Friday, August 12, 2011

Misteri Anak Haram Pimpinan Teroris Islam..

CATATAN PERJALANAN: Menyusuri 150 Tahun Kristian Masuk Tanah Batak (siri 6)
Keindahan alam yang ditawarkan Danau Toba dan Pulau Samosir telah lama terdengar ke seantero tanah air hingga mancanegara.Namun tak banyak yang tahu tentang potensi yang dimilikinya.

Silsilah marga-marga batak yang berasal dari Si Raja Batak yang disadur dari buku "Kamus Budaya Batak Toba" karangan M.A. Marbun dan I.M.T. Hutapea, terbitan Balai Pustaka, Jakarta, 1987.

DENDAM Batak Siregar baru terbalas setelah 26 generasi. Kepala Singamangaraja X dipenggal, dalam penyerbuan pembebasan ke Bakkara, ibu kota Dinasti Singamangaraja. Pasukan Paderi yang membantu Siregar waktu itu di bawah pimpinan Pongkinangolngolan atau disebut juga sebagai Tuanku Rao.

Siapa sebenarnya Pongkinangolngolan yang mengetuai pasukan Islam membebaskan tanah Batak? Benarkah dia anak luar nikah atau anak haram seperti dijelaskan sebelum ini?

Ada maklumat menyebutkan, Ibu dari Pongkinangolngolan bernama Gana Sinambela. Dia adalah puteri dari Singamangaraja IX sedangkan ayahnya yang sebenar adalah adalah Pangeran Gindoporang Sinambela adik dari Singamangaraja IX itu. Gindoporang Sinambela dan Singamangaraja IX adalah putera-putera Singamangaraja VIII. Dengan demikian, Pongkinangolngolan adalah anak hasil hubungan gelap atau disebut luar nikah antara Puteri Gana Sinambela dengan bapa saudara (paman) nya, Pangeran Gindoporang Sinambela.

Gana Sinambela sendiri adalah kakak dari Singamangaraja X yang dipenggal kepalanya, seperti disebutkan. Walaupun dilahirkan sebagai anak luar nikah, Singamangaraja X sangat mengasihi dan memanjakan anak saudara (keponakan) nya itu. Tapi, untuk masukkan dalam marga Sinambela tidak mungkin kerana ibunya bermarga Sinambela, namun nama marga sangat penting bagi orang Batak. Maka Singamangaraja X mencari jalan keluar untuk atasi masalah ini.

Beliau Singamangaraja X, mempunyai adik perempuan lain, bernama Puteri Sere Sinambela, yang menikah dengan Jongga Simorangkir, seorang hulubalang. Dalam suatu upacara adat, secara pro forma Pongkinangolngolan “dijual” kepada Jongga Simorangkir, dan Pongkinangolngolan kini bermarga Simorangkir. Namun kelahiran di luar nikah ini diketahui oleh 3 orang Datu (tokoh spiritual) yang dipimpin oleh Datu Amantagor Manurung.

Mereka meramalkan, bahawa Pongkinangolngolan suatu hari akan membunuh pamannya, Singamangaraja X. Oleh kerana itu, Pongkinangolngolan mesti dibunuh. Sesuai hukum adat, Singamangaraja X terpaksa menjatuhkan hukuman mati atas keponakan yang disayanginya. Tetapi beliau memutuskan, bahawa Pongkinangolngolan tidak dipancung kepalanya, melainkan akan ditenggelamkan di Danau Toba. Dia diikat pada sebatang kayu dan badannya dibebani dengan batu-batu supaya tenggelam.
Ibnu Hasyim bergambar kenangan di rumah buangan Presiden Indonesia Pertama, sebagai tahanan politik.. di Parapat, pinggir Danau Toba.
Ibnu Hasyim membelakangi rumah Batak di Pulai Samosir, Danau toba.
Pintu rumah adat Batak ini, dikatakan amat rendah (berbanding Ibnu Hasyim seperti gambar di atas), sehingga tetamu yang hendak masuk terpaksa menunduk dulu sebelum masuk. "Ini adat.. supaya tetamu biasa menghormati orang yang diziarahinya..." kata seorang Batak se waktu ditemui di Pulau Samosir.

Di tepi Danau Toba, Singamangaraja X pura-pura melakukan pemeriksaan terakhir, namun dengan menggunakan keris pusaka Gajah Dompak ia melonggarkan tali yang mengikat Pongkinangolngolan, sambil menyelipkan satu kantong kulit berisi mata wang perak di balik pakaian Pongkinangolngola. Perbuatan ini tidak diketahui oleh para Datu, kerana selain tertutup tubuhnya, juga tertutup tubuh Puteri Gana Sinambela yang memeluk dan menangisi putera kesayangannya itu.

Tubuh Pongkonangolngolan yang terikat kayu dibawa dengan rakit ke tengah Danau dan kemudian di buang ke air. Setelah berhasil melepaskan batu-batu dari tubuhnya, dengan berpegangan pada kayu Pongkinangolngolan berhasil mencapai sungai Asahan, di mana kemudian di dekat Narumonda, ia ditolong oleh seorang nelayan, Lintong Marpaung. Bertahun-tahun berada di daerah Angkola dan Sipirok itu.

Pada suatu hari, Pongkinangolngolan memutuskan untuk pergi ke Minangkabau, kerana bimbang akan akan dikenali juga akhirnya, sebagai orang yang telah dijatuhi hukuman mati oleh Raja Batak. Di Minangkabau ia mula-mula bekerja pada Datuk Bandaharo Ganggo sebagai perawat kuda. Pada waktu itu, tiga orang tokoh Islam Mazhab Hambali, iaitu Haji Miskin, Haji Piobang dan Haji Sumanik baru kembali dari Mekkah dan sedang melakukan penyebaran Mazhab Hambali di Minangkabau, juga dikatakan menganut aliran Syi’ah.

Haji Piobang dan Haji Sumanik pernah menjadi pewira di pasukan kavaleri Janitsar Turki. Gerakan mereka mendapat sokongan dari Tuanku Nan Renceh, yang mempersiapkan tentara untuk melaksanakan gerakan Mazhab Hambali, termasuk rencana untuk mengIslamkan Mandailing. Tuanku Nan Renceh adalah seorang teman Datuk Bandaharo Ganggo. Beliau turut mendengar, serta meneliti nasib dan silsilah dari Pongkinangolngolan. Pongkinangolngolan adalah keponakan Singamangaraja X dan sebagai cucu dalam garis lelaki dari Singamangaraja VIII.

Maka peluang baik ini digunakan oleh Tuanku Nan Renceh dalam politik merebut dan mengIslamkan Tanah Batak. Beliau meminta kawannya, Datuk Bandaharo agar menyerahkan Pongkinangolngolan kepadanya untuk dididik atau ditarbiah olehnya. Maka pada 9 Rabiu’ulawal 1219 H (tahun 1804 M), dengan syarat-syarat Khitanan dan Syahadat, Pongkinangolngolan diIslamkan dan diberi nama 'Umar Katab' oleh Tuanku Nan Renceh.

Nama tersebut diambil dari nama seorang Khalifah Islam ke 2, Umar Khattab. Istimewanya nama 'Katab' dibaca dari belakang atau diterbalikkan, jadi perkataan 'Batak'... Umar Batak!

Penyebaran Mazhab Hambali dimulai tahun 1804 dengan pemusnahan keluarga Kerajaan Pagarruyung di Suroaso, yang menolak aliran baru tersebut. Hampir seluruh keluarga Raja Pagarruyung dipenggal kepalanya oleh pasukan yang dipimpin oleh Tuanku Lelo, yang nama asalnya adalah Idris Nasution. Hanya beberapa orang saja yang dapat menyelamatkan diri, di antaranya adalah Yang Dipertuan Arifin Muning Alamsyah yang melarikan diri ke Kuantan dan kemudian meminta bantuan Belanda.

Juga puterinya, Puan Gadis dapat menyelamatkan diri, dan pada tahun 1871 menceriterakan kisahnya kepada Willem Iskandar.

Pada tahun 1815, Umar Katab alias Pongkinangolngolan Sinambela kembali dari Mekkah dan Syria. Di sana, ia sempat mengikuti pendidikan tentera dengan pasukan kavaleri janitsar Turki. Maka, Tuanku Nan Renceh mengangkatnya menjadi perwira tentera Paderi dan diberi gelar Tuanku Rao. Ternyata Tuanku Nan Renceh menjalankan politik 'divide et impera' seperti Belanda, iaitu menggunakan orang Batak untuk menyerang Tanah Batak.

Apa siasah politik Tuanku Rao atau Pongkinangolngolan selanjutnya? Mengapa disebut teroris Islam waktu itu?

Insya Allah, catatan perjalanan ini diteruskan.

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

10 Ogos 11
Tomok, Toba.


Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-41: Kerukunan Umat Beragama

E-Buku IH-41: Kerukunan Umat Beragama

Lihat sebelum ini..

2 comments:

Unknown said...

Sejabodetabeksimppahn.blogspot.com

Joe morton said...

Catatan sejarah yg sangat menarik dari sudut pandang yg berbeda yg di kisahkan lewat sebuah buku oleh mangaraja onggang parlindungan siregar, lewat bukunya penulis mengungkapkan kisah sejarah yg sampai saat ini masih menjadi misteri kenapa pemerintah indonesia enggan mengupas sejarah tersebut.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails