Monday, August 08, 2011

Melihat N/Zealand Model Negara Kebajikan

Oleh Dr. Ubaidullah Mustaffa

Pengenalan

Christchurch membuat kejutan lagi. Berita gempa bumi belum pun reda lagi datang pula cerita salji tebal. Mengikut siaran berita di TVNZ melaporkan kali terakhir Christchurch dilanda salji tebal ialah pada tahun 1968 iaitu 43 tahun dahulu. Semenjak pukul 10.00 malam hari Ahad, tanggal Julai 24, 2011 salji turun tidak berhenti-henti. Bandaraya Christchurch yang sudah terkenal kerana bencana gempa bumi kini kelihatan sangat indah dilitupi salji tebal. Sebelum ini salji turun tetapi tidak selebat kali ini.

Namun begitu dalam keindahan datang juga bencana alam bersama-sama salji tebal itu. Bekalan letrik terputus di beberapa kawasan, jalanraya terpaksa ditutup, penerbangan terpaksa ditunda, pejabat dan premis perniagaan terpaksa bercuti dan banyak kenderaan terperangkap dalam salji yang bertukar menjadi ais keras lagi licin. Bagi peminat salji pula mereka keluar di tengah malam bermain salji tanpa mengira suhu yang membeku sehingga -8º C.

(Salji tebal melitupi bahagian hadapan rumah saya yang terletak di Riccarton dalam bandaraya Christchurch, New Zealand.)
Berpolitik berbeza dari bermain politik


Ahli-ahli politik New Zealand berpolitik dan bekerja keras walau pun Christchurch ditimpa bencana demi bencana tanpa berhenti-henti. Mereka tidak bermain politik tetapi berpolitik secara ikhlas untuk berkhidmat kepada rakyat. Mereka jadikan isu kebajikan semasa bencana alam untuk menembusi kubu lawan dengan menghulurkan bantuan kebajikan tanpa mengira sempadan fahaman politik, bangsa atau ugama. Mereka menukarkan masalah menjadi peluang keemasan.

Petugas mereka datang ke Masjid An Nur di Deans Avenue untuk menghulur bantuan membuang ketulan salji licin di tepi jalan supaya mudah umat Islam meletak kereta untuk beribadat di masjid. Ketulan salji licin di tepi jalan adalah masalah kepada kenderaan kerana tayar kenderaan akan terperangkap di celah-celah salji beku licin yang melekat di atas jalan.

Setakat ini kereta saya sudah dua kali terperangkap dalam ketulan salji. Orang ramai terpaksa menolak kereta saya keluar dari ketulan salji dan pernah menggunakan tali untuk menarik keluar kenderaan saya yang terperangkap.

New Zealand sekarang diperintah oleh National Party yang telah mengalahkan Labour Party pada tahun 2008. Labour Party telah memerintah New Zealand selama sembilan tahun iaitu selama tiga penggal pilihanraya. Oleh kerana tersalah percaturan politik Labour Party kecundang di tangan rakyat. Pilihanraya diadakan setiap 3 tahun di New Zealand berbanding dengan 5 tahun di Malaysia. Sistem politik di New Zealand hampir sama dengan Malaysia.

(Masjid An Nur kelihatan dari Hagley Park.Jalan Deans Avenue sebelum ini dilitupi salji tebal telah dibersihkan bagi kemudahan jemaah masjid meletak kereta di bahu jalan.)

Persamaan yang ketara ialah setiap parti yang mahu memerintah terpaksa membentuk pakatan. Tidak ada parti politik yang boleh menang secara sendirian. Perbezaannya pula ialah kerajaan New Zealand sangat menjaga kebajikan rakyatnya sepanjang masa manakala kerajaan kita jaga kebajikan semasa pilihanraya sahaja.

Muafakat Untuk Menang Pilihanraya

Pada tahun ini New Zealand akan mengadakan pilihanraya lagi. Semua parti politik yang akan bertanding dalam pilihanraya sibuk mengukuhkan prinsip muafakat untuk menang pilihanraya. Siapa yang paling kukuh muafakat berpeluang cerah menang pilihanraya. Mereka membuang segala perbezaan dan mencari titik persamaan demi mengukuhkan permuafakatan di antara mereka.

National Party telah bergabung dengan ACT Party, United Future Party dan Maori Party. Manakala parti pembangkang pula Labour Party bergabung dengan Green Party dan Progressive Party. Dengar desas-desus Malaysia pun akan adakan pilihanraya (PRU13) pada tahun ini walau pun penggal akan berakhir pada tahun 2013.

Sekiranya saya menjadi Perdana Menteri Malaysia pasti saya pun tidak berani mengadakan pilihanraya pada tahun ini kerana terlampau banyak isu-isu yang tidak menyebelahi kerajaan yang memerintah. Kekalahan sudah pasti dalam tangan. Sudah pasti saya takut walau pun dicabar berkali-kali oleh rakyat. Pelbagai helah akan saya gunakan agar saya terus berada di mercu kuasa.

Apa yang pasti ialah saya akan menyembunyikan ketakutan saya agar rakyat tidak dapat mengesannya. Cara terbaik untuk melakukannya ialah berjanji untuk menjaga kebajikan rakyat. Saya tidak akan rugi apa-apa dengan janji tersebut kerana terdapat rakyat yang mudah lupa yang akan terus menyokong saya. Ada rakyat yang undinya boleh dibeli hanya dengan sehelai kain pelikat. Jika nasib saya baik saya tidak akan kehilangan jawatan Perdana Menteri saya akibat dibuang kerja oleh rakyat.

Telahan saya mungkin tersasar kerana kerajaan Malaysia mungkin tidak takut pada rakyat. Kerajaan yang takut pada rakyat selalunya panjang usia dalam pemerintahan. Manakala kerajaan yang sombong dengan rakyat selalunya pendek umur dan mati dalam kehinaan. Mati dihina oleh rakyat sendiri. Pada waktu itu baru kerajaan sedar bahawa asal-usul mereka juga adalah rakyat.

Kerajaan yang lupa diri akan dilupakan oleh rakyat. Kerajaan yang tidak ada kasih sayang akan dibenci rakyat. Sejarah silam dan sejarah baru telah membuktikan perhubungan antara kerajaan dengan rakyat adalah satu perhubungan yang rapuh berasaskan sokongan. Sokongan adalah sesuatu yang sangat rapuh dan mudah patah. Sokongan boleh berubah-ubah mengikut situasi dan masa. Tidak ada jaminan sokongan akan berterusan sepanjang masa.

Rakyat tidak berpuas hati dengan cara kerajaan menangani isu kebajikan kerana secara keseluruhannya modus-operandi kerajaan tidak berteraskan amal kebajikan tetapi berteraskan kerajaan berniaga. Dalam dunia perniagaan pasti wujud pesaing (competitor) dan pesaing kepada perniagaan kerajaan ialah rakyat. Tidak mungkin asas komitmen kerajaan akan berteraskan konsep kebajikan apabila berhadapan dengan pesaingnya malah tekan menekan dan tindas menindas.

Negara Kebajikan Ala New Zealand


Komitmen kebajikan kerajaan New Zealand merangkumi seluruh cara hidup rakyat, roh dan jasad mereka, individu, keluarga dan masyarakat. Pada tafsiran saya usaha kebajikan oleh kerajaan New Zealand sudah pasti melibatkan aspek politik, ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan dan sebagainya secara universal.

Mengikut analisa saya terdapat beberapa perbezaan dasar dan konsep kebajikan di antara ahli politik New Zealand tetapi titik persamaan dalam aspek pelaksanaan tetap wujud. Pada mereka negara berkebajikan adalah amanah rakyat terhadap kerajaan melalui sistem politik. Maka, kerajaan tidak boleh menjadikan politik untuk peluang diri sendiri atau kumpulan mereka.

Kebajikan mesti dihulurkan kepada rakyat tanpa mengira bangsa, ugama atau fahaman politik. Semua rakyat berhak menerima kebajikan. Kerajaan Pemegang Amanah Rakyat Bukan Tuan Kerajaan dipilih sebagai pemegang amanah terhadap sumber negara dari rakyat dan perlu dikembalikan pada rakyat. Kerajaan patut berterima kasih pada rakyat kerana telah dibenarkan oleh rakyat untuk menerima gaji dan elaun dari tugas memegang amanah rakyat. Bukan sebaliknya. Bandingkan di negara sendiri di mana kerajaan meminta rakyat berterima kasih kepada mereka kerana menghulurkan kebajikan. Alangkah terbaliknya corak pemikiran kerajaan kita dengan pemikiran kerajaan New Zealand. Kerajaan New Zealand tidak bermain politik dengan isu kebajikan rakyat.

Berdasar corak pemikiran (paradigma) kerajaan sebagai pemegang amanah rakyat dan bukan tuan kepada rakyat maka tindak-tanduk membantu rakyat diterjemahkan dalam polisi dan pelaksanaan. Sebagai contoh, polisi tempat meletak kereta (parking) di Christchurch adalah percuma. Semua pusat membeli-belah menyediakan tempat parking percuma untuk tempoh tertentu. Begitu juga dengan tempat parking di semua pejabat-pejabat kerajaan dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Berbalik di negara sendiri tentang isu parking. Isu parking semakin menekan rakyat. Rakyat dipaksa membayar parking sehingga dalam kawasan perumahan. Kontrak parking dikeluarkan kepada kontraktor untuk memungut bayaran dan penguatkuasa PBT digunakan untuk keluarkan
saman kepada rakyat yang terlupa membayar parking. Undang-undang digunakan oleh kerajaan untuk menentukan perniagaan parking tersebut mengaut kekayaan dari rakyat. Pihak kerajaan mendapat dua bentuk hasil dari perniagaan parking iaitu sewaan kawasan parking dari kontraktor dan pendapatan dari kompaun yang dibayar rakyat. Dalam kes ini tidak mungkin kerajaan yang berniaga akan menghulur kebajikan kepada pelanggan yang dipaksa tetapi akan terus wujud tekan menekan dan tindas menindas oleh kerajaan terhadap rakyatnya.

Rakyat Benci Kerajaan Kerana Peningkatan Kos Kehidupan

Apabila rakyat merungut tentang peningkatan kos kehidupan dituduh rakyat menghasut untuk membenci kerajaan. Apabila rakyat ditekan tindas maka tidak perlu dihasut oleh sesiapa pun kerana perasaan benci tetap akan terbentuk dalam hati rakyat. Kalau kita berkunjung ke Putrajaya untuk berurusan dengan kerajaan maka kita dapati masalah bayaran parking lagi.

(Tempat meletak kereta dalam pusat membeli-belah di Christchurch ini adalah percuma. Begitu juga tempat meletak kereta di bahu jalan di sekitar bandaraya Christchurch adalah percuma. Kalau di Malaysia, sudah pasti dikeluarkan tender untuk kontrak parking. )

Kadar bayaran parking di beberapa precinct Putrajaya amat tinggi padahal Putrajaya adalah tempat untuk rakyat berurusan dengan kerajaan. Alangkah baiknya jika keseluruhan Putrajaya diberi parking secara percuma kepada rakyat supaya ringan beban rakyat untuk berurusan dengan kerajaan. Kerajaan yang berniaga tidak akan memberi parking percuma. Bagaimana mungkin kerajaan berniaga membuat kebajikan kepada rakyat? Kerajaan tidak sepatutnya berniaga tetapi menyediakan suasana perniagaan yang harmoni pada rakyat.
Tidak Mengikut Tradisi

Walau pun secara tradisi setiap kali bertukar Perdana Menteri, Malaysia akan mengadakan pilihanraya untuk mendapatkan kuasa rakyat yang baru pada Perdana Menteri yang baru. Perdana Menteri yang baru akan berasa lebih yakin selesa bahawa rakyat menyokong kepimpinannya. Tradisi tersebut tidak diikuti apabila YAB Datuk Seri Najib Tun Razak apabila menjadi Perdana Menteri Malaysia yang baru.

Pada hemah saya Perdana Menteri baru memang mahu mengikut tradisi kerana tidak selesa menggunakan mandat rakyat yang diberi semasa pemerintahan Perdana Menteri yang lama. Sesiapa sahaja menjadi Perdana Menteri baru pasti mahu mandat kuasa sendiri yang baru bukan menumpang mandat kuasa dari orang lain. Pasti ada rasa segan silu di sudut hati kerana tidak mengikut tradisi dan kalau boleh mahu segera mengadakan pilihanraya.

Sekiranya, kerajaan berasa tidak yakin akan menang dalam pilihanraya maka mereka akan menangguh lagi sehingga keyakinan datang memenuhi dada. Sebenarnya apabila kerajaan menangguh-nangguh pilihanraya bermakna kurang tahap keyakinan, ada perasaan cuak rakyatakan mencabut kuasa yang telah diberikan pada mereka dahulu. Suara keramat rakyat pasti akan bergema jua suatu hari nanti.

Kerajaan Ibarat Merasuah Rakyat Menjelang Pilihanraya

Rakyat pula tidak bodoh lagi jahil bagai disangka. Rakyat memerhati dari jauh dan menilai prestasi mereka. Ketika diambang pilihanraya segala janji manis ditabur merata, istihar projek pembangunan di sana sini, beri duit raya puasa dan raya haji, beri bonus, beri duit persekolahan anak-anak dan bermacam-macam lagi bentuk kebajikan. Tatkala pilihanraya menjelang tiba baru kerajaan teringat soal kebajikan rakyat. Janji manis diberi bagaikan menanam tebu dibibir mulut.

Pada waktu pilihanraya kerajaan ibarat merasuah rakyat secara terhormat. Mereka belanja duit negara tanpa bimbang negara menjadi bankrupt. Betapa malangnya rakyat Malaysia mempunyai kerajaan yang mengambil kesempatan atas rakyat sendiri.

Konsep Kebajikan National Party of New Zealand


National Party of New Zealand diketuai oleh John Key iaitu Perdana Menteri New Zealand sekarang. John Key dilahirkan pada 9 Ogos 1961 di Auckland. Bapanya ialah seorang pendatang dari United Kingdom. Apa yang menarik ialah John Key dibesarkan di Christchurch dan pernah bersekolah di Burnside High School tidak jauh dari rumah saya. Beliau menuntut di University Canterbury dalam jurusan Perakaunan.

Sebaik sahaja menceburi politik John Key memperkenalkan konsep kebajikan dalam kempennya. Kempen kebajikan pertama beliau ialah memberi makanan kepada pelajar di sekolah-sekolah miskin di seluruh New Zealand. Kempen kebajikan ini mendapat liputan meluas dari media dan berjaya menambat hati ramai rakyat New Zealand. Beliau mengajak rakyat New Zealand membuat perubahan dalam menangani isu kebajikan. Kesannya parti beliau berjaya mengalahkan Labour Party yang sudah lama memerintah New Zealand.

Bilik gerakan John Key pernah dilempar dengan molotov cocktail oleh musuh-musuh politik beliau dan telah menyebabkan beberapa kerosakan. Selain dari itu, rakyat New Zealand telah berhimpun secara beramai-ramai menggunakan sepanduk dan loud-hailer membantah kehadiran Tony Blair di New Zealand iaitu bekas Perdana Menteri Britain kerana penglibatannya dalam peperangan di Iraq bersama-sama dengan Amerika. Bantahan ini sebenarnya adalah amaran kepada kerajaan New Zealand sendiri agar jangan mengikut telunjuk Amerika dan jangan menghantar rakyat New Zealand untuk berperang bagi pihak Amerika. Rakyat New Zealand seolah-olah marah anak sindir menantu.

Dalam demonstrasi tunjuk persaan tersebut polis hanya mengawal orang ramai yang berada hanya lebih kurang 20 kaki sahaja dari Tony Blair sambil melaung-laungkan `SHAME ON YOU’ dan ‘GO HOME’ berkali-kali. Mengikut terjemahan saya ‘SHAME ON YOU’ mungkin bermaksud ‘MUKA TAK MALU’ dan ‘GO HOME’ mungkin bermaksud ‘PERGI BERAMBUS’. Sekiranya pembaca mempunyai terjemahan yang lebih baik sila nyatakan untuk perkongsian bersama. Apa yang menarik ialah tidak ada huru-hara, tidak ada tembak gas pemedih mata dan tidak ada water cannon. Dalam demonstrasi tersebut tidak ada polis yang menyerang petunjuk perasaan. Jauh sekali polis melakukan kekasaran terhadap petunjuk perasaan yang menyindir kerajaan sendiri.

Pemimpin di seluruh dunia dinilai dan diperhatikan oleh setiap manusia di dunia ini. Pemimpin diperhatikan kerana mereka memegang amanah rakyat dan sangat ramai pemimpin yang telah mengkhianati amanah rakyat mereka sendiri. Perhatikan bagaimana kerajaan Malaysia
menangani perhimpunan Bersih dan beberapa perhimpunan lain. Mungkin kerajaan perlu belajar dari pengalaman kerajaan-kerajaan lain yang bertamadun tinggi tentang bagaimana cara menangani petunjuk perasaan dalam sebuah negara demokrasi. Nasihat saya ialah jangan diikuti contoh Mubarak di Mesir dan Ghadafi di Libya.

Pendekatan yang digunakan kerajaan dalam menangani situasi petunjuk perasaan menyebabkan negara jadi kelam kabut dan memalukan negara pada masyarakat antarabangsa. Mereka bertindak kasar kerana pada sangkaan mereka rakyat lain benci pada petunjuk perasaan. Mungkin yang sokong pun hanya segelintir rakyat yang cuba mencari publisiti politik secara murahan dengan berkumpul di Restoren Nelayan, Tasik Titiwangsa tanpa pemimpin yang yang berkaliber. Mungkin terdapat segelintir lagi yang cuba meniru penangkis peluru berpandu Amerika tetapi sayangnya penangkis tersebut pun tersasar jauh dari matlamat. Mungkin penangkis tersebut berjenama tiruan. Padahal majoriti rakyat sedang menilai bukannya menolak atau menerima mentah-mentah.

Rakyat bukannya jahil untuk menerima segala alasan yang diberikan oleh kerajaan. Rakyat akan menggunakan segala sumber amklumat untuk membuat penilaian terhadap tindakan kerajaan. Kekerasan digunakan atas alasan menghalang rakyat dari menggulingkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat. Satu dunia hairan dengan alasan yang tidak masuk akal ini. Maka tersebarlah berita keganasan kerajaan terhadap rakyatnya sendiri sehingga keseluruh dunia. Tidak ada satu negara pun yang menyokong tindakan kejam kerajaan ke atas rakyatnya sendiri.

Namun begitu, John Key tidak pernah membuat tangkapan di bawah ISA atau EO terhadap rakyatnya. Selepas itu John Key meluluskan polisi kebajikan untuk rakyat agar dapat memenuhi matlamat peribadi dan impian setiap rakyat New Zealand melalui peluang-peluang yang dicipta oleh kerajaannya.

Polisi kebajikan National Parti diteruskan dengan lulusnya usul untuk mengurangkan cukai- cukai yang telah membebani rakyat termasuk potongan cukai pendapatan dan cukai perniagaan.
Bantuan kewangan kepada rakyat yang sangat memerlukan bantuan telah dijadikan sebagai dasar pemerintahannya. Ramai petani tersenyum lebar dengan dasar kebajikan John Key apabila mereka menerima bantuan pinjaman awal sebelum musim pertanian bermula. Apabila hasil pertanian dapat dituai mereka akan membayar balik pinjaman tersebut serta menyimpan lebihannya sebagai keuntungan.

Petani menggunakan pinjaman awal kerajaan untuk membangun tanah bagi tujuan pertanian. Tanah terbiar kini menjadi produktif setelah ditanam dengan benih rumput berkualiti tinggi seperti Aber High Sugar Grasses. Dasar itu telah menyebabkan tanah terbiar bertukar menjadi padang ragut (pastoral) yang luas untuk tujuan ternakan livestocks. Baja berkualiti tinggi dihasilkan di New Zealand untuk meningkatkan produktiviti pertanian.

(Padang ragut (pastoral) ini terletak di Amberly kira-kira 50 km dari bandaraya Christchurch. Kalau di negara kita sudah pasti diluluskan oleh kerajaan untuk projek mega dan sebagainya. Kerajaan terlupa tentang sumber makanan yang datang dari aktiviti pertanian sehinggakan terpaksa mengimpot pelbagai jenis makanan dari luar negara.)

Saya bernasib baik kerana diberi peluang oleh agensi pertanian New Zealand untuk memahami sistem pertanian mereka secara mendalam terutama aspek saintifik dan teknikal. Malahan saya diberi peluang untuk menjalani latihan secara amali dibeberapa ladang ternakan livestock seperti lembu, kambing biri-biri dan ayam. Mereka telah membuka peluang kepada saya untuk mempelajari cara-cara menanan anggur skala besar. Apa yang telah diajarkan kepada saya adalah teori dan amali yang diamalkan oleh petani-petani berjaya di New Zealand. Berbeza dengan di Malaysia di mana para akademik mengajar teori yang dipetik dari buku atau journal sahaja.

Kesimpulan


Kuasa memilih kerajaan adalah ditangan rakyat melalui proses pilihanraya. Maka adalah penting proses pilihanraya dilakukan dengan telus dan bebas dari sebarang bentuk penipuan. Penipuan dan rasuah undi semasa pilihanraya tidak dapat dinafikan lagi berlaku. Beberapa orang rakyat New Zealand yang pernah dating ke Kuala Lumpur terkejut dengan cara kerajaan membiarkan ibu Negara dibanjiri oleh pendatang haram. Alangkah baiknya jika kerajaan menggunakan segala sumber yang ada untuk membasmi masalah pendatang haram. Pendatang haram bukan sahaja ancaman kepada keselamatan negara tetapi boleh digunakan sebagai pengundi hantu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Lihat sebelum ini..

PENULIS
Penulis kini tinggal di Christchurch, New Zealand. Beliau boleh dihubungi melalui email ubaidi_script@yahoo.com.my. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails