Monday, December 13, 2010

S'pura Hina M'sia, Mengapa Tak Jawab?

Laman web WikiLeaks menyiarkan gambar pengasasnya, Julian Assange di skrin sebuah komputer pada 4 Disember lalu di Lausanne, Switzerland.

Diplomat Singapura hina negara jiran

S'PURA 13 DS 10: Diplomat-diplomat Singapura menganggap para pemimpin di beberapa buah negara Asia termasuk Malaysia sebagai korup, tidak cekap atau bodoh, menurut kabel diplomatik yang didedahkan WikiLeaks semalam.

Nota-nota diplomatik yang diberikan oleh laman WikiLeaks kepada kumpulan media Fairfax di Australia mengandungi penilaian terhadap tokoh penting di Malaysia, Thailand dan Jepun.

"Terdapat kekurangan kecekapan kepimpinan yang merupakan masalah utama untuk Malaysia," kata Setiausaha Tetap Kementerian Hal Ehwal Singapura, Bilahari Kausikan.

Kausikan dilaporkan menyatakan demikian kepada Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS) Bagi Asia Timur, David Sedney.

Menurutnya, akibatnya (kekurangan kecekapan), situasi di negara jiran Malaysia adalah mengelirukan, berbahaya dan terdapat kemungkinan konflik perkauman.

Kabel diplomatik itu bertarikh September 2008. Dalam satu memo pada 2009, seorang duta Singapura, Tommy Koh menggambarkan Jepun sebagai seorang abang besar yang kalah dalam konteks untuk meningkatkan hubungan antara China dengan ASEAN.

"Beliau merujuk kepada kemerosotan penghormatan rantau ini terhadap Jepun kerana kepimpinan teruk, kebodohan dan kekurangan visi," kata kabel diplomatik tersebut.

Kabel itu menyatakan, Koh turut menganggap rakan-rakan Indianya yang bodoh sebagai 'separuh dalam, separuh luar ASEAN'. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mengapa Malaysia tak jawab? Betoi kot! Pemimpin Malaysia kena jawab segera.

Sebelum ini..

1 comment:

Anonymous said...

Di mana PEKASAM DAN IBRAHIM ALI?
DI mana MAHATHIR DAN KIMMA?
Di Mana PEKIDA dan Abang Longnya?
DI mana Khairy dan KEris PEMUDA UMNO?
Apa nak tunggu lagi tunjuk keberanian dengan menyerang Kedutaan Singapura.
kalau betul-betul beranilah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails