Friday, May 18, 2012

Lady Gaga Ditolak Agamawan Kristian Di Filipina


 
 Lady Gaga

HALAMAN HIBURAN

KEMASKINI KL 18 Mei 12: AKSI protes menolak kedatangan penyanyi pop konsert Lady Gaga tidak hanya terjadi di Malaysia dan Indonesia, bahkan penyanyi asal Amerika Syarikat juga menimbulkan kontroversi di Filipina pula. Lapor Weblog Ibnu Hasyim.

Diketahui, Penatun 'Born This Way' ini merancang akan mengadakan konsert selama dua malam, 21 dan 22 Mei 2012 di SM Arena, Manila. Kelompok religius di Filipina merancang berdoa bersama-sama pada Sabtu besok hingga bintang artis itu mendarat di Manila. Mereka menyebut artis itu sebagai seniman absurd yang anti Kristus.

Kelompok yang menamakan dirinya Biblemode Youth Philippines ini sedang berkempen supaya Gaga ditolak di Filipina. "Lady Gaga menggunakan simbol-simbol dan lirik yang secara langsung menghina Tuhan," kata Pastor Reyzel Cayanan mengungkapkan alasannya, seperti dikutip ABS CBN Khamis 17 Mei 2012.

Kelompok ini juga mengkritik gaya berpakaian Gaga yang terbuka serta lagu-lagunya yang dinilai kontroversial dan provokatif, salah satunya 'Judas' yang dianggap menghina Kristus secara langsung. 'Judas'  dilarang diputar di radio-radio Lebanon dan video klipnya menuai kontroversi di kalangan pemeluk Katolik dan Kristian.

Sementara itu, promotor konsert Lady Gaga di Manila, Renen de Guia, menolak tuduhan kelompok ini dan berkata memang sah bagi seorang seniman bila ingin melakukan hal kontroversial. "Lagipula yang mengkritik Lady Gaga adalah bukan orang-orang yang akan menonton konsertnya," ujarnya.

Aksi protes Biblemode Youth Philippines terjadi sehari setelah Polda Metro Jaya menolak memberi izin mengadakan konsert penyanyi bernama lengkap Stefani Joanne Angelina Germanotta ini di Jakarta. Berbagai organisasi masyarakat menuntut pembatalan konsert 3 Jun di Gelora Bung Karno dengan alasan Lady Gaga terlalu vulgar dan tidak sesuai budaya bangsa. 

Di Malaysia pun sudah ada bantahn dari uamat Islam. (IH)  

Penganut Kristian Filipina berhimpun bantah konsert Lady Gaga

SEJUMLAH penduduk berhimpun di Manila semalam bagi membantah konsert Lady Gaga yang akan berlangsung pada Isnin depan. 

MANILA - Kira-kira 70 penganut Kristian yang terdiri daripada golongan muda di Filipina menjerit dalam satu perhimpunan di sini semalam bagi meminta konsert Lady Gaga dibatalkan. Ketua protes yang juga bekas Ahli Kongres Filipina, Ben Abante berkata, kumpulan itu merancang untuk memfailkan kes terhadap Lady Gaga dan penganjur konsert itu.

Menurutnya, pihaknya akan berbuat demikian jika Lady Gaga menyanyikan lagu Judas semasa dia membuat persembahan pada Isnin dan Selasa depan. Lagu itu dianggap menghina Nabi Isa. Bekas Datuk Bandar Manila, Jose Atienza berkata, penyanyi dan pihak penganjur boleh dihukum kerana menyinggung perasaan bangsa dan agama.

Sebelum ini polis Indonesia enggan mengeluarkan permit untuk konsert Lady Gaga di Jakarta ekoran bantahan daripada beberapa kumpulan Islam. - Agensi

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails