Saturday, July 28, 2012

Kampung Ini Kreatif, Cipta Matahari Sendiri?


JOM KREATIF

DI ITALY, ada sebuah kampung  yang menarik pelancong kerana uniknya. Bayangkan, desa yang ada di dalam lembah ini dikatakan memiliki matahari sendiri. Bukan main-main. Viganella, adalah sebuah desa terdapat di dasar lembah di Piedmont, Provinsi Verbano-Cusio-Ossola, Italy.

Hampir sepanjang tahun, desa ini tidak pernah disinari matahari seperti wilayah lainnya di dunia. Bila datang  musim dingin, masyarakat Viganella dapat merasakan dingin yang luar biasa. Idea cemerlang muncul dari kepala Giacomo Bonzani, jurutera  yang cuba buat matahari untuk Viganella. 

Awalnya, banyak kalangan yang membantah kerana dianggap mustahil. Namun, Giacomo telah memuktikannya..

"Tapi saya yakin. Saya percaya pada ilmu fizik." ungkap Bonzani yang dikutip oleh DetikTravel dari Oddity Central, 16 Julai 2012.

Ini, sinar dari matahari buatan

Kaca raksasa yang memantulkan sinar

Bonzani membuat cermin raksasa yang memantulkan cahaya matahari ke arah desa yang ada di dasar lembah. Cermin raksasa ini kemudian dijuluki oleh masyarakat Viganella sebagai matahari buatan.

Cermin tersebut dikendalikan oleh perangkat lunak komputer yang dapat mengambil dari sumber matahari dan memantulkan secara otomatik ke arah desa itu. Tidak hanya masyarakat Viganella saja yang dapat menikmati sinarnya, tetapi juga pelancong yang mensasarkan idea kreatif tersebut.

Pengunjung yang datang tidak hanya dari Italy saja, tetapi juga dari pelbagai negara. Lembah ini memiliki pemandangan yang sangat cantik lengkap dengan hawanya yang sejuk. Dtambah pula dengan masyarakat Viganella yang sangat ramah kepada para pengunjung yang datang.

Ilustrasi keberadaan desa dan proses pemantulan sinar

Benarkah mereka mencipta matahari sendiri? Melihat rajah di atas ini, mereka mengambil sinar dari matahari yang sedia ada, dan mengembangkan cahayanya ke kampung mereka.
 Itulah hakikatnya! (IH)

 Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (1)
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (1)
E-Buku IH-53: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (2)
E-Buku IH-53: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (2)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails