Saturday, August 13, 2011

Perayaan 60 Tahun PAS Di PP, Di Sambut Baik..


KL, 13 Ogos 11: Weblog Ibnu Hasyim menyambut baik hasrat PAS akan mengadakan sambutan besar-besaran perayaan 60 tahun penubuhan parti itu di Pulau Pinang pada 1 Oktober depan. Kata editornya Dr Hj Mohd Hasyim.

"Memang tepat dan betul kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bahawa Pulau Pinang dipilih sebagai lokasi sambutan kerana negeri itu merupakan tempat lahir PAS." Jelas Hj Mohd.

"Ada sesutu yang seolah-olah dilupakan, bahawa Pulau Pinang telah melahirkan seorang tokoh bangsa Cina dalam PAS, beliau adalah penaja penubuhan awalan PAS, dan pernah memegang jawatan Naib Yang Dipertua Agung PAS pertama.

"Beliau juga, orang yang pertama membuka pondok-pondok pengajiah Islam di pulau, yakni Pulau Pinang tidak termasuk Seberang Perai.
Kesan-kesnnya masih ada sampai sekarang.

"Beliau adalah Hj Mansur JP." Kata Hj Mohd yang juga pernah menjadi YDP PAS Kawasan Balik Pulau dan memegang beberapa jawatan peringkat negeri dan Pusat. (Untuk keterangan lanjut klik.. Kekalkan Surau B/Lepas, Sejarah Cina Islam P.Pg ..)

Menurut Haji Mohamad Sabu sebelum itu, "Hari lahir PAS memang pada bulan Ogos tapi disebabkan bulan Ramadhan, pimpinan minta tangguh ke bulan Oktober.

"Kita akan cuba dapatkan padang Majlis Perbandaran Butterworth, tempat kongres pertama PAS diadakan," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Sambutan tersebut akan diisi dengan konvensyen pada sebelah paginya, petang acara melibatkan Dewan Muslimat, Dewan Pemuda dan Unit Amal dan ceramah pimpinan tertinggi parti pada sebelah malam.

Sementara itu, ahli jawatankuasa PAS Pusat, Anuar Tahir berkata, sambutan itu juga bersifat karnival dengan pelbagai pameran akan diadakan. "Kita akan ada pameran terbuka kepada masyarakat dan orang ramai boleh datang memeriahkan karnival ini," katanya. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails