Sunday, January 01, 2012

10 P'tiwa Besar Dunia 2011 & Tsunami M'sia 2012?

PADA 2011, serangkaian peristiwa besar melanda dunia. Kejadian-kejadian ini sangat menyita perhatian ramai, sehingga media menyiarkan berhari-hari bahkan berminggu-minggu. Inilah 10 dari kejadian-kejadian itu menurut versi pemberita.

1. Revolusi di Timur Tengah dan Afrika

Awal tahun 2011 merupakan awal yang buruk bagi sejumlah negara di Timur Tengah dan Afrika dengan majoriti penduduk beragama Islam, dengan pemimpin-pemimpin bersikap tirani dan otoriter.

Pada 14 Januari 2011, Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali yang telah berkuasa selama 23 tahun, terguling oleh gerakan revolusi yang dilakukan rakyatnya. Disusul kemudian dengan tergulingnya presiden Mesir yang telah berkuasa selama 30 tahun, Hosni Mubarak. Presiden ini juga digulingkan melalui aksi people power selama sekitar 25 hari, dan dia undur dari jabatannya pada 12 Februari 12.

Setelah revolusi di Tunisia dan Mesir, gelombang revolusi terus melanda negara-negara di sekitarnya, seperti Yaman, Libya, Oman, Aljazair, Bahrain, Iran, dan Syria atau Suriah. Yang paling tragis nasib Presiden Libya Muammar Khadafi. Kerana tidak mahu lengser dan longsor, asas pertahanannya di ibukota Libya dibom NATO. Khadafi akhirnya tewas setelah lubang persembunyiannya di Kota Sirte ditemui pemberontak, dan kepalanya ditembak.

2. Gempa dan Tsunami Jepun

Pada Jumaat 11 Mac 2011 sekitar pukul 14.46 waktu setempat, gempa berkekuatan 8,9 pada skala Ritcher (SR) mengguncang pantai timur Jepun, disusuli gempa susulan berkekuatan 7,4 SR.

Sekitar 16,000 orang terkorban, 4,000 orang hilang, dan 6,000 orang cedera di delapan prefektur. Bangunan yang hancur dan rosak mencapai 125,000 unit. Selain itu, gempa dan tsunami juga memicu ledakan di Reaktor Nuklier Fukushima.

3. Pernikahan Raja William dan Kate Middleton

Ini juga jadi berita besar, pernikahan yang dilangsungkan pada 29 April 2011 ini dianggap sebagai pernikahan terakbar abad ini. Tidak heran, kerana selain Royal Wedding atau Pernikahan Kerajaan Inggeris ini menghabiskan dana sekitar $40 juta poundsterling, pernikahan yang ditayangkan langsung oleh berbagai stasyen televisyen di dunia, dianggarkan ditonton oleh sekitar 2 milion orang.

4. Osama bin Laden Tewas

Pengumuman tewasnya Osama diumumkan Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama pada 1 Mei 2011, namun Osama terkorban seminggu sebelumnya. Pendiri Al Qaeda ini tewas ditembak anggota pasukan AS di Abottabad, Pakistan, dalam sebuah operasi khusus.

Selain Osama, dua orang pengikutnya juga dilaporkan terkorban dalam drama baku tembak semasa kediaman Osama di Abottabad diserbu.
AS menganggap Osama sebagai orang yang paling bertanggung jawab dalam serangan terhadap bangunan kembar World Trade Centre (WRC) pada 11 September 2011.

5. Serangan di Oslo, Norway

Semula kejadian pada 22 Julai 2011 ini diduga sebagai aksi teroris kerana diawali dengan ledakan bom yang menewaskan tujuh orang di pusat kota Oslo. Satu jam kemudian, seorang lelaki berpakaian polis yang akhirnya diketahui bernama Anders Behring Breivik, mendatangi Pulau Otoya berjarak sekitar 50 mil dari kota tersebut. Dia menembaki dan membunuh sekitar 700 pemuda yang tengah menghadiri pertemuan organisasi pemuda Partai Buruh di pulau itu.

Masa penembakan dilakukan, sejumlah pemuda sempat melarikan diri, dan Anders yang berusia 32 tahun, mengejar dan mencarinya ke mana-mana, termasuk semak-semak, gua dan di antara bangunan-bangunan di Pulau Otoya. Sedikitnya 91 orang terkorban dalam kejadian ini. Korban yang selamat kebanyakan nekat terjun ke laut dan berenang menjauhi pulau.

6. Pelanggaran Keretapi di China

Pada 23 Juliai 2011 dua keretapi ekspres di China berlanggar, dan mengakibatkan 32 orang terkorban. Musibah bermula ketika keretapi ekspress D3115 dari Hangzhou menuju Wenzhou di provinsi Zhejiang, China timur, berhenti akibat kehilangan tenaga setelah disambar petir. Pada saat kereta berhenti, datang keretapi ekspres D301 dari kota Shuangyu, Wenzhou. Perlanggaran tidak dapat dielakkan, sehingga beberapa gerabak keluar rel, dan dua di antaranya jatuh dari jembatan setinggi lebih dari tiga meter. Sementara satu di antaranya tergantung di sisi jembatan.

7. Ekonomi Eropah Meleset

Awal Ogos bangsa-bangsa di Benua Biru itu menghadapi mimpi buruk yang dipicu oleh krisis hutang properti di AS. Tanpa dapat dicegah, negara-negara seperti England, Itali, Yunani dan lain-lain, terperosok dalam jurang kajatuhan kewangan yang parah akibat kegagalan membayar hutang, sehingga negara mereka bergejolak.

Perekonomian Yunani dan Itali hancur sehingga pada November, atas desakan berbagai kalangan, Perdana Menteri Yunani George Papandreou dan Perdana Menteri Itali Silvio Berlusconi, mengundurkan diri. Hingga kini, resesi masih mendera Benua Biru. Sejumlah analisis memprediksi, krisis ini baru akan mencapai klimaks pada pertengahan 2012.

8. Rusuhan di London

Kes ini merupakan buah dari kemelesetan yang melanda Eropah. Persoalan bermula dari kematian Mark Duggan, pemuda 29 tahun yang disebut-sebut sebagai anggota geng bersenjata di London. Mark terkorban akibat tembakan polis di dadanya. Kematian Mark dikuti dengan kemarahan pemuda di negeri Lady Di, sehingga pada 6 Ogos 2011 rusuhan meletus di Tottenham, London Utara.

Rusuhan yang di
warnai serangan dan pembakaran kendaraan serta bangunan-bangunan itu, melarat dengan cepat ke seluruh London dan kota-kota lain di England. Bunga api, bom molotov dan senjata lain dilemparkan orang ramai kepada polis. Toko-toko diserang, warga dianiaya dan dirompak. Rusuhan baru berhenti pada 12 Ogos, setelah polis menangkap lebih dari 1,000 perusuh, dimana 400 di antaranya diadili. Rusuhan ini mengorbankan 5 orang dan mencederai 16 orang.

9. Banjir di Thailand


Musibah yang terjadi mulai 18 Oktober 2011 ini melanda 48 provinsi di Thailand, dan baru surut seluruhnya setelah 40 hari. Banjir ini tidak hanya meredam 2.3 juta rumah penduduk, tujuh kawasan industri dan 300,000 hektar tanah pertanian, tetapi juga melumpuhkan aktifiti perekonomian dan pemerintahan, serta menewaskan sedikitnya 370 orang.

10. Terjangan Gelombang Washi di Filipina

Badai Washi yang berkecepatan lebih dari 200 km/jam, menerjang kawasan pantai timur Pulau Mindanao dan sekitarnya pada Jumaat 16 Desember 2011. Mengakibatkan sungai-sungai meluap, memicu banjir bandang, dan tanah longsor. Sedikitnya 957 orang terkorban dan 49 orang hilang.

Ramai korban jiwa akibat ketidaksiapan warga dalam mengantisipasi datangnya bencana, mengingat badai menerjang pada malam hari semasa sebahagian besar mereka telah lelap tidur. Kota besar pelabuhan di Filipina selatan, yakni Cagayan de Oro dan Iligan, merupakan kawasan yang paling parah diterjang badai Washi. Di kedua lokasi ini, korban mencapai sekitar 579 orang.

Berikut ada video Gan, Video kejadian besar tahun 2011 versi om google. Watch and listen now:

Zeitgeist 2011: Year In Review

See how the World Searched with Google's 2011 Zeitgeist: googlezeitgeist.com Music "Sooner or Later" by Mat Kearney Produced by Whirled Creative ..

Sumber: http://www.kaskus.us/showthread.php?t=12182392

Komen Weblog Ibnu Hasyim:

Moga-moga tahun 2012 tidak berlaku apa-apa bencana di negara ini, insya Allah. Kecuali berlaku 'Tsunami Politik yang baik' dalam Pilihan Raya Umum 13 akan datang tahun ini.. Iaitu dengan jatuhnya Barisan Nasional (BN), ditumbangkan oleh PAS (Parti Islam) dan gabungannya. Al-hamdulillah! Wallahu 'aklam.

2 comments:

Anonymous said...

1.1.2012 dah ada kes berdarah dh..

Detik Islam said...

Assalamualaikum, mohon untuk link kan blog Detik Islam di sini. http://detikislam.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails