Monday, January 02, 2012

Sonny Bill Williams, Bintang Rugby Muslim N/Zealand Didesak...

SUKAN

MUSLIM New Zealand mendesak pemimpin Islam menyokong bintang rugby Muslim Sonny Bill Williams (gambar) untuk didaftarkan di antara 500 tokoh dunia Muslim yang paling berpengaruh, demikian dilaporkan media hari Sabtu lalu.

Mereka kecewa juara dunia rugby ini kembali gagal untuk masuk dalam daftar tokoh muslim 2011 yang berpengaruh dan akan menulis kepada Pusat Studi Strategis Islam Kerajaan di Jordania, bagi memasukkan nama beliau pada tahun depan.

Pusat Studi Strategis Islam Kerajaan di Jordan mengatakan daftar tahunan mereka menyediakan kesempatan kepada penggerak dan pelopor di dunia Muslim, memberikan wawasan tentang dampak umat Muslim di dunia, dan menunjukkan keragaman bagaimana orang hidup sebagai umat Islam pada msa ini.

Wakil presiden Federasi Asosiasi Islam New Zealand Javed Khan mengatakan ia akan menulis ke pusat Studi Strategis Islam Kerajaan di Jordan untuk memberitahu mereka tentang Williams.

"Sonny Bill Williams mungkin adalah Muslim paling terkenal di New Zealand dan beliau bintang Rugby dunia," kata Khan.

"Saya fikir satu-satunya alasan beliau tidak termasuk dalam daftar adalah kerana orang-orang ini tidak menyedari keberadaan superstar Muslim New Zealand ini dan kami akan menulis kepada mereka untuk memastikan beliau ada di sana tahun depan."

Sonny Bill Williams masuk Islam pada tahun 2008 setelah menghadiri layanan doa di sebuah masjid di Sydney.(IH/Era Muslim)

Lihat sebelum itu..

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails