Friday, January 06, 2012

Rasuah, Sorok Wang Dlm Telekong Di Perak, Siapa?

Rasuah, di bawah kerajaan BN
IPOH, 6 Jan 12: Sepasukan pegawai Suruhanjaya Pencegahan RasuahMalaysia (SPRM) yang menyerbu rumah seorang pegawai kanan Jabatan Perhutanan Negeri Perak terkejut apabila menemui wang yang diragui statusnya berjumlah RM720,000 di dalam kain lipatan telekung, dapur dan ruang tamu.

Serbuan di kawasan Gerik pukul 10 malam kelmarin itu turut menemui beberapa akaun saham amanah atas nama ahli keluarga suspek berusia 50 tahun itu yang bernilai hampir RM4 juta.

Satu sumber memberitahu, serbuan dilakukan selepas pihaknya menyoal siasat rakan sekerja suspek dan seorang tauke balak di Hutan Kuar, Pangkalan Hulu beberapa jam sebelum itu.

Katanya, pihaknya turut menyita 300 batang balak yang ditebang di luar kawasan yang dibenarkan daripada dua suspek tersebut.

“Suspek kini ditahan bagi membantu siasatan. Sebelum ditahan, berlaku sedikit kekecohan di rumah itu apabila seorang anak suspek cuba menghalang bapanya daripada dibawa SPRM pada pukul 2 pagi.

“Selain wang dan saham amanah yang diragui statusnya itu, kita juga akan menyiasat mengenai kewujudan dua kereta mewah jenis Honda Accord dan Volvo yang berada di rumah suspek,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 kerana menerima rasuah. Seksyen itu memperuntukkan hukuman penjara 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi.

Timbalan Pengarah SPRM negeri, Shaharom Nizam Abd. Manap ketika dihubungi mengesahkan tangkapan tersebut. (IH/Kosmo)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails