Saturday, January 07, 2012

Ha, Peluang Baik, Remaja! Game Disediakan Dijamban.




London 7 Jan 11: Bar di London sediakan Video Game di Toilet. The Exhibit bar membuat terobosan dengan memasang video game yang dikendalikan dengan air seni di urinoir pada toilet mereka; game-game tersebut diberi nama menggeletek seperti Clever Dick dan On The Piste.

Sistem yang dikembangkan di instalasi game ini dikatakan yang pertama di dunia. Selain membuat perjalanan ke toilet lebih menyenangkan, hal ini juga memungkinkan wadah baru bagi pengiklan untuk mempromosikan produk mereka. Dikembangkan oleh Captive Media berpusat di England, urinoir berteknologi tinggi ini disertai dengan layar LCD 12 inci yang terpasang di atasnya.

Iklan akan diputar terlebih dahulu sampai pelanggan mendekati urinoir. Setelah mendeteksi adanya pemain siap pada posisi untuk kencing, sistem lalu berubah pada mode bermain.

“Algoritma canggih dari perangkat game tersebut akan memudahkan pemainnya melakukan hal yang sangat sederhana, namun sangat mencabar. Iaitu mengendalikan game hanya dengan membidik ke kiri atau ke kanan!” ujar iklan pada website dari Captive Media.

Jadi dengan game ski ini, anda dapat mengendalikan jalur laju ski dengan pergerakan halus namun tangkas. Seberapa baik kamu dalam permainan ini akan mutlak tergantung pada kemampuan pengendalianmu.

Game urinoir ini merupakan gagasan dari Gordon MacSween, kena bayar untuk kencing. “Kami cenderung minum lebih banyak agar kami dapat menguji produk ini lebih kerap,” ujarnya pada majalah Time Out dari London.

MacSween mengatakan, ketika game ini di ujicoba di sebuah bar di Cambridge baru-baru ini, beberapa perubahan tingkah laku pada orang-orang yang kencing di toilet berhasil dicatat.

“Ada lebih sedikit kekacauan, dan itu sesuai dengan harapan kami kerana kami memang merancang game ini agar mereka lebih mengendalikan air kencing mereka, dan lebih sedikit vandalisme,” ujar penjelasan MacSween.

“Ketika pertama kali kami pasang, kami kira orang-orang akan segera melepasnya dari dinding dalam waktu seminggu, tapi ternyata masih bertahan hingga empat bulan. Kerana ternyata orang-orang menikmatinya dan bersenang-senang, mereka cenderung berperilaku lebih sabar.”

Di satu titik MacSween terheran-heran dengan kemampuan pemain dalam meraih nilai jauh lebih tinggi di atas nilai yang dia cetak. Setelah berbicara dengan beberapa pelanggan, dia pun akhirnya tahu, pelanggan tersebut mempelajari beberapa trik terbaru dalam mengendalikan air kencing mereka sebaik mungkin.

The Exhibit telah membuka toilet baru mereka pada hari Jumaat lalu. Sangat mungkin bahawa untuk pertama kalinya di pub/bar di England akan ada lebih banyak orang berbaris untuk ke toilet berbanding berbaris untuk minuman.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ha, ini peluang baik bagi remaja lagha.. Bagaimana kalau hal ini masuk ke Malaysia? Pemimpin-pemimpin negara ini perlu fikirkan, bagaimana untuk menjadikan ianya bermanfaat di dunia dan di akhirat (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails